Hur är flugfiskemöjligheterna på Gotland? Måste man ha vadare för att fiska öring t.ex.? Kan man fiska efter gädda med fluga i insjöar och regnbåge i kalkbrott, eller är det haspel som gäller då? Kan man fiska med fluga på kusten eller bara i insjöar och bäckar?
Hur långt tid tog det för er att lära er kasta såpass bra att ni kunde fiska?
Vem som helst kan "lära sig kasta" på 5-10min, men kanske utan att helt förstå sambanden mellan de olika kasten, utrustningen och flugorna. För mig tog det en vecka eller två (på gräsmatta) för att kunna kasta relativt långt och få linan att sträcka sig rakt med tafsen utrullad. Sedan var det påtal att ta sig ut på vattnet och fiska, att ha allt man läst på internet i bakhuvudet om fisket och flugkastandet. Sen dess har jag fiskat med en bekväm självlärd teknik som funkar för fisket jag bedriver, älv och små insjöar.
Försök annars att boka in dig på kastkurs om du är osäker på hur du kastar, det kan vara lönt pengarna
Fiskar du mycket på kust och/eller långgrunda sjöar kan det vara lönt att skaffa vadare, såvidare du inte använder dig utav båt.
Kommentera