Flugfiske set (regnbåge) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flugfiske set (regnbåge)

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flugfiske set (regnbåge)

Hej nu var det dax att gå upp en till nivå och börja med flugfiske. Men problemet är att jag har noll koll på det här. Så därför frågar jag proffsen här, är det här något att lägga pengarna på? http://www.jakto.se/fiske/flugfiske/...-kit-3812.html ?
    Hade tänk mig 9/6 spö då jag ska fiske efter regnbåge. Ska kosta runt 2000 kom gärna med förslag om ni vet något bättre.

Hej!

Ett klass 5 , 9 fot gör fisket efter båge och Öring roligare. Klass 6, är iof o.k. Men du lär få ut mer av ett klass 5. I synnerhet om medel vikten inte är speciellt hög i vattnet du fiskar i? Och skulle du någon gång komma att fiska Harr? Då är ett klass 6 kit litet overkill.

Klass 6, är bättre anpassat till lätt Havsörings fiske på kusten och fjäll fisket där det kan blåsa en hel del.

Kispiox är ett bra nybörjar set som du även kan ha ett tag efter att du lämnat novis stadiet. Här har du ett bra pris + litet extra godis ihop med det setet:

Du behöver ju något att förvara dina flug askar och alla små prylar man nyttjar som flug fiskare. Förut, så skulle jag ha sagt. "Skaffa en väst". Men efter att nyligen ha skaffat en rymlig midje väska så säger jag hellre. "Skaffa en midje väska först". Och kanske en väst senare?

Midje väskan har en del fördelar över västen. Billigare, väger mindre och är mindre svettig under den varmare års tiden. Förvisso, så rymmer den inte lika mycket som en väst. Men du klarar dig gott ändå. I synnerhet i början, då man inte har samlat på sig x antal flug askar. Om ska man vada? Då bör man nog hellre välja en väst istället. Men i P&T vatten, är det ju fiske från land eller båt som oftast gäller.

Här är en billig väska som ser bra ut och är gjord för flug fisket:

Sölvkroken, är ett Norskt sport fiske företag som varit i gamet länge. Så den bör vara helt o.k. kvalitets mässigt.

Här är ett bättre foto av väskan:

Finns precis som på min Vision Love handles väska, hållare för läsk burk eller dylikt.

De mörka lapparna på fram sidan är till för att du ska kunna torka dina flugor innan du sätter tillbaka dem i asken.

Bra att ha prylar:

En kort skaftad flug fiske håv. Behöver inte vara värsting modellen. En s.k. håv magnet, underlättar transporten av håven.
    En (böjd) peang av medium storlek att använda som krok lossare.
    En priest (fisk bonkare) tycker jag alla ska skaffa eller göra självt av en 20 cm lång bit mässings rör med hål för en handleds rem i ena änden. Finns ingen ursäkt för att låta bli, för att sedan låta fisken ligga och plågas medan man rusar runt och letar efter en lämplig sten eller gren bit att bonka fisken med. Finns köpe priestar för 50 - 70:-.

Ett par pin on reels / retraktorer. Bra att ha eftersom du inte tappar bort din peang t.ex.

En liten nagel tång från apoteket för ca 25:- Bra att ha när du ska klippa nylon material eller ta bort knutar på tafsen. En liknande i fiske butik kostar mellan 50:- till 80:-

Nylon tafsar 9 fot med 0.18 och 0.15 spetsar. + ett par 25 m spolar nylon lina i samma dimensioner så att du kan reparera tafs spetsen vid behov med hjälp av kirurg knuten. Köp åtminstone 3 st färdiga tafsar av varje grovlek. Man misshandlar sina tafsar rätt duktigt i början p.ga. bristande kast teknik.

0.18, är all around tafsen. 0.15 är för små flugor och skygg fisk.

Torrfluge inpregnering. Här är en bra och miljö vänlig gel som är lätt att applicera:

Du tar bara en klick stor som ett större ris gryn på pekfinger spetsen. Och sedan gnider in medlet på torr flugan med hjälp av tummen och pek fingret. Väntar ett par minuter och sedan kan du börja använda din fluga.

En bra, fylld ask att börja flug kollektionen med är asken "Regnbågen" :

Senast ändrad av Jock Scott; 2011-05-30, 11:57.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Tack för all information =) Men på bilden till spöt ser det ut som rullen är högervevad jag skulle vilja ha vänster :/

Kommentera

Varsågod.

Det ska finnas både och. Annars, kan du be killarna i butiken att vända på lagret i spol huset och spola om linan.

Om det inte går att lösa?

Fråga dessa också:

Senast ändrad av Jock Scott; 2011-05-30, 14:48.

Kommentera

Har precis fått reda på att Dan Tackel har vänster vevade set också (via mail) Ange bara att du vill ha vänster vevat i beställningen.

Kommentera

Ska höra med dom och se vad dom säger =)

Kommentera

Fast nu blev jag lite osäker på vanligt kast spö kör jag högervev och på mitt jerkbait spö kör jag vänster men tror nog att vänster blir bäst till fluga

Kommentera

Är du höger hänt? Då är vänster vevad bäst.

Är själv höger hänt. Har testat höger vevat men det känns bara konstigt. Man vill ju att "spö handen" ska vara den starkaste.

Kommentera

Jag är höger hänt. Jo om jag tänker efter så känns det inte rätt att ha högervev. precis.

Kommentera

Nä, jag tror att du skulle komma att tycka precis som jag att det är jäkligt bakvänt!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jag, Sture, 2025-02-28, 19:53
                    3 svar
                    603 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                    2 svar
                    90 visningar
                    0 gillar