Flugfiskeset för runt 1000:- ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flugfiskeset för runt 1000:- ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag har ett abu diplomat 56 tycker jag är skaplig.

Kommentera

Jag sitter nu och funderar på att ta upp flugfiske igen, tänkte starta upp runt 2000:-

Ser just nu dessa två som alternativ, några åsikter?

Scierra Sweep combo
      Det nya 4-delade Sweeprod-spöet med snabb, distinkt aktion och lågfriktionsringar, en large arbour aluminiumrulle med ett envägs, överdimensionerat kullager, Avalanche WF-lina, tafs, keps och en instruktions-DVD. Allt till rena drömpriset.

eller

Strömsländan XP
      Spöet som är extremt lättkastat för nybörjaren och förlåter många brister i kasttekniken men som ändå är så bra att hur bra du än blir som kastare, så klarar spöet av att du blir ännu bättre. Jämför med vilket annat spö som helst oavsett pris och du tror inte det är sant att man kan få ett så bra spö för så lite pengar.

I paketet medföljer Fjällsländan II flugrulle, Strömsländan WF fluglina och handboken Kasta med fluga.

Kommentera

Båda kiten är väl så bra. Men tänk på att om du köper Strömsländan (Klass 5/6) kitet? Att du dessutom får köpa till 50 yards, 20 punds backing.

Men med den pris lappen som Willys Sportfiske har, så slår jag hellre ett slag för Vision Zulu.

Zulu kitet, kostar normalt 2195:-

Då har du ju utrymme för litet flugor + ask och tafsar också innan du når din max budget dessutom.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2010-08-01, 21:21.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ok, så Vision är bättre? Pratar vi då mer generellt bättre kvalitét eller? Såg att Willys har en hel del set runt 2200:- något av dessa som är att föredra, Scierra Matuka, Vison Attack etc?

Scierra Matuka 4-delat i corduratub
          Scierra IC3 med tre extraspolar i fodral
          Scierra HMT WF Flyt
          RT Energy WF Intermediate
          RT Energy WF Sjunk
          RT Energy Backing - 50 yards
          Scierra Trout Nylontafs
          Senast ändrad av UL0.04; 2010-08-02, 09:41.

Kommentera

R.T = Ron Thompson är jätte budget prylar. Inget du bör bry dig om.

Vision, gör bra grejor från spö till rulle och lina. Du blir säkert helnöjd med Zulu kitet. Duger gott även sedan man lämnat nybörjar stadiet. Liksom för den litet mer vane flug fiskaren.

Matuka spöt, är ju inte så tokigt för den slanten. Men Zulu spöt är nog vassare ändå.

De som har köpt föregångaren till Zulu kitet som heter "Attack" som jag känner till, har då inte haft annat än gott att säga om det kitet iaf. Så jag kan inte tro att Zulu, inte skulle vara bra det med?
            Senast ändrad av Jock Scott; 2010-08-02, 10:20.

Kommentera

De märken man aldrig kan "landa fel med" om man ser till övergripande kvalitet och hand havande är följande i den pris klass du snackar om :

Detta är ingen ranking.

Bäcksländan / Strömsländan.
              Guideline
              Sameo
              Scierra
              Vision.
              Senast ändrad av Jock Scott; 2010-08-02, 10:26.

Kommentera

Ok tack, lutar nog åt något Vision eller Scierra set då runt 2000-2300:- klassen. Jag har inte hållit i ett flugspö sedan glasfiber var hetast på marknaden så ska bli intressant att ta upp det igen.

Kommentera

Oj! Ja då var det ju ett regält tag sedan du flug fiskade måste man säga. Mina första 3 spön var ju av det materialet....För ca 37 år sedan lol.

Då kommer du ju att uppleva en helt annan sak med dagens kolfiber spön. Men var försiktig med slag mot ett modernt spö. Kolfiber, är ju lätt och väldigt böj tåligt. Och har högre "elastisitets modul" = Hur ovalt ett rör format föremål blir vid belastning. Men kolfiber, tål slag märkbart sämre än glas fiber.

Varsågod.

Edit. De gamla glasfiber spöna, var ju antingen sladdriga saker eller styva som flagg stänger. Dagens spön, har ju betydligt mindre efter slängar och orkar hålla lång lina i luften på ett helt annat sätt.
                  Senast ändrad av Jock Scott; 2010-08-02, 10:55.

Kommentera

Haha jo.. Var uppe hos föräldrarna i Kalixområdet under semestern för fiske. Då frågade ju pappa om jag inte skulle ta med flugfiskespöt Ett senapsgult gammalt ABU spö tjockt som en tumme och sladdrigt som en spagetti Tekniken har gått frammåt onekligen. Jag har precis tagit upp fisket lite igen sedan jag har flyttat in till Stockholm, så bara det att jag kan köra UL haspel med 0.04 lina som tål en hel del kilon och korta lätta spön som inte väger mer än en tandpetare känns helt otroligt Ska bli kul att ge sig på lite flugfiske igen

Kommentera

Ha, ha, ha! O.k.

Ja, de gamla ABU glas spöna var ju rätt hemska saker lol. De hade också ett blått "Lapplandia" spö som tog musten ur många nybörjare. Styvt så du kunde skå ihjäl en 10 kg Gädda med det. Och så den ruskiga bly tackan till 3 kantiga rulle ABU hade på den tiden också. Jag ryser!

Så som sagt, du kommer nog att bli positivt överraskad.

I Stockholms området, med omnejd finns det ju en del justa Regnbågs pölar att pröva.

Sandasjön vid Nacka, Largen nära Norrtälje och Fyrväppling systemet en bit från Knutby (Uppsala området) Speciellt då Skysjön i Fyrväpplingen. Där drog jag min allra första flug fångade firre = Regnbåge en gång i tiden.

Kolla sjöarnas hem sidor vet jag!
                      Senast ändrad av Jock Scott; 2010-08-02, 11:48.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                      2 svar
                      146 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Jansson00  
                      Arbetar...
                      X