Flugfiskeset för runt 1000:- ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flugfiskeset för runt 1000:- ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

hej alla!

jag är ny här i forumet och skulle vilja veta vad ni tycker om abu's diplomat flugfiskerulle, köpte hela kittet på hobbex(spö,rulle,lina) för 1000kr. är det ett bra set för nybörjaren?

tacksam för svar

Kommentera

Hej ! Rullen är väl tämligen o.k. Spöt och linan lämnar tyvärr en del i övrigt att önska ....även för en nybörjare.

Trist, att du inte hittade hit innan du handlade grejorna.

För ca 200:- mer hade du fått Bäcksländan XPC (klass 5/6 ) setet + backing lina ( Backing lina, ingår inte i Bäcksländan XPC kitet. Får köpas separat).

Finns här:

Nu är det absolut inte så att jag vill racka ner på dig för att du råkade välja ett ABU kit! Att välja sitt första flug kit kan vara en riktig "orienterings runda i djungeln utan kompass" om man inte får litet hjälp med valet. Utan mitt tips är, att så snart du kan? Sälja ditt ABU kit och köpa Bäcksländan XPC istället. Bäcksländan kitet, är tillräckligt bra för att du ska kunna leva med det ett bra tag även sedan du lämnat nybörjar stadiet.
      Senast ändrad av Jock Scott; 2010-08-05, 14:31.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

ok tack för tipset!, jag åkte tillbaka för att få pengarna tillbaka men de sade att det inte gick för sig eftersom jag hade använt den en gång...jag få väl leva med den tills jag får ihop mera pengar till ett nytt, bättre set.

mvh,david

Kommentera

O.k.

Inte mycket annat att göra då. Men även om nu ABU grejorna inte är så där vidare bra, så kan du ju iaf öva litet kast teknik med kitet, så att du är litet inkörd på denna del av flug fisket iaf när du får möjlighet att köpa nytt.
          Senast ändrad av Jock Scott; 2010-08-08, 10:34.

Kommentera

ok

när det gäller flugorna så vet jag inte riktigt vad jag ska använda(fiskar i stort sett bara harr och öring).
            har 12 olika flugor men jag vet inte vad dom heter eller vilken typ av fisk dom är bra till.

tacksam för tips

Kommentera

"Men då får du köpa till 50 yards, 20 pund backing lina också = ca 70 - 90 kr."

Finns detta på Olssons också? Så att jag kan beställa allt från samma ställe.

Kommentera

Jodå det finns: SCIERRA Backing 20lb 100Y/91M. 79:- Visserligen 100 yards som sagt. Men du ska ju säkert köpa en sjunk lina + reserv spole till rullen senare. Och då har du ju backing så det räcker till den också.

Det finns en billigare backing än denna. Men det är Ron Thompson så jag litar inte riktigt på kvaliteten där.

Olssons, har Pool 12 nylon tafs som är en billig men bra också. Du behöver tafsar med spets = 0.20, 0.18 och 0.15. Skadar inte heller att köpa 25 m spolar med nylon i de dimensionerna, så du kan byta / laga tafs spetsen vid behov.
                Senast ändrad av Jock Scott; 2010-08-14, 20:39.

Kommentera

Tackar! Får bli en beställning snart.

Kommentera

Varsågod.

Jag är säker på att du kommer att bli nöjd med Bäcksländan XPC kitet.

Kommentera

hej. jag äger och fiskar med ett bäcksländan xpc sedan några år tillbaka och jag är riktigt nöjd. Man får mycket spö för pengarna.

Sedan köpte jag en Vision vibe 85 wf lina i klass 6 nu i somras (efter att ha kastat med en gammal lina (ca 7 år) från ett riktigt budget spö) och med denna nya lina får spöet en helt annan känsla. Nu känns det att man utnyttjar hela spöet och det är helt underbart att kasta med.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                      2 svar
                      146 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Jansson00  
                      Arbetar...
                      X