Tror placeboefften har stor betydelse. Jag och sambon har lagt 800 på 5 olika utrustningar de senast 5 åren. Och då har inget annnat än linan bytts. Dock utanför denna budget. Och då har vi fått 3 bottennapp vad gäller utrustning. Vi köpte ett set på Lidl och det var bara linan som behövde bytas. Köpte två av mina spön från en lågpriskjedja och det var bara att byta lina på dessa. För att det skulle fungera bra. 2:a sort är inte fel. Och om de är är är det inte svårt att reklamera dem. Ett samtal räckte för mig.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Dyr (flug fiske) utrusting. Har den placebo effekt?
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Fiskarn0383 Visa inläggTror placeboefften har stor betydelse. Jag och sambon har lagt 800 på 5 olika utrustningar de senast 5 åren. Och då har inget annnat än linan bytts. Dock utanför denna budget. Och då har vi fått 3 bottennapp vad gäller utrustning. Vi köpte ett set på Lidl och det var bara linan som behövde bytas. Köpte två av mina spön från en lågpriskjedja och det var bara att byta lina på dessa. För att det skulle fungera bra. 2:a sort är inte fel. Och om de är är är det inte svårt att reklamera dem. Ett samtal räckte för mig.Lidl hade billigt set för något år sedan. Bara Linan som var det stora felet.Ursprungligen postat av Sg Visa inläggHat du lagt totalt 800kr på. 5 kompletta set med både rulle och spö? I så fall är det rätt så imponerande bara att lyckas hitta så billig utrustning:p
Innan dess var det "Lagernetto" i Vetlanda som hade spön till makalösa priser. Skulle tippa på att det var en konkursaffär. Köpte flera Ragot flug spön innan de gick i konkurs för 99:- st
Kommentera
-
1990 köpte jag en ABU set (spö, rulle, lina, tafs, backlina, någon fluga) för 598kr från B & W dagens COOP, jag kan säga att den var världens sämsta fluga set, åtminstone spön var det, men jag fick min första båge med den iaf, min nästa spö som jag har den kvar än i dag och fiskar med den då o då är en Daiwa samuraj som är köpt från B & W i samma år slutet av säsongen som var på REA, halva priset, den betalade jag 600kr för.
I dag äger jag en G.loomis Nån Sage , Guidline, pool 12 och några mindre kända, de alla är bra på set o vis kanske den ena liten bättre än den andra men min käraste spö är fortfarande min Daiwa.
Det känns som vi känner varandra så väl att aldrig blir fel när jag fiskar med den och det är kanske pga. det att jag är så bekant med det spön. Jag tycker om man lära känna sitt spö de flesta spö på marknaden är bra.
Om man fiskar i en P & T vatten, stort set räcker med 10 meter kast och om det är en liten å eller bäck Som är inte mer än 4-5 meter bred klarar man sig även min ABU set.
Vilket vatten fiskar man i, det är den som sätter krav på spö när gäller det praktiska fisket och själv klart plånboken också en avgörande faktur.
Dagens spö materialet i jämförelse med 15-20 år sedan har ändrat såpas mycket att ett spö på ca 2000kr är ett bra praktisk spö, så det är ingen mening att lägga 8-10000kr på ett söp som gör samma jobb, nu om man har råd med den är en annan sak annars som Jock sa det är mycket smartare att lägga pengarna på själv fisket, det är mycket roligare också.
En sak som jag har gjort är det, att har byggt själv mina Sage och de har kostat ca 3000kr st vilken tycker jag är ok och de andra har jag köpt bara när de var på REA ofta halva priset.
Till slut måste säga att det inte är utrustningen som gör fisket roligt det är platsen.
SkitfiskeSenast ändrad av Mickefinn; 2011-07-02, 12:37.
Kommentera
-
För mig så är det känslan och kvaliteten som avgör, kanske inte det dyraste men visst får det kosta. Tittar vi på haspelrullarna (har fiskat mycket mer spinn än flugfiske vilket jag började nyligen med) jag använder så är det genomgående olika storlekar på Shimano Twinpowers frambromsade (förutom ett antal rullar för utlåning och reserv, som ligger lägre i pris). Underbara att veva och gäddrullen har jag haft i över 10 år och har inte en tanke på att byta den (jo, den är använd mycket, gummihandtaget är helt nedslitet). Stella är dubbla priset, men inte dubbel kvalitet/känsla.
