Börja fiska med fluga? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Börja fiska med fluga?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tack så mycket för tipset, skall se om jag kan buda på det stora paketet som säkert är värt över 2000:-. Vad kan det vara värt att ge som mest för det? Blir väl i så fall, att köpa regent städet med lite psuedo hair, arctic fox, temple dog, krokar, lite nya verktyg och lite annat smått och gott. Såg fint ut!

Hur använder man vingbrännare? Som det låter? Att man använder den som en mall på vingen och bränner bort det som är runt omkring för att få kvar en form som är likadan som mallen?
    Senast ändrad av Monkey D Ruffy; 2010-08-02, 12:32.

Kommentera

• Det är lugnt. Bara kul att jag kunde hjälpa dig. Ett tips är att vänta tills det är ca 15 sekunder kvar av bud givnings tiden och då bjuda 20:- - 50:- eller så, över vad det senaste budet är? Har vunnit en hel del bud på Tradera på det sättet. Funkar inte alltid. Men för det mesta så....

Ca 400 - 500:- är väl en ganska rimlig gräns för det stora paketet tycker jag.

Då har du ju litet kvar av din max budget till krok och annat också.
      Senast ändrad av Jock Scott; 2010-08-02, 12:41.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

• Skall försöka vinna auktionen och sen köpa till ny dubbingnål, kalkonfjädrar, marabou, pseudo hair, arctic fox, städ, saxar, trådrullehållare, floss, chenille, krokar, tub mm. DÅ har jag något att göra hela vintern, och lagom till våren, kan jag köpa ett fint spö att fiska öring och regnbåge med.. Vilken klass skall jag ha?

Kommentera

• Håller tummarna för att du vinner auktionen!

Ja, inte lär du vara sysslolös i vinter precis. Vintern, är ju den tid då jag självt binder som mest. Annars blir det väl några strö flugor bundna litet då och då.

Menar du stationär Öring i strömmande vatten eller kust HÖ?

För båge och Öring, är klass 5 eller 5/6 kit lagom.

För båge och kust HÖ är väl klass 6 eller 6/7 en tämligen juste kompromiss.

Förslag:

Senast ändrad av Jock Scott; 2010-08-03, 18:19.

Kommentera

• Tillbaka, på gott humör efter Status Quo konsert!

Jag tänkte nog mest fiska öringen i strömmande vatten, men kommer nog senare när jag får vadare att fiska i havet.. Regnbåge ska fiskas i ett kalkbrott= stilla vatten.

Är riktigt sugen på att binda en sån här i massa olika färger och varianter: http://www.youtube.com/watch?v=JyhMpbANN3M
            Senast ändrad av Monkey D Ruffy; 2010-08-03, 22:22.

Kommentera

• Jepp! Man blir ju glad och upplivad av deras musik.

Hmm, den där flugan påminner om en skrikigt färgad Spider fluga för Båge och Öring en hel del. Men den kan säkert vara giftig eftersom det långa marabou hacklet ger flugan mycket liv och rörelse....även med små knyckar på linan under hemtagningen.

Kommentera

• Kanske att Pool 12 combo funkar?

Eller Odyssey Triax med tre olika spolar och linor kanske är en bra odé om man skall fiska olika sorters flugor??

Kommentera

• vilka storlekar på torrflugekrokar behöver jag? Tänkte köpa Daiichi 100-pack för 59:-

Och vilken storlek skall jag ha på guldkulorna till haröronen? Eller är det inte sk. "guldskallar" här?
                  Senast ändrad av Monkey D Ruffy; 2010-08-05, 02:51.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Monkey D Ruffy Visa inlägg
                    Kanske att Pool 12 combo funkar?

Eller Odyssey Triax med tre olika spolar och linor kanske är en bra odé om man skall fiska olika sorters flugor??
                    http://www.fiskefiskar.se/shop/produ...flugfiske-set/
                    Iof är väl Pool 12 grejorna ganska o.k. Men då skulle jag nog hellre lägga på 200:- och köpa Bäcksländan XPC + 20 punds backing (ingår ej i kitet) hos Olssons Fiske istället. Bättre kit för pengarna helt enkelt.

Senast ändrad av Jock Scott; 2010-08-05, 10:13.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Monkey D Ruffy Visa inlägg
                      vilka storlekar på torrflugekrokar behöver jag? Tänkte köpa Daiichi 100-pack för 59:-

Och vilken storlek skall jag ha på guldkulorna till haröronen? Eller är det inte sk. "guldskallar" här?
                      http://www.wittlock.se/flugbindning/...n___kulor.html
                      Storlek 10, 12, 14 och 16 täcker ju det mesta. Du kan köpa till storlek 18 senare vid behov om du vill?

Du kan ju använda dessa krokar till nymfer, spiders mfl. också.

S.k. "Guld skallar" har du bara behov av om du fiskar i djupa Put & Take pölar + strömmande vatten med hård ström.

Ska du köpa sådana , får du nog tyvärr köpa alla storlekarna. De är ju anpassade efter krok storleken.

Då är det nog bättre att förtynga med tunn koppar eller bly tråd istället (en liten kula en liten bit bakom krok ögat som du döljer under kroppsmaterialet). Då kan du självt bestämma hur tunga du vill ha flugorna?

Eller, köpa krokar med färdig monterad guld skalle = Partridge GHH.

Senast ändrad av Jock Scott; 2010-08-05, 10:15.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                      2 svar
                      158 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Jansson00  
                      Arbetar...
                      X