Flugfiskeset (ej nybörjare) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flugfiskeset (ej nybörjare)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jock Scott: När du skriver fjällfiske, antar att du syftar på hög höjd? omkring trädgränsen? (där vinden får härja fritt)

Jag fiskar mestadels i Ljungan, en bit nedström från Ljungdalen. Det räknas väl till fjällen, men är inte på så hög höjd. Det är väl inte det du menar med fjällfiske?

Lutar åt #5, kanske även lika bra att byta ut Force linan... Är det hugget som stucket om man väljer 4 Cast, Rio Gold, aternativt Presentation. Fiskar som sagt främst i strömmande vatten.

Jag förstår att det inte finns några självklara svar på mina frågor, men lite feedback är väldigt värdefullt
    Senast ändrad av TPR; 2011-06-28, 14:48.

Kommentera

Jo, jag menar omkring eller ovanför träd gränsen.

Där du fiskar så funkar ett klass 5 fint.

Med tanke på att du ska fiska i strömmande vatten till stor del. Så är ju en Presentation #6 troligen det bästa valet. Och nu när jag tänker efter även Vision Cult DT #5. Vid strömvattens fiske, är ju presentationen och precisionen viktigare än att få ut linan snabbt som med en WF lina, vilken oftast är den lin typ som används vid fiske i stilla vatten.

Nu är iof Guideline Presentation en WF lina. Men med en mycket speciellt utformad klump, som gör den bra till precisions fisket med nymf och torrfluga på kort håll och medel distans = 15 - 20 m ca.

Vision Cult, DT här: http://www.capricorn.se/sv/utrustnin...n-cult-dt.html

Och så har du RIO Gold (#6) då som är en long belly lina. Dvs. en slags hybrid mellan en DT och en WF lina. Skjuter snabbt som en WF. Men är inte riktigt så bra som en Presentation eller DT lina på att mjuk landa med precision. Men en mångsidig lina för de flesta situationer.

Tänk bara på att med en DT eller en long belly, så får man börja kasta med litet mer lina utanför topp öglan än med en WF.

Tips. Ett väldigt bra linvårds medel och glid smörja är Tiemco Line dressing. Dyr är den. Men räcker länge i gengäld.
      Senast ändrad av Jock Scott; 2011-06-28, 18:25.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Skillnaden mellan klass 4 och 5 skulle jag påstå är att fiska med eller utan streaking caddies och muddlers i olika varianter.
        Dessa flugor har väldigt stort luftmotstånd och dödar ett klass 4 spö ganska lätt. Då dessa flugor är väldigt bra så skulle jag bara ha ett spö så är kravet att dessa flugor ska kunna kastas. Ljungan har jag fiskat en del i, i en fors som kommer efter en sjö, ganska nära 45an. Det är en ganska kort strömsträcka så jag håller lite på namnet. Så i ljungan skulle jag fiska lägst en femma, om jag bara skulle ha ett spö. En 4 passar bättre om man bara ska fiska med mindre flugor.
        A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Tack för förklaringarna av diverse begrepp. Fick tips om linvårdsmedlet Tiemco för ett par år sedan och det gav nytt liv i min gamla lina (har haft samma i 6 år).

Varför just Presentation/Rio Gold #6 och inte #5? följer dom inte AFTM eller är det spöt som avviker?

Har sökte runt lite och Rio Gold får ju genomgående god kritik, hur är det med öglan i änden, funkar den bra? ska se om det går att få till ett paketpris med ACT4 + Reelmaster.

Kommentera

Angående aftm så är det inte så många som följer den så noggrant. Välj ett spö och om du kan, prova fram en lina som du känner dig nöjd med men ett tips är ändå att om du väljer WF-lina så välj en klass tyngre än spöklassen.
            A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Guideline: Jag har tyvärr inte möjlighet att prova ut linor etc i butik. Men idag pratade jag med Guidelines support och nu har jag svängt lite och är väldigt nära att köpa 4Cast #5. Det var bäst att köra samma klass som spöt enligt honom, om man inte hade särskilda behov. Helst skulle jag vilja ha Rio Gold men då går det inte att ordna paketpris på de butiker/ebutiker jag jämfört. Får bli en sådan vid nästa linköp.

Ang rulle så finns ju både Reelmaster och Reelmaster LA. Vad jag kan finna på nätet så skiljer sig inte dessa så mycket åt funktionsmässigt?
              På fishline.se har jag fått följande priser:
              ACT4 combo #5 med 4Cast 2649kr
              ACT4 combo #5 med LA rulle och 4Cast 3199kr

Det skiljer alltså 550kr för att få LA rullen istället för den vanliga. Är väl inte värt det eller?

Imorn köps utrustningen

Kommentera

Hej igeen!

ReelMaster, är en liten äldre modell. Reelmaster LA ( LA = Large Arbor) är den senaste modellen.

Nej, det är knappast värt det. Du får litet mer lin kapacitet och en något förbättrad broms Med LA modellen. Det är det hela.
                What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                2 svar
                181 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Jansson00  
                Startad av PrN-Sweden, 2026-05-19, 08:09
                1 svar
                299 visningar
                0 gillar