Köpa första flugfiskeutrustning - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köpa första flugfiskeutrustning

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
    Jag har lagt till fler spön om du kikar på mitt förra svar? Du kan låta utseende, känsla och plånbok avgöra köpet. Alla de spön jag listade duger gott.

Men har du möjlighet att känna på samtliga spön är det ju det bästa sättet förståss.

P.s. Inget av dessa spön är stressiga "takt pinnar" eller styva "telefon stolpar". Utan har en lugn medium aktion .
    Kollar för fullt redan verkar sjysta allihopa. är nöjd med rullen också verkar riktigt sjyst tänkte lite på om jag ska köpa ett större spö sen tex klass 7/8 är det ny rulle samt spö och lina som gäller då eller? har du någon bra sida med fluginfo och annat man bör ha koll på så länka gärna! tack för att du hjälper mig, riktigt sjyst!

Kommentera

Ja, om du ska köpa Ett klass 7/8 så blir det ett helt nytt kit. Men fiskar du inte allt för ofta HÖ etc. på kusten? Eller inte vill lägga ner en större summa på ett HÖ / kust combo? Då är det kanske läge för ett färdigt kit som detta t.ex.:

Guideline Explorer, Sea Trout kit 1999:-

Scierra Sweep Combo 9.6 fot klass 8.

Det är bara kul att hjälpa till litet.
      Senast ändrad av Jock Scott; 2010-07-31, 08:08.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ja, om du ska köpa Ett klass 7/8 så blir det ett helt nytt kit. Men fiskar du inte allt för ofta HÖ etc. på kusten? Eller inte vill lägga ner en större summa på ett HÖ / kust combo? Då är det kanske läge för ett färdigt kit som detta t.ex.:

Guideline Explorer, Sea Trout kit 1999:-

Scierra Sweep Combo 9.6 fot klass 8.

Det är bara kul att hjälpa till litet.
        Tja, HÖ på västkusten kommer jag ju fiska varje gång det är period för den, april-maj och sen i september, men känns som att detta blir bra att börja med iafall! så för jag köpa mer sen om jag fastnar

Kommentera

Flug info för P&T + Kust HÖ:

P&T:

Torr flugor:

Black Gnat. Storlek 10, 12 14 och 16. Bra "siluett fluga". Syns alltid bra oavsett väder och ljus. Imiterar all slags svarta insekter (beroende på storlek). Ett bra val när man inte ser vak men trots det vill fiska torrt blint. ( Se också svart Klinkhammer nedan ).

Blue Dun. Samma storlekar + storlek 18. Imiterar alla grå insekter. I de mindre storlekarna (16 och 18 ) = olika mygg t.ex.

Coch-Y-Bondu 10, 12 och 14. En brun torrfluga behövs i sortimentet. Och Cock - y - Bondu, duger lika bra som någon annan brun fluga. Men vill man komplettera med en slankare fluga också? Då är March Brown ett bra val.

Adams, med gul / oliv kropp. Imiterar alla gul / gröna dagsländor som börjar dyka upp i maj - juni. Storlek 10, 12 och 14.

Nattslända. Typ Europe'a 12 eller Goddard's Sedge t.ex. 12 och 14. Detta är en sen sommar och höst fluga. Kanske den bästa? Tänk på att nattslände imitationer ska dras i decimeter långa drag med några sekunders paus emellan, Detta beroende på att nattsländan, så fort den krypit ur pupp skalet. Skyndar sig in mot land genom att fläkta med de halv torra vingarna. Och åker som en liten motor båt korta sträckor i taget på ytspänningen. Nattslände imitationer, är de enda torr flugorna som faktiskt får "stripa" dvs, ploga litet i ytan även i strömmande vatten. En döds synd med andra torrflugor!

Geting. 12. Också en effektiv sensommar höst fluga.

Svart myra. 12 och 14.

Klinkhammer. Svart. 10, 12, 14 och 16. Av samma anledning som valet av Black Gnat. Komplettera med andra färger senare....vid behov. Detta är en bra fluga när någon insekt kläcker.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Nymfer:

Montana nymfen. Standard versionen med svart kropp och gult bröst. En riktig Regnbågs klassiker som fortfarande håller! Jag har t.om tagit Havsöring på den i Norska älvar under natt fiske. storlek 8, 10 12.

Booby. En fantasi nymf, som blivit snabbt populär över hela världen. Storlek 8 och 10. Mina favorit färger är helt svart och helt orange. Fungerar från ytan och ner på alla djup. t.om på flyt lina i ytan, då man drar den så den plogar regält. Tryckvågen som bildas, märks av fisken på långt håll.

Någon enkel svart nymf. Storlek 10, 12 14 och 16.

Brun nymf. Peasant tail nymph t.ex. samma storlekar som den svarta nymfen.

Grå nymf. samma storlekar.

Grön nymf samma storlekar.

Husmask. Storlek 10 och 12. Fiskas sakta nära botten. Eller förtyngd, rullandes längs botten i strömmande vatten.

Nattslände puppa. 10 och 12. En sådan med creme eller beige färgad bak kropp och brunt bröst. I den här färg kombinationen brukar den fungera bra över hela landet. Sensommar / höst fluga.

