Mitt test av 3 st flyt line medel. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mitt test av 3 st flyt line medel.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Det är lugnt.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Då slänger jag in en fråga. HUR applicerar du lindressingen? Lägger man bara lite på en trasa och drar igenom hela linan? Eller ska man lägga lite, gnugga noggrant några meter, lägga i lite mer dressing, gnugga vidare?
      :p

Och funkar någon av dessa på sjunklinor?
      Senast ändrad av lethul; 2011-05-19, 17:56.

Kommentera

Tjena!

Ska man vara riktigt noga (speciellt inför att hänga undan linan för vintern) Så ska man tvätta den i ett bad bestående av ljummet vatten och några droppar grönsåpa. Inget diskmedel eller tvål dock! Kan skada yt skiktet.

Sedan antingen luft torka linan i stora slingor eller hand torka med en garanterat ludd fri trasa. Samma gäller trasan när du lägger på lin smörjan med sedan. Vem vill ha en luden flug lina?

Ta några droppar smörja i trasan (behövs bara en liten klick i taget). Vik den dubbel om linan och polera ett tio tal gånger fram och tillbaka på ca 2 m av linan innan du lägger en ny klick i trasan och tar nästa 2 m längd. Det är lättast att vara 2 pers när man gör detta. Någon som sträcker linan åt dig medan du jobbar dig igenom linan. Ha gärna en ren hink eller dylikt till hands, som kompisen eller du kan låta linan glida ner i efter hand. Inte bra att lägga den smorda linan direkt på golvet med tanke på damm och annat stuff. När du är klar. Linda upp linan i slingor över armbåge och tum veck. Låt den hänga på en krok så länge som det sägs på lin medels flaskans instruktion att du ska låta medlet dra in.

Tiemco behöver bara ca 1 timme. Men det skadar ju inte att låta den hänga litet längre heller.

P.s. du behöver inte ta av flug linan från backingen / rullen. Lägg rullen i en påse eller dylikt och bara häng den bredvid linan.

Tänk på att vinter förvara / lång tids förvara linan mörkt och tämligen svalt. Långvarig exponering av UV ljus är inte heller bra för plast skiktet på linan.

Vill man lyxa till det litet? Då kan man ju alltid skaffa en lin vinda.

Tiemco, har en gukka för sjunk linor också.

Tror att de är den enda tillverkaren som har smörja för både flyt och sjunk linor?

Jag har iaf inte sett något annat märke som har.

En s.k. lin korg gör ju att det tar längre tid innan linan blir skitig. Iaf om vattnen du fiskar inte är speciellt smutsiga?

En annan fördel med en sådan korg är ju att lös linan inte trasslar in sig i div. saker på marken....Dina egna skor t.ex.

Det är jätte surt att tappa fisk pga. detta.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2011-05-19, 19:12.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
          Sant det. Om jag fortfarande hade fjäll vandrat. Då hade jag lagt ner en del slantar på ett riktigt bra ligg underlag. Sömnen är helig! Vem vill vakna var och var annan morgon, led bruten och på ett jäkla humör p.ga. taskigt underlag under sov säcken?
          Bara att hålla med. har själv ett Exped, tror det är det här (http://shop.kgoutdoor.se/exped-downmat-7-dlx-pump/562-0) alternativt 9 cm aren. Inte det billigaste direkt men otroligt skönt.

Har t o m med det ibland när jag hyr stugor eftersom det är bättre för ryggen än skräpsängarna som stugbyarna tillhandahåller. Kan tilläggas att jag har ordentliga ryggproblem och det här var det som de rekommenderade för ett antal år sedan när jag köpte det :-)

/D

Kommentera

Ser bra ut det där underlaget.

Ett litet tips för ditt rygg problem. Skaffa ett s.k. "Support vadar bälte" Det ger ett skönt stöd och en del extra värme för ryggen under långa fiske pass. Nu vadar jag iof inte längre. Men har ett sådant när jag fiskar ändå. Man står ju långa stunder och det brukade vara ganska jobbigt efteråt för mig med kors ryggen. Men med (Vision) support vadar bältet så underlättar det betydligt.

Du har ju ett sådant från Guideline också som är billigare och säkert duger gott.

Kanske något för dig med?
            Senast ändrad av Jock Scott; 2011-05-20, 08:57.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
            2 svar
            146 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Jansson00  
            Arbetar...
            X