Utrusting till abborr/gädd fiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Utrusting till abborr/gädd fiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Hej, tänkte inte skriva något mer om detta men kunde inte låta bli

För normala gäddflugor tycker jag att ett spö i klass 8/9 eller ett styvt 7/8 på lite drygt 9 fot är perfekt. Det här med vind och högre linklasser anser jag är en myt!
    En lägre klassad lina har som regel smalare diameter och därmed mindre vindfång, samma gäller oftast även för flugspöklingan. Den lina som kastar bäst i vind är enligt min erfarenhet därför oftast den lina som har högst densitet vilket ger minst diameter, jämför flytlina och sjunklina i samma klass där flytlinan oftast väger lite mer än sjunklinan men sjunklinan laddar ändå spöt mer och kastar bättre i blåsväder...

En annan aspekt är ju drillningen av gädda. I de vatten jag fiskat i ligger merparten av dom flugfångade gäddorna klart under 5 kg och då är det betydligt mycket roligare att fiska med ett lite mjukare spö.

När jag fiskar havsöring med enhands så använder jag ett sage 7100-3 rpl+, 10 fot #7-8 med snabb aktion, och nog är det jobbigare att fiska aktivt med den utrustningen en heldag jämfört med 9,3:an jag hänvisade till ovan...

Kommentera

Ursprungligen postat av NON Visa inlägg
      Hej, tänkte inte skriva något mer om detta men kunde inte låta bli

För normala gäddflugor tycker jag att ett spö i klass 8/9 eller ett styvt 7/8 på lite drygt 9 fot är perfekt. Det här med vind och högre linklasser anser jag är en myt!
      En lägre klassad lina har som regel smalare diameter och därmed mindre vindfång, samma gäller oftast även för flugspöklingan. Den lina som kastar bäst i vind är enligt min erfarenhet därför oftast den lina som har högst densitet vilket ger minst diameter, jämför flytlina och sjunklina i samma klass där flytlinan oftast väger lite mer än sjunklinan men sjunklinan laddar ändå spöt mer och kastar bättre i blåsväder...

En annan aspekt är ju drillningen av gädda. I de vatten jag fiskat i ligger merparten av dom flugfångade gäddorna klart under 5 kg och då är det betydligt mycket roligare att fiska med ett lite mjukare spö.

När jag fiskar havsöring med enhands så använder jag ett sage 7100-3 rpl+, 10 fot #7-8 med snabb aktion, och nog är det jobbigare att fiska aktivt med den utrustningen en heldag jämfört med 9,3:an jag hänvisade till ovan...
      Du har ju både rätt och lite fel. Med ett styvt, läs snabbt, spö, kan du pressa ihop linbågarna så att dom blir väldigt smala, vilket ger ett mycket lägre luftmotstånd än en hög linbåge. Jag är ganska säker på att en låg linbåge ger mindre luftmotstånd än en hög med något lägre diameter, då får man börja titta på totala ytan som möter luften vilket börjar bli överkurs.
      Sen kommer vi ju aldrig att komma ifrån att en högre klassad lina klarar av att bära en större fluga.
      En sjunklina pch flytlina ska väga lika mycket, annars är det inte samma klass på dom, däremot så är inte densiteten densamma. Alltså, volymen på flytlinan är större än på sjunklinan.
      I övrigt så blir ett längre spö alltid jobbigare att kasta med pga av hävstångsprincipen.
      Senast ändrad av Guideline; 2010-11-05, 10:42.
      A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Intressant att få ett teoretiskt mothugg.

Utgångsvikten på klumpen ska vara lika men jag har då alltid klippt mina sjunkklumpar något kortare jämfört med flytklumparna för att få samma känsla av laddning i flugspöet. Resultatet har då blivit att sjunklinorna blivit något lättare men eftersom att dom har högre densitet vilket ger smalare profiler vilket leder till högre linhastigheter och därmed mer rörelseenergi som mellanlagras i flugspöet under kastet så blir känslan av laddning i flugspöet ändå ganska lika.

Att en tyngre lina skapar mer harmoni med en större fluga håller jag med om.

Den vind som orsakar problem är väll ändå för det mesta sidovinden. Rak motvind kortar ju effektivt kastlängder men är ju ändå hanterbart för de flesta. Med vind från sidan eller snett framifrån är ju in princip hela linan utsatt för vinden, inte bara själva bågen… Då måste en smal linprofil vara överlägset.

Men vad vet jag, en enkel spösvingare från landet

Kommentera

Citat: I de vatten jag fiskat i ligger merparten av dom flugfångade gäddorna klart under 5 kg och då är det betydligt mycket roligare att fiska med ett lite mjukare spö#

I ditt fall där du verkar fiska i vatten där Gäddan har en tämligen låg medel vikt. Så vore det ju overkill att dräpa till med ett tyngre spö än det du använder. Så jag förstår din inställning där. Skulle ju bli ett ganska kortvarigt nöje att drilla en 5 kg Gädda och mindre på en 9/10 utrustning.
          What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Har även tagit lax på lite drygt 10 kg med 9,3 #8-9 och det var inte särskillt mycket mer dramatiskt jämfört med tvåhandspåken på 15 fot #10-11 så jag tror nog att ett klass 8-9 räcker gott till det mesta i gäddväg som simmar i våra svenska vatten...

Kommentera

Tänkte inte på sidvinden utan bara luftmotståndet i kastandet. Själv kastar jag ytterst sällan i kraftig sidvind, pga av att jag inte vill ha kroken i örat, igen, eller någon annan kroppsdel. Vänder alltid upp så jag kasar med eller mot vinden. Därför tog jag för givet att det enda luftmotstånd är det som kommer rakt framifrån.
              Sidvinden får ju en helt annan effekt.
              När du drillar fisk har ju inte klassningen någon större effekt, däremot så har ju den berömda hävstångsprincipen stor effekt.
              Ju längre spö desto mindre kraft i fiskmunnen. Du får större kraft med ett kortare spö.
              Senast ändrad av Guideline; 2010-11-05, 16:26.
              A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Brobaits Thomas, 2024-06-28, 09:34
              7 svar
              421 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Peter B
              av Peter B

Startad av haggis82, 2024-09-01, 14:03
              8 svar
              307 visningar