Dyr (flug fiske) utrusting. Har den placebo effekt? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dyr (flug fiske) utrusting. Har den placebo effekt?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Dyr (flug fiske) utrusting. Har den placebo effekt?

Jag funderar litet över uber dyra spön , rullar (linor) etc.

Är det så att ett 6000:- - 8000:- "uber spö"? eller en "dyr rulle" typ 2500:- - 3000:- och uppåt t.ex. Verkligen är SÅ pass mycket bättre än hälften så dyra grejor? Eller handlar det om "placebo effekt" egentligen? D.vs. att vi per automatik förutsätter att riktigt dyra grejor är SÅ mycket bättre än något billigare dito? Må vara att det är samma märken, eller iaf bra märken de något billigare grejorna handlar om?

Är det inte väldigt lätt att tänka? " Här har jag det och det här dyr märket till spö i handen nu" Och jag har betalat ett antal skjortor för det. Följdaktligen, så måste det vara bättre än allt annat i en något lägre pris klass. "And by God! jag kastar bättre och längre med detta än med mitt förra 2.500:- - 3000:- spö!.... Tror jag?

Eller, betalar man multum för marginella skillnader, som man egentligen både kan ha och mista? Och "skryt mån" + placebo effekt? Man kan nog tala om grupp tryck och kändisskap också misstänker jag. I den meningen att om den och den stor fiskaren och fiske kändisen kör med det och det märket / modellen. Då måste det ju helt enkelt vara skit bra! Eller hur?

Och att om någon eller några på ett forum eller fiske klubb, sedan köper kändisens 8000:- spö. Och glada och lyckliga utgjuter sig över hur fantastiskt spöt är! För så måste det ju vara eller hur? Sedan så kliver fler och fler på det tåget och hypar spöt eller vad det nu är för riktigt dyr utrustnings detalj det må vara frågan om? Men stämmer det verkligen om detta spö's förträfflighet? Och har du eller jag samma kast teknik som den här killen? Delar du eller jag samma förtjusning i....Låt oss säga snabb topp aktion eller långsam hel aktion?

Det kan man ju fråga sig?

Vad tror ni?

Men en sak är jag dock säker på. Du får inte fler fiskar på en exklusiv utrustning än en billigare.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2011-06-07, 14:17.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Beror på vad man pratar om. När det gäller spön kan man tveklöst få mkt bättre utrustning för oheliga summor pengar. När det gäller rullar för lätt flugfiske (harr/öring) mm gör i princip vilken rulle som helst jobbet. När det gäller lax finns det större krav och därmed större vett i att köpa en rulle med hög kvalitet (följer ofta prislappen)

Det finns alltid undantag. Billiga spön som kastar förvånadsvärt bra och dyra spön som kastar konstigt dåligt. Men generellt vill jag påstå att kvaliteten hos spön följer med prislappen någorlunda.
    Sen har givetvis allt sin gräns.

Jag sätter dessutom emot det sista påståendet att en dyrare utrustning inte skulle kunna ge mer fisk än en billig.
    Senast ändrad av Sg; 2011-06-07, 14:34.

Kommentera

Intressant diskussion såklart!
      Jag äger inte några dyra flugfiskeprylar men har tänkt sådana bannor längre när det gäller min spinnutrustning. Gäller ämnet enbart flugfiske utrustning, då ska Jag inte klottra ned ämnet, utan Jag ska följa det på "avstånd".

Häls /T

Kommentera

O.k. kan instämma i det du säger Sg. Men med "billigare än" menade jag då inte värsta Ron Thompson och Biltema grejorna. Utan spön i vad man skulle kunna kalla för mellan pris klassen = ca 2000:- - 3000:- och rullar i 1000:- - 1500:- klassen.

Där jag iaf tycker att det finns många go'a spön och bra rullar. Rullar som Guideline Reelmaster LA, Vision Koma eller en Lamson Konic av de största modellerna t.ex. Grejar Lax och Gädd fisket utan problem är jag säker på.

Kanske jag var litet oklar på den punkten? I så fall? Så ber jag om ursäkt.

tonyex? Visst kan man inkludera all slags fiske utrustning i denna diskussion. Det finns ju svin dyra jerk spön och multi rullar m.m. också.

Jag tog bara det som ligger mig varmast om hjärtat.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2011-06-07, 17:52.

Kommentera

Jag tror nog att en hel del av priset på dyrare grejor går till att täcka kostnader för bättre garanti.

Vill man betala för andra klantigheter?

Kommentera

tror det är större skillnad mellan ett 500kr spö & ett 1500kr spö än på ett 1500kr spö & ett 3000kr spö osv...
            om ni förstod vad jag menade.

Kommentera

Kanske det?

Men det finns också rätt många spö tillverkare som trots en ganska snäll prislapp har bra garantier.

Kommentera

Ursprungligen postat av oki_88 Visa inlägg
                tror det är större skillnad mellan ett 500kr spö & ett 1500kr spö än på ett 1500kr spö & ett 3000kr spö osv...
                om ni förstod vad jag menade.
                Det tror jag med. Upp till 3 papp kan jag tänka mig att gå självt. Men där går smärt gränsen för vad jag anser är vettigt.

Sedan så känns det som att man betalar fett för ack så små förbättringar. Visst, jag kan spara ihop till ett 6000:- spö på några månader om jag vill? Men det känns inte meningsfullt.

Hellre lägger jag mellan skillnaden på det faktiska fisket i stället då.
                Senast ändrad av Jock Scott; 2011-06-07, 19:45.

Kommentera

jämför man budgetklass med mellanklass så är jag helt övertygad att man får valuta för pengarna..
                  men när man går på lyx grejorna handlar det mer om o va kungen vid vattnet.. o dom grejona är alltid helt överlägsna för du kan inte erkänna att där knappt är någon skillnad på din gamla 2000-3000kr utrustning jämfört me den nya för 10000 kr

Kommentera

Hej kul diskussion ! Jag har själv butik o min erfarenhet säger att dyrast inte alltid är bäst ! Jag kanske inte är nån bra säljare, men jag skulle aldrig pracka på nån en produkt som jag vet inte motsvarar priset /kvalitén .

Tyvvär så är det ofta så att man får betala dyra pengar pga tillverkarns/grossistens reklam kostnad osv . Men givetvis finns det dyra prylar som verkligen motsvarar priset men dom är lätträknade

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                    2 svar
                    150 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Jansson00  
                    Arbetar...
                    X