Börja fiska med fluga? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Börja fiska med fluga?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lade till UNI Oval tinsel i Silver. Nu kostar allt tillsammans EXAKT vad jag har råd med =1334:-.. Det är alla pengar jag har. Lite synd att det kostar så mycket, men det är verktygen som kostar mest. Och då har jag ändå inte råd med en hackle tång..Får 100:- i veckan dock så det bör inte ta så långt tid att få tillbaka lite pengar.

Kommentera

• Funderar på att köpa spö också istället.. Tänk om jag köper bindgrejer för 1500:- och sen tröttnar? Eller lär det inte hända när jag börjar binda? Har ju aldrig testat förut så jag vet inte om det är kul att binda. Tycker dock det är väldigt kul att kolla på flugbindningsklipp på Youtube...
      Senast ändrad av Monkey D Ruffy; 2010-07-27, 13:48.

Kommentera

• Nästan 10.000 Kr frågan det. Men de flesta som börjar binda tycker att det är kul.

Och ska du fortsätta att flug fiska? Då är det ju bara vettigt att binda flugor.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

• Ja, men frågan är om jag skall fiska eller binda först...?

Kommentera

• Mamma tycker att det är ett jäkligt dyrt "pyssel", och jag ska använda pengarna till annat istället när jag inte ens flugfiskar...? Ska jag flugfiska först och sen göra flugor? Vill göra egna flugor i början men det går inte att komma undan billigt.. Tror nästan att binderiet är roligare än själva fisket.

Kommentera

• Där kan jag inte råda dig. Men fisket är roligare än bindandet i min bok iaf. Om du nu inte enbart ser till det skapande och konstnärliga värdet i flug bindningen vill säga?

Och fisket i sig gör ju att du kommer ut i naturen, får litet spänning och rekreation. Istället för att bara sitta inne och damma.
              Senast ändrad av Jock Scott; 2010-07-27, 21:15.

Kommentera

• Har fiskar lite i helgen och fått upp suget på fisket så det blir nog flugbindargrejer som jag kan hålla på med i vinter och ett spö lagom till våren för havsöringarna! Havsöringsflugor borde väl gå att göra med samma material som till gädda?

Kommentera

• Hej!

Kul att du är igång igen!

Ja, det är ju i princip samma slags hårvinge flugor man använder. Skiljer ju bara i storlek och form litet grann. Så visst kan du använda samma material.

Ta den gamla fina HÖ flugan "Glödhäck" t.ex.

Dubbel Öring krok, saltvattens krok eller lax krok. Storlek 2 - 10.

Stjärt (Butt): Några varv rött garn nere i början av krok böjen formad till en liten kula.

Kropp: Svart garn och cigarr formad

Ribb: Oval, guld tinsel

Vinge: Svart hår. Ett par cm längre än kroken.

Huvud: Röd lackat.
                  Senast ändrad av Jock Scott; 2010-08-02, 08:18.

Kommentera

• Nästa beställning så beställer jag mer chenille och framför allt dubbelkrokar. Skall bara spara ihop till grundkitet också först, vilket kommer ta en månad eller mer... Inget jag kan göra för att få det billigare? Något helt onödigt jag kan ta bort from listan, som jag kan beställa senare?

Kommentera

• Blir kanske svårt att banta kitet. Det är ju rätt magert som det är redan. Men som jag sade tidigare, Bomulls pinne tuber, leta billiga garner i garn butiker och stor marknader t.ex kan ju göra den biten litet billigare iaf.

Edit.

Kolla detta!

Det fanns också någon som sålde Lax flug krok billigt under "flugbindning" på Tradera.

Edit igen:

Det där städet i det ena paketet, är väl ingen rysare. Men duger nog i början iaf. Och i det "Stora flugbindnings paketet" (Tycker det är bäst av dessa 2 paket) Får du ju köpa till ett städ. Regent t.ex.
                      Senast ändrad av Jock Scott; 2010-08-02, 11:11.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jag, Sture, 2025-02-28, 19:53
                      3 svar
                      607 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                      2 svar
                      132 visningar
                      0 gillar