Riktigt dyrt flug fiske kit att skryta med! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Riktigt dyrt flug fiske kit att skryta med!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Riktigt dyrt flug fiske kit att skryta med!

Hej!

Tänkte att vi har ju till stora delar bara diskuterat ganska billiga flug fiske kit här. Och att det kanske vore kul att dra till med ett riktigt svin dyrt istället. För dig med den breda plånboken och som vill ha massor med med skryt mån. Och få ett fint tillfälle att få vara kung nere vid fiske vattnet. Alternativt, för dig som bara måste ha ett trots en mer normal ekonomi och kan tänka dig att leva på vatten och nudlar ett tag?

Vad sägs om detta t.ex?

Spö: Orvis Helios 9 fot #5 Ordinarie pris 8999:-

Rulle: Tibor Light, Tailwater 3995:-

Lina: Rio outbound 899:-

Och så litet Micron backing = Mycket tunn men stark: Guideline Micra Super 20 pund. 135m

Endast 249:- Vilket ju är "peanuts" i detta sammanhanget Sedan, ska du ju ha väst, vadare m.m. utrustning som matchar det här dröm kitet också. Phuiii! Där rök några tusen lappar till!

Finns säkert ännu dyrare kit där ute. Men jag tror nog att detta räcker. Harkel, harkel!
    Senast ändrad av Jock Scott; 2010-08-17, 13:19.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

finns ju dyra klassiska rullar...

Loop har dyrare rullar än den du skrev om

Kommentera

Tycker du räknar upp en ganska normal kostnad på ett bra set.
      Finns ju fasligt mycket dyrare..

Men då ingår ofta en en ställning för nacken så man kan gå med näsan i vädret med lätthet länge samt pipa/näverkorg/"sotpanna", och en bok med vokabulär för en sann fisförnäm flugfiskare så som "ginklart vatten", "sotpanna", "ett stop tobak"...
      Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
      &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
      ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
      Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg
        Tycker du räknar upp en ganska normal kostnad på ett bra set.
        Finns ju fasligt mycket dyrare..

Men då ingår ofta en en ställning för nacken så man kan gå med näsan i vädret med lätthet länge samt pipa/näverkorg/"sotpanna", och en bok med vokabulär för en sann fisförnäm flugfiskare så som "ginklart vatten", "sotpanna", "ett stop tobak"...
        Ha, ha, ha! Den var bra! Men du glömde coroderoy byxor, tweed kavaj, vit skjorta och en tweed keps a 'la Engelsk gentlemanna flug fiskare dock. Men då är det väl splitcane spö som gäller också antar jag?
        Senast ändrad av Jock Scott; 2010-08-17, 14:44.

Kommentera

Jo, det finns som sagt säkert betydligt dyrare kit. Men man kan ju fråga sig vad man betalar för? För skillnaden mellan ett 5000:- kit och ett 1 gånger eller 1 1/2 gånger dyrare? Kastar ett 9000:- spö så himla mycket bättre än ett spö, för låt oss säga 3500:- - 4000:- att det verkligen är värt att lägga upp de slantarna? Eller handlar det mest "bragging rights"?

Jag har litet svårt att motivera mig att tänka mig att köpa ett spö för över 3.500:- ärligt talat. Och det handlar inte så mycket om pris lappen då. Utan jag frågar mig om det är värt det "upplevelse mässigt"?

Jag har ägt och test kastat med en rackarns massa spön under mina år. Men hittintills, har inget slagit mina runt 3000:- st RST spön. Nu hör det dessutom till saken att jag fick dem för halva priset När Wittlock REAde RST spön förra året. Skulle inte byta dem mot Sage, Loomis, Orvis eller Thomas & Thomas för allt smör i Småland!.....Ens om jag hade pengar som en olje shejk.
          Senast ändrad av Jock Scott; 2010-08-17, 15:02.

Kommentera

Eller så har man ett sånt här set och står vid vattnet och kastar, så kommer det nån med ett billigt Öb-set och kastar mycket längre och finare. Då tror jag inte att näsan är så högt i vädret längre. Annars kan man ju ha ett sånt set och bara gå runt sjön ett par varv och låtsas söka ett fint ställe att fiska på. När man gått ett par varv så kan man gå hem igen.
            Mycket roligare att ta dom på torrt!

Kommentera

Lol! Sant det! Allt skön kastande är ju faktiskt inte helt oavhängigt en fet pris lapp på spöt.
              Senast ändrad av Jock Scott; 2010-08-17, 19:31.

Kommentera

Nej, jag tycker man kan se det så här i dom flesta fallen:
                Ta allt från det dyraste till det billigaste från kategorin du skall göra ett inköp, dra ut mittsnittet och välj därifrån. Gäller vad som helst.
                Då tycker jag man får det mest prisvärda i de flesta fallen.
                Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
                &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
                ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
                Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Ungefär så kan man säga ja. När det gäller prisvärda rullar? Ta Guideline Reelmaster LA, Loop CLW, Okuma SLV eller Vision Koma t.ex. Under 1000:- Men ger mycket bang for buck!

Har självt en Vision Koma btw.

Samma sak, kan man ju säga om flug fiske kit typ Bäck sländan XPC, Guideline, Scierra, Vision och Sameo.
                  Liksom deras spö serier. Svårt att hamna snett med som nybörjare eller du som kommit en bit på väg med de kiten / spöna.
                  Senast ändrad av Jock Scott; 2010-08-17, 20:18.

Kommentera

När det gäller rulle så beror det ju på vad man ska fiska.. I mitt fall hade jag inte behövt en såpass dyr rulle (fast jag hittade den beggad) :P
                    Det hade isåfall varit för vikten den hade varit bra.

Men ifall man ska fiska t.ex. lax så är ju en bra rulle en bra investering.
                    Mycket roligare att ta dom på torrt!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Brobaits Thomas, 2024-06-28, 09:34
                    7 svar
                    393 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B

Startad av haggis82, 2024-09-01, 14:03
                    8 svar
                    249 visningar