Börja fiska med fluga? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Börja fiska med fluga?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Kolla in nån av dom här satserna.. Dom verkar vara vettiga.

Jag t.ex. hade lätt köpt norrlandssatsen om jag hade vetat om den när jag skulle börja binda. Men då är materialen till nymfer och torrflugor.
    Mycket roligare att ta dom på torrt!

Kommentera

• Dom satserna såg mycket lovande ut. Hur bra är Salmon städet som följer med dem flesta kiten på den sidan? Däremot ingick det mycket mer fjädrar och liknande vad jag kunde se i Capricorn kitet. Många olika hackel och hår.

Känns mer som att den här tråden börjar bli som en flugfiskebibel nu.

Mvh

Kommentera

• Vet inte hur det där städet är... jag har en "Regent Classic Vise" som jag tycker funkar bra. Men jag binder inte under storlek 16, än iaf

Hehe alla har sin egen tråd.
        Mycket roligare att ta dom på torrt!

Kommentera

• Jag tycker också att Regent Classic Vise är ett bra städ om man inte vill lägga upp några större pengar? Det klarar du dig med i några år. Jag har bundit på #18 utan större problem på det städet. Och mindre flugor än så är det ju sällan behov av. Vill man sedan ha ett bättre städ så kostar det minst 1000:-

Finns ju med både "C klämma" för bords kant och platta vilket man nu föredrar? Skiljer 100:- mellan C-klämman och modellen med platta. Finns t.om lösa plattor i mässing eller trä att köpa om man vill ha på wittlock.se

Senast ändrad av Jock Scott; 2010-08-14, 21:16.
          What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

• Lutar åt Deluxe satsen på Capricorn. Det står att den innehåller 5 spolar "bindsilke". Är det samma som bindtråd? Och vad är det för städ som följer med i kitet?

Kommentera

• Jepp, det är bind tråd. Och det är mycket bra av den som satt ihop kitet att ta med några olika färger av bind silke. Ser ju inte så snyggt ut att binda en gul / oliv Flickslände nymf t.ex. och använda svart bind tråd.

Det enda du kommer att ganska snabbt få brist på även på De Luxe kitet är krok. Detta, eftersom i de flesta kit så följer bara 25 pack av varje sort och storlek. Och i början binder man oftast sjukt mycket bara för att det är så kul!

Du behöver. Vanlig flug krok: 10, 12, 14 och 16.

Streamer krok 8 och 10 iaf. Skaffa 12 och 14 så småningom också. De senare, nyttiga till litet större nymfer. Men inte helt nödvändiga dock.

Wittlock, har 100 pack, vanlig och streamer, Daichii krok för 56:- och 65:- vilket är billigt. Bra krok dessutom.

Sedan kan du köpa till Mustad 80250 Shrimp/Puppa/Caddis krok 12, 14 och 16. Så har du till sötvattens räkor, Streaking Caddis, Nattslände puppor , Fjäder mygg puppor och inte minst till Klinkhammer flugorna. Kostar 26:- för 25 st.

Litet senare, när du känner att du har råd? Köp halva Whiting Bronce tupp nackar i färgerna : Svart, brun och grizzly. Då har du bas färgerna. Köper du längre fram till en Golden olive och en Blue dun = blå grå. Så har du det du behöver i kvalitets torr fluge nackar sedan.

Vet inte vilket städ som följer med kitet? Men skulle inte bli förvånad om det var Regent.

Du får väl fråga på Capricorn.
              Senast ändrad av Jock Scott; 2010-08-29, 00:34.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Valt3r Visa inlägg
                Kolla in nån av dom här satserna.. Dom verkar vara vettiga.

Jag t.ex. hade lätt köpt norrlandssatsen om jag hade vetat om den när jag skulle börja binda. Men då är materialen till nymfer och torrflugor.
                Jag tror LB har kursat. Var där härom dagen å det såg ut så.

Kommentera

• Känns som att jag kommer skicka iväg en beställning på Deluxe kitet nästa helg.

Behöver något trevligt att göra nu när höstregnet börjar komma. Sen spö till våren så jag kan fiska öring.

Kommentera

• Låter trevligt det!

Ja, det är väldigt mysigt att inreda sin egna flugbindar hörna och sitta där och kura över städet kalla och mörka kvällar.

På loppisar, kan du hitta gamla kontors lampor för en spott styver. Sätter du in 11W låg energi lampor blir det bra ljus och inte så varmt som med traditionella glöd lampor heller. Jag köpte en gammal sekretär för 350:- på loppis som är perfekt som flug bindar möbel med alla små lådor + 3 st stora byrå lådor. På så sätt, kan jag ha grejorna lätt åtkomliga och redo att börja binda på kort tid.

Greja en frigolit kloss, som du kan sätta flugorna i medans lacken på flug huvudet torkar.

Så här ser min bindar hörna ut. Men jag har 2 st kontors lampor numera.

Senast ändrad av Jock Scott; 2010-08-29, 21:06.

Kommentera

• Riktigt fin hörna där, och tack för tipsen! För mig blir det nog att ha hörnan här på skrivbordet, och ha materialet i de 4 lådorna jag har brevid. Den ena lådan är uppdelad i små sektioner, passar alltså fint till krok och annat smått. Bra att ha datorskärmen på samma bord också, då kan man kolla mönster där när man binder.

Är det Regent städet jag ser? Är det bra kvallité på? Starka käftar?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jag, Sture, 2025-02-28, 19:53
                      3 svar
                      607 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                      2 svar
                      132 visningar
                      0 gillar