Flugfiskeset för runt 1000:- ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flugfiskeset för runt 1000:- ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Då fick du ju testa på litet iaf.

Kolla alltid tafsen efter vind knutar och ha med dig en eller ett par knapp nålar fast satta i kragen på jackan eller i västen. Då har du ett redskap att försöka pilla upp dessa knutar med.

Vind knutar på tafsen försvagar den regält.

Kanske bättre att du tränar på en stor gräsmatta med en liten garn tofs på tafsen innan du ger dig ner till vattnet.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2010-09-03, 17:56.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

• Väcker liv i denna tråd, tycker det är onödigt o starta en ny.

Går i liknande tankar men vill kunna ta hand om lite öringar som kan ränna iväg i vikt. Tänkta vatten är kusten, Rönne å och Råå ån. Sistnämda tar de öring på runt 7-8kg flera ggr per säsong. Kan va kul o stå pall en sån.

Har hittat en del "prisvärda" kit tror jag iaf.

http://www.fiskedepan.se har ett kit för 500 på första sidan, kan det vara "för" bra pris??

http://www.fiskedepan.se/shop/produk...ugfiskeset.php finns ett par set, Scierra Sweep Combo enhands (OBS man får en keps) Ron Thompson Pike finns där med.

Eller det är fortfarande backsländan som regerar??

Obs detta är för att "prova på" o fastna i träsket som gäller. Har aldrig viftat med ett flugspö, men kollat en hel del klipp o film i ämnet. Det har ju massor med fördelar som jag gärna vill försöka mig på.

Kommentera

• Ska du jaga öringar i den storleksklassen kan jag inte rekommendera något. Det är nog inget paket som innehåller en rulle som kommer att palla en stor öring.
        A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

• Kan inte annat än hålla med Guiddeline. Och för 1000:- budget lär du inte hitta något kit som pallar trycket. Sedan kommer det till olika andra saker du behöver för minst 700:- 1000:- Som du får ta med i kalkylen. Kanske även vadar utrustning?

Ett regält klass 8/9 spö iaf. Antingen ett 2 hands, 13 - 14 fot eller ett 9 - 10 fots enhands. Och en rulle som har en kraftfull mekanik + backing kapasitet för minst 100 yards 30 pund backing + lämplig flug lina är vad som behövs.

Du bör nog sikta på något av de följande kiten:

Vision 3-Zone SWS 9 fot klass 10. Rea pris: 999:- Full pris: 1995:-
          Rulle: LOOP CLW 8/12. Rea pris: 599:- Full pris: 890:- Kapasitet: WF11 + 300 yds 20 lbs
          Lina: Dan Tackel 2:a sortering DT 10 flyt.

Backing: 30 pund 100 yards: http://www.dan-tackel.com/product.asp?product=120

Tafs 0.28 och 0.30:

Dan Tackel har även havsöring och Lax flugor:

2 hands:

Scierra XDA 14' #10 REA 1.395,00 kr http://www.olssonsfiske.se/ + Dan Tackel lina WF 11 flyt, 30 pund backing Loop rullen etc, etc.

Billigare för vettiga grejor kan det inte bli!

Det blir nog aktuellt för dig att köpa (Andas) vadare och vadar kängor + en hel del grejor till dessutom. Som fiske väst (Guideline GL t.ex.), kortskaftad flug fiske håv, vadar stav och vadar bälte etc. etc.

Ron Thompsson, skulle jag rekommendera dig att hålla dig ifrån varandes nybörjare....Egentligen över huvud taget ska jag säga. Väldigt budget orienterade grejor med kvalitet därefter.

Och ska jag vara ärlig, så tycker jag nog att du börjar i litet fel ände. Du skulle börja med att fiska P&T och mindre Öring och Harr med ett bra klass 5/6 kit (Bäcksländan XPC t.ex. som Olssons sport fiske säljer för 1099:- t.ex.) Och lära dig grunderna ordentligt innan du kliver in i Havsöring, ( Lax fisket) egentligen. Enligt det gamla ordspråket: "Man ska lära sig krypa innan man kan gå".

Eller iaf starta med Gädd flug fisket, där Vision spöt, Loop Rullen Och Dan Tackel linan (WF 11 intermediate i detta fall) duger alldeles utmärkt. Men då får du ju skaffa Gädd flug tafs med vire spets och Gädd flugor då istället. Dan Tackel, har det med.

Vad det gäller i fråga om heta fighter på flug utrustning, ger Gäddan dig stora chanser till det den med.

Anmäl dig till en kast kurs som säkert den lokala fiske klubben ev. anordnar? Eller vänd dig till Edge flugfiske forum för lokal kast instruktör.

Det går fortare att lära sig kasta. Och du slipper ägna lång tid till att hålla på att slipa bort felaktigheter i kast tekniken, vilket lätt händer om du försöker på egen hand.
          Senast ändrad av Jock Scott; 2010-09-21, 00:36.

Kommentera

• Det va ju därför jag la ett inlägg ju. Helt grön o noll koll

Kanske kör lite lättare vatten, eller får tappa om nått stort hoppar på i råå ån

Kanske blir en slända då efter vad ni förklarat nu. Bor i Åstorp och har en hel del vettiga regnbågsvatten inom behörigt avstånd.

Kanske testar det o se om det sätter sig. Kurser kommer inte förrens till våren här i kring iaf.

Tack för era utförliga o snabba svar. Ni brinner för detta

Kommentera

• Låter som en vettig start på flug fiske karriären med Regnbåge och Bäcksländan XPC 5/6 kitet. Kom bara ihåg att du får köpa till 20 punds backing lina till det kitet eftersom detta inte ingår. Olssons Sportfiske, har en billig och juste Guideline backing. Ochiksom jag sade tidigare, lägst pris på Sländan kiten.

Skaffa även några nylon flug tafsar med spets 0.20 och 0.18. Olssons, har Pool 12. 9 fot bra sådana nylon tafsar till ett vettigt pris.

flugor.se har en bra, fylld flugask som heter "Regnbågen" passande nog. Den ger dig ett bra flug, grund sortiment. Du bör skaffa en vettig fiske väst och en del andra prylar senare. Men det kan vi ta längre fram när du är igång.

Som ett tillfälligt substitut för framtida kast kurser. Här är iaf en bra kast instruktions video:

#Ni brinner för detta#

He, he, he! Det kommer du säkerligen att göra du också, så snart du tagit din första firre på fluga.
              Senast ändrad av Jock Scott; 2010-09-21, 18:46.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
              2 svar
              149 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Jansson00  
              Arbetar...
              X