Lite hjälp med val av tafsmaterial - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lite hjälp med val av tafsmaterial

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lite hjälp med val av tafsmaterial

Hej alla.

Har efter allt för många år fått återfall i träsket och skulle nu behöva lite hjälp med val av tafsmaterial.

Jag fiska abborre och brax i vatten som har ganska många mindre gäddor och de är alltid på hugget så nu
    skulle jag vilja ha en tafs som håller för mer än en gädda innan man får knyta om pga vassa tänder.
    Jag har inget emot gäddorna de får gärna hugga när jag har en tafs som håller bättre.

Spöt är en klass 6 med flytlina.

Cortland Toothy Critter

Kommentera

6 kg varianten bör räcka gott då:

Ca 30 cm är en lagom längd att knyta till nylonet med hjälp av Albright knuten.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Pafex Fortress från Sameo, flugor.se fungerar helt OK annars. Den är helt mjuk också.

Kommentera

Jaha får ta och klura lite på wire men hur gör ni med knuten till flugan och om man ska byta lite flugor under dagen.
          Kan man ha ett litet beteslås?
          Det kanske finns andra smarta lösningar än beteslås.

Kommentera

Det finns iof speciella beteslås för flug wire: http://www.capricorn.se/sv/utrustnin...ly-swivel.html

Men du kan också göra en liten ögla, stor nog att passa igenom krok ögat, och över krok böjen för att sedan dra åt den vid flugans huvud. Värm gärna plast överdraget på öglans knut något så att den krymper.
            What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Cortlands wire är lika knytbar som nylon. Plastad wire behöver du bara trä genom krokögat, tvinna och smälta ihop med tändare. Men plastad wire känns alldeles för klumpigt att köra annat än renodlat gäddflugfiske med.

Kommentera

Pafex fortress får min röst. Tror flugor.se ha det.

Kommentera

Ursprungligen postat av Norden Visa inlägg
                  Cortlands wire är lika knytbar som nylon. Plastad wire behöver du bara trä genom krokögat, tvinna och smälta ihop med tändare. Men plastad wire känns alldeles för klumpigt att köra annat än renodlat gäddflugfiske med.
                  Det låter ju riktigt bra med knytbar wire men jag har varit lite orolig för att det ska bli klumpigt så jag har även funderat på om man ska prova fluorocarbon.

Kommentera

Ska fluorocarbon ge något effektivt skydd mot gäddtänder så måste du upp mot i alla fall 0,35-0,40mm och det låter betydligt klumpigare tycker jag. En mycket tunn smidig wire eller inget alls (läs flourocarbon eller nylon 3-4x) skulle jag valt. När du skriver att du ska flugfiska braxen så blir det direkt ointressant med klumpiga tafsmaterial. Abborrfiske med större flugor och snabbare hemtagning är med förlåtande.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jag, Sture, 2025-02-28, 19:53
                    3 svar
                    604 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                    2 svar
                    104 visningar
                    0 gillar