Hej, befinner mig i usa just nu och tänkte ev köpa med mig grejjor hem, går detta och har ni isåfall några saker att rekomendera?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Köpa första flugfiskeutrustning
Collapse
X
-
Hej!
Ja, det ska väl gå bra.
Sage, Loomis, Orvis och Thomas & Thomas är ju topp spön och säkert märkbart billigare "over there".
Orvis Battenkill (Large Arbor), Lamson Waterworks och Tibor är ju mycket fina rullar t.ex.
Simms, vadare och fiske kläder är ju också top notch.
Binder du flugor? Kolla efter Whiting torr fluge, tupp nackar.Senast ändrad av Jock Scott; 2010-07-27, 08:49.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
-
Hej, tänkte köpa rulle och lina här i usa då det känns krångligt att ta med spöt hem. hittade orvis som du nämnde, http://tinyurl.com/37y22r8 vilken fungerar för Hö osv?Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inläggHej!
Ja, det ska väl gå bra.
Sage, Loomis, Orvis och Thomas & Thomas är ju topp spön och säkert märkbart billigare "over there".
Orvis Battenkill (Large Arbor), Lamson Waterworks och Tibor är ju mycket fina rullar t.ex.
Simms, vadare och fiske kläder är ju också top notch.
Binder du flugor? Kolla efter Whiting torr fluge, tupp nackar.
Kommentera
-
Orvis Battenkill Bar stock passar egentligen bäst till lätt flugfiske i klasserna #2-3 då den är sååå lätt och smidig, men i modellen "BBSIV LINE WEIGHT 7-9" kan du nog få en sjysst rulle till HÖ-fisket.
Fluglina:
Kommentera
-
Okej tack för svaret, hur lämpar sig denna rullen till övriga fiskar? är den endast för Hö? läste lite om de olika klasserna vilken är egentligen mest allround?Ursprungligen postat av GbgRobin Visa inläggOrvis Battenkill Bar stock passar egentligen bäst till lätt flugfiske i klasserna #2-3 då den är sååå lätt och smidig, men i modellen "BBSIV LINE WEIGHT 7-9" kan du nog få en sjysst rulle till HÖ-fisket.
Fluglina:
http://www.basspro.com/webapp/wcs/st...003000_175-3-1
Kommentera
-
Försök hitta en Orvis Battenkill Large Arbor istället. Då tjänar du litet utväxling och får bättre upp linding av linan.
En rulle som tar 50 yards 20 pund backing eller mer och en klass 5 eller 6 lina är ju lämplig. för Harr, Regnbåge, Öring och Röding. En rulle som tar mer backing och från lina #8 och uppåt, är lämplig för Gädda, HÖ och Lax.
Hittar du ingen Orvis Battenkill LA? Så har ju butiken du länkade till Lamson Konic, som också är en fin rulle.
Senast ändrad av Jock Scott; 2010-07-30, 10:18.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
-
Kan åka till Orvis butiken som bara ligger 15 minuter här ifrån, börjar nog med klass 5/6 för regnbåge,öring till att börja med. vilken storlek på rulle och lina ska jag ha?Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inläggFörsök hitta en Orvis Battenkill Large Arbor istället. Då tjänar du litet utväxling och får bättre upp linding av linan.
En rulle som tar 50 yards 20 pund backing eller mer och en klass 5 eller 6 lina är ju lämplig. för Harr, Regnbåge, Öring och Röding. En rulle som tar mer backing och från lina #8 och uppåt, är lämplig för Gädda, HÖ och Lax.
Hittar du ingen Orvis Battenkill LA? Så har ju butiken du länkade till Lamson Konic, som också är en fin rulle.
http://www.basspro.com/webapp/wcs/st...001000_175-1-1
Kommentera
-
Har du ett klass 5 spö t.ex.? Är det antingen en DT 5 (Double Taper) lina , vilken lämpar sig bäst för ström vattens fiske. Eller en klass 6 WF (Weight Forvard) Eller en Longbelly ( 6:a ) = En hybrid mellan DT och WF, med nästan alla de bra egenskaperna från båda lin typerna. WF och Longbelly, lämpar sig bäst för flug fiske i stilla vatten, eftersom de skjuter snabbare och längre än DT. Men DT linan, är bättre på presentation av flugan och precision dock.
Rio och Scientific Anglers, är ju 2 bra Amerkanska lin märken.
Har självt en Rio Gold, longbelly flyt lina som jag är mycket nöjd med till sjö flug fisket.
Rulle: En som då tar en DT 5 eller WF / Longbelly 6 och minst 50 yards = 45m , 20 pund = ca 9.17 kg backing.Senast ändrad av Jock Scott; 2010-07-30, 11:45.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
-
Jag har inget spö just nu, tänkte köpa rullen här och linan så köper jag spö i Sverige utifrån vilken rulle jag köper här. blir väl fiske med den i havet + put and take, hö,regnbåge m.m. orvis rullen som du nämnde tidigare verkar inte ha de storlekarna dock, http://www.orvis.com/store/product.a...68&cat_id=7626 sticker hem på söndag så säg vad jag ska köpa nu :PUrsprungligen postat av Jock Scott Visa inläggHar du ett klass 5 spö t.ex.? Är det antingen en DT 5 (Double Taper) lina , vilken lämpar sig bäst för ström vattens fiske. Eller en klass 6 WF (Weight Forvard) Eller en Longbelly ( 6:a ) = En hybrid mellan DT och WF, med nästan alla de bra egenskaperna från båda lin typerna. WF och Longbelly, lämpar sig bäst för flug fiske i stilla vatten, eftersom de skjuter snabbare och längre än DT. Men DT linan, är bättre på presentation av flugan och precision dock.
Rio och Scientific Anglers, är ju 2 bra Amerkanska lin märken.
Har självt en Rio Gold, longbelly flyt lina som jag är mycket nöjd med till sjö flug fisket.
Rulle: En som då tar en DT 5 eller WF / Longbelly 6 och minst 50 yards = 45m , 20 pund = ca 9.17 kg backing.
Kommentera
-
Lamson Konic rullen då? Som jag länkade till sist.
Modell 3.5 , tar ju max en WF8 + 20 LB/200 YDS $139.00
Alternativt om du ska ha en litet mindre rulle? Lamson Konic 2.0 .
Tar: WF6 + 20 LB/100 YDS backing.
Minns vad jag sade om att det räcker med 50 yards, 20 pund backing? Så även den mindre rullen, borde greja en WF 7:a och 50 yards backing.
Ska du ha ett spö som grejar P&T + HÖ? Då bör du skaffa ett klass 7. 9 fots spö + WF 8 lina. Men det blir litet halv trist att fiska Regnbåge med dock. För P&T + Harr, stationär Öring och Röding är ett klass 5 eller 5/6. 9 fot spö + WF 6 lina lagom och ger det roligaste fisket.
Här är ett bra spö:
För P&T: Scierra Matuka - 9 fot - Klass 5
Eller:
Scierra Ferox 9 fot - Klass 5.
Senast ändrad av Jock Scott; 2010-07-30, 19:26.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
Kommentera