Jag tror dessutom att jag absolut får mer fisk med bra utrustning. Det stämmer även på de alldeles för dyra rullar jag köper till flugspöna. Jag 'behöver' dem inte till klass 5 och 3 spöna, men känslan av att de är sköna, snygga osv gör att jag tycker de är roligare att fiska med
Då fiskar jag intensivare och bättre. Är någonting sladdrigt, trögt eller liknande så retar jag mig på det och svär över att jag slängt ut pengar på det. Så på sätt och vis så är det en viss del placebo effekt på mig i alla fall - beror på hur man ser det
Sen så skulle jag naturligtvis inte köpa utrustning så att jag inte hade pengar över till själva fisket, eller inte kunna t ex äta gott när man är ute, det måste balanseras mot den egna plånboken...
Med ovanstående inställning så blev det naturligtvis inte billigare att knyta egna flugor... Men så mycket roligare det är
/D
Kommentera
-
Jag tänkte inte på rullar utan enbart på spön när det började pratas dyr utrustning.
När det gäller rullar så kör jag enbart på Danielsson nu för tiden, har några andra liggandes oxå men används inte. Fördelen med en Danielsson är att har man väl köpt en sån, så behöver man förmodligen aldrig köpa en ny. Domhar funnits ganska många år och jag är tämligen säker på att att dom kommer att finnas länge till. En annan fördel med Dom rullarna är andrahandspriset, dom kostar nästan lika mycket som nya. Dock har jag svårt att hitta min favorit, som jag hade tänkt att frugan skulle få som morgongåva, een LV4-7, har inte hittat någon än.A bad days fishing is better than a good day at work.
http://tenkarasverige.blogspot.com/
http://www.salmosalarfishing.se
Kommentera
-
Väldigt intressant med fiske/krona om man fiskar varje vecka på året och kanske till och med flera dagar i veckan så bör man kanske ha grejer som tål att användas mycket men fiskar du 2 ggr i månaden så räcker det kanske med ett spö ifrån biltema .
Om jag inte hittar något begagnat flugspö nu till bra pris så tänker jag faktiskt prova biltemas flugspö och byta linan , för min del är det att prova om jag gillar just flugfiske och senare kanske man köper lite vassare prylar om man ska drilla Havsöring eller gädda kanske.
Skulle tro att biltemaspöt funkar utmärkt till lite Put& Take fiske .
Kommentera
-
Tänkte tipsa dig om detta spö. Sägs vara riktigt bra i förhållande till priset. Och iaf bra mycket bättre än Biltema spöna.:
Ihop med en Okuma Airframe 4/6 rulle för 299:- hos Dan Tackel, litet 20 pund backing och En WF 6, 2:a sorterings flyt lina också från Dan Tackel för 125:- så har du ett skapligt start kit.
Senast ändrad av Jock Scott; 2011-07-21, 10:40.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
-
Är du en van flugfiskare så kommer du nog klara av P & T fiske även med en biltema spö, men som nybörjare du skall
ha ett spö som har en märkbart ryggrad, ett spö som klarar av att hålla livet i linan när den rör i luften.
En bra begagnad spö en bra alternativ, i fall upptäcker du att flugfiske inget för dig
du kan sälja den vidare på samma pris, annars den som Jock rekommenderar, jag tror han vet vad han tallar om.
Lyck till med valet.
Kommentera
-
Håller med Micke! Ett sladdrigt spö eller en telefon stolpe dito och halv kass lina, gör att du antagligen kommer att tröttna fort på flug fisket om du är nybörjare? Att köpa begagnat är ju som sagt också en god ide' om man vill spara en slant.
Faktiskt är det så att man är betydligt mer beroende av linans och spöts kvalitet när det gäller flug fisket än vid spinn fisket, där man i stort sett kan börja med att köpa ett riktigt budget kit och ändå klara sig skapligt ett tag.
Tyvärr är det ju mycket ofta så att du får vad du betalar för helt enkelt.Senast ändrad av Jock Scott; 2011-07-21, 21:03.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
Kommentera