Fjädermygg puppa 16 och 18. Fjädermyggen, kläcker så länge det är öppet vatten.

Både puppan och en grå torrfluga (Blue Dun t.ex. Storlek 16 och 18) Ska man inte vara utan i stilla vatten. Tänk på att fiska puppan uber sakta! Helst bara låta den driva med vågorna och vinden. Försök att se till att du har sträckt lina och tafs ändå.

Haröre nymfen. Eller om den egentligen heter = Golden ribbed hares ear nymph. 12, 14 och 16. Den ska du inte vara utan.

Flickslände nymf. Gärna med gul/ grön med lång stjärt och svarta ögon. 12 och 14.

Denna nymf, simmar med slingrande rörelser och har, precis som den färdiga blå / lila Flick sländan, stora och svarta ögon.

Czech nymfen. Imiterar de små sötvattens räkor som finns ända upp till fjällen.

12, 14 och 16.
          Klinkhammer

Streamers:

Muddler Minnow (orginal, grå / brun) 6, 8 och 10. Denna fluga, fiskas oftast nära ytan. Är en fluga som kan fiskas både väldigt snabbt, så det gurglar och plogar om den. pröva detta när fisken är trög. Eller väldigt sakta och allt däremellan. I den mindre storleken fungerar den t.om som gräshopps imitation.

Zonker. Svart och röd brukar vara 2 bra färger. 6 och 8.

Masken. Röd. Kan tyvärr inte säga vilka storlekar som gäller? Eftersom den binds på 2 st ihop länkade krokar. Men röd, är en bra grund färg att starta med.

Mickey Finn. Klassiker bland de färg glada, vår och sen höst streamer flugorna. 6 och 8.

Vit Sarah. Började som bra Regnbåge och Öring streamer. Men har blivit en popular Gädd fluga i mycket stora storlekar på senare år. Här, nöjer vi oss med 6, 8 och 10.

Wooly Bugger. Också en "måste fluga" Speciellt i Svart. 8 och 10. Märl kräftor 10, 12 och 14 dock.

Fungerar som Borst mask imitation för kust, Havsöring fisket också.

Kust HÖ:

På våren litet större flugor Och gärna färg glada och glittriga saker.

Den rosa Räkan "Patte grisen", Mickey Finn, Orange Zonker och Masken i rött t.ex. Storlek 2. 4, 6.

Längre fram, är det mindre och mer diskreta flugor som gäller.

Svart Wooly Bugger, Grön / vit Bait fish , "Strömmings färgade" fisk imitationer, det Danska "lur djuret" Fyggi i beige eller creme med brun rygg, Glimmer räkan och Patte Grisen (funkar då med) Glödhäck. Storlekar: 6, 8 10.

Märl kräft imitationer. Storlek 10, 12 och 14.

Dan Tackel, har en hel del HÖ flugor. Och Flugor.se har mycket av både P&T och HÖ dito.
          Senast ändrad av Jock Scott; 2010-07-31, 08:28.

Kommentera

Ursprungligen postat av timtimtim Visa inlägg
            Tja, HÖ på västkusten kommer jag ju fiska varje gång det är period för den, april-maj och sen i september, men känns som att detta blir bra att börja med iafall! så för jag köpa mer sen om jag fastnar
            Du klarar dig säkert bra med ett av dessa kit då. Märker du sedan att HÖ och kust fisket som sådant blir ditt huvud intresse? Då kan du så småningom satsa på värre grejor.

Kommentera

Du klarar dig säkert bra med ett av dessa kit då. Märker du sedan att HÖ och kust fisket som sådant blir ditt huvud intresse? Då kan du så småningom satsa på värre grejor.
              Mjo, men nu har jag ju redan köpt grejjor så får ha det till hö till att börja med hehe.

Kommentera

Jepp!

Kommentera

Jepp!
                  Får bestämma mig för ett spö nu bara =) vad fiskar du för något då?

Kommentera

Nästan uteslutande P&T. Är sjuk pensionär efter att ha blivit påkörd för några år sedan, så jag har ledsamt nog fått lägga ner allt fiske som inbegriper vadande (Farligt, om höft protesen går ur läge) och vandra i svår terräng.

Men P&T fisket, förutsatt att Regnbågen och Öringen är av bra kvalitet och skaplig medel vikt från odlaren? Är väldigt kul!
                    Senast ändrad av Jock Scott; 2010-07-31, 08:37.

Kommentera

Nästan uteslutande P&T. Är sjuk pensionär efter att ha blivit påkörd för några år sedan, så jag har fått lägga ner allt fiske som inbegriper vadande (Farligt, om höft protesen går ur läge) och vandra i svår terräng.

Men P&T fisket, förutsatt att Regnbågen och Öringen är av bra kvalitet från odllaren? Är väldigt kul!
                      Oj! jo det förstår jag, är ju ingen höjdare att vandra omkring i svår terräng då. Hehe ser fram själv mot att testa P&T fisket då jag aldrig har gjort detta var i landet fiskar du?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                      2 svar
                      155 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Jansson00  
                      Arbetar...
                      X