Big Mama Funkar ej!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Big Mama Funkar ej!!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Big Mama Funkar ej!!

hej har köpt ett Loop pike booster samt en big mama wf9s, jag har nu två kvällar varit ute och övningskastat och får det inte att fungera. Jag har en stor fluga på och får i väg den 10-15 meter men man få ju kämpa för metrarna. Jag tycker linan känns klen, jag lyckas inte känna tyngden i spöt. När jag tar bort flugan och bara kör med tafsen känns det som vanligt. Då kan jag ladda spöt och få iväg den. Men jag blir fundersam, är det ett helvete att kasta stora flugor eller kan man få iväg stora flugor på ett lungt sätt?? vad ska man tänka på, och är big mama linan väldigt smal, jag hade föreställt mig en grov klump, men den jag har är larvigt smal..

Klumpen är runt 12m på dessa linor. Klumpen är tjockaste i bakänden. Hade själv en big mama flytlina. Tror det skiftade i färg mellan rosa och vit vid övergången från klumpen och skjutlinan. Kollar så du har hela klumpen utanför toppöglan annars blir det trögt.
    Det var ett härligt lina till tyngre flugor, men på grund av spö byte kör jag numer med Guidelines pike lina som även har mer markerad färgskilnad mellan klump och skjutlina.

kan också var att Loops klassning av spö överenstämma dåligt med atfm systemet.

Lånar lite olika linor av kompisar om du kan, och testa dig fram.
    Senast ändrad av Kattman; 2010-06-17, 21:34.

Kommentera

Menar du att klummpen inte är tjockast i änden utan i "början av skjutlinan"

Kommentera

B.M. är en Longbelly lina. D.vs den har en klump som sträcker sig längre mot linans mitt än en normal WF klump.

Din lina är 32 meter totalt med en klump på 12.5 meter. Dessutom är Big Mama linan känd för att kunna "vända" stora flugor.

Jag har självt en Longbelly (Rio Gold) med 14 m klump till mitt put & take fiske. Det händer inte så mycket med den innan man har nästan hela klumpen utanför spö toppen. Men sedan....! Du får försöka fin putsa "laddningen av spöt" och timingen så du får mer press på linan med stora flugor.

"Dubbel drag", med lin handen kan också vara till hjälp när man kör stora "Gädd Air bussar" till flugor skulle jag tro?

Senast ändrad av Jock Scott; 2010-06-17, 23:06.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Tack ska du ha jag är genast sugen på att ge mig ut och träna igen.

Kommentera

Är det bäst att träna med tung fluga eller ska man träna med tygtuss. Ska man behöva ta i lite med sådana här prylar? (big mama/Pike booster)

Kommentera

Normalt, tränar man ju med garn tuss eller tyg bit. Du kan ju alltid ta en tuss / bit som ungefär motsvarar luft motståndet från en fet gädd fluga.

"Ta i"? Njae, normalt sett om utrustningen är väl balanserad = mellan spö och lina. Och tekniken sitter där? Då ska det hela vara ganska avslappnat. Du ska ju iaf (Under normala vind förhållanden) palla med ett 6 timmars fiske pass utan att behöva läggas in på vilo hem efteråt.

Jag tror inte att en WF / LB 9:a är för lätt för Pikebooster spöt. Det jag lyckats läsa ut av lin anpassning till det spöt så ska ju t.om en WF 8 funka skapligt. Så där har tydligen Loop ett av de få av sina spön som håller AFTM klassningen ser det ut som. Dessutom, Big Mama, väger en 1/4 klass tyngre än uppgivet.
              Senast ändrad av Jock Scott; 2010-06-18, 11:11.
              What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

JAg tackar för alla tips och råd!

Kommentera

Loop brukar underklassa sina spön lite. Så du skulle nog behöva en BM10a istället för 9a.

Jag har själv gått i tankarna att byta till en heldragen lina istället för loops klumpsystem. Men har varit lite osäker angående just vilken klass man ska ha på linan.
                  http://www.silverbums.com

Kommentera

du har inte satt på den åt fel håll?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                    2 svar
                    178 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Jansson00  
                    Startad av PrN-Sweden, 2026-05-19, 08:09
                    1 svar
                    296 visningar
                    0 gillar