Nybörjarvadare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nybörjarvadare

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Deepbay Visa inlägg
    dom där neoprenvadarna är nog ok men jag skulle köpa med socka istället för stövel,ordentliga vadarskor är bäst, mkt skönare å gå med, passar även till andasvadarna du ev köper sen.
    Detta stämmer, men då kommer det antagligen att dra iväg en del i pris. MEN, vad som kan vara bra att tänka på är att det är en klar fördel att oavsätt avtagbara skor eller fastsatta stövlar, så skulle i alla fall jag satsa på ett par med filtsula. Skall du bara vada i t ex sand så är mönstrad gummisula ok, men du kommer att halka väldigt lätt om du kommer ut på sten/berg. Filtsulan ger ett betydligt bättre grepp! (D A M som du länkade till hade mönstrad sula tyvärr :-(

Kommentera

Finns iof lösa filt sulor att limma på. Skriv: filt i söket bara.

Slipa refflorna på sulan litet lätt först med ett medel grovt sandpapper. Sedan på med epoxy lim.
      Senast ändrad av Jock Scott; 2011-09-14, 17:54.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
        Finns iof lösa filt sulor att limma på. Skriv: filt i söket bara.

Slipa refflorna på sulan litet lätt först med ett medel grovt sandpapper. Sedan på med epoxy lim.
        Kan man ju också göra förstås :-)

Kommentera

Jepp!

Kommentera

Se där. Filtsulan tänkte jag inte på. Då kanske det är lika bra att köpa abu vadarna.
            Det tillkommer ju frakt på DAM byxorna och ska jag köpa till lösa filtsulor blir priset nästan samma.

För det är väl dumt att inte köpa filtsula då man ändå är igång?

Kommentera

I Allt om Flugfiske nr6 2011 (Juli) hade huntyard & berras en annons med bl.a andasvadarpaket för 995 kr. Skorna är jag nästan säker på är ett par loop adventure men vad det är för byxor har jag ingen aning om. Vet inget om kvaliten på dessa byxor men skorna har jag själv haft i 3 säsonger och de funkar helt ok.
              Grejerna finns inte på deras hemsida men där har de inte heller hela sortimentet. Kanske har de kvar något paket i lager!?

Kommentera

Ursprungligen postat av robertn Visa inlägg
                Se där. Filtsulan tänkte jag inte på. Då kanske det är lika bra att köpa abu vadarna.
                Det tillkommer ju frakt på DAM byxorna och ska jag köpa till lösa filtsulor blir priset nästan samma.

För det är väl dumt att inte köpa filtsula då man ändå är igång?

Jag tycker du gör klokt i att ta ABU vadarna.

#För det är väl dumt att inte köpa filtsula då man ändå är igång?#

Nä, för hur som helst så slits ju kängans sulor efter hand, oavsett om det är filt eller gummi på kängan från början. Och då kan det ju vara bra att ha de där filt sulorna till hands hur som helst. "På min tid" så fanns ju inte sådana där färdig gjorda filt sulor. Utan då gick man till matt affären och gnällde till sig en liten stuv bit nål filts matta för kontors bruk. Den var bra som "anti halk".

Kommentera

Nu har jag tyvärr stött på patrull!
                  Jag var och testade abu vadarna, tyvärr passade de inte alls. Då jag är 180cm lång och har 46:or vilket gör att vadarna är som ett tält på mig. Det gör även att jag inte tänker chansa på att köpa DAM vadarna över nätet.

Så nu är jag alltså tvungen att köpa andningsvadare, vilket kanske är lika bra. Då kan jag välja byxor och skor i rätt storlek.

Så vad ska jag tänka på nu? Jag har fortfarande tight budget och vill komma undan så billigt som möjligt, men då kvalitet ibland kommer med priset är jag beredd att lyssna på kloka råd och omvärdera budgeten. Får kanske bara vänta lite med köpet.

Kommentera

Om du känner en skomakare eller liknande kan du be han korta ner axelremmarna. Det gjorde jag på mina första vadare. Nu har jag Rapala neopren, dom funkar ganska bra till min längd (187cm) och skostorlek (45) testa dom.
                    A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Tråkigt att de inte passade!

Ta först reda på dessa mått:

Längd från ankel till gren.

Midje mått.

Bröst vidd.

Uppge din längd.

Om du tänkt vada vår och höst?

Tänk då på du ska kunna ha 3 lager kläder = Lager 1. Lång kalsonger + lång ärmad under tröja eller ett micro klimat underställ typ crafts sport ställ. Detta leder bort överskotts värme och fukt från kroppen.

Lager 2. Ett fleece ställ.

Lager 3. fiske brallor och en tjockare tröja + vadar jacka eller iaf en vind och vattentät fiske jacka.

Likaså, ska du kunna ha 3 lager på fötterna. Välj käng storlek därefter.

Ta filt sule varianten!

Vadar bälte är en säkerhets grej. Pressa ur så mycket luft ur vadarna du kan innan du drar åt bältet: http://www.wittlock.se/sv/utrustning...tml?grp=775249

En bra vadar stav är en liv försäkring. Här är en billig ej delbar variant.:

Köp ej billiga, delbara stavar! De kan dela sig när du minst av allt vill att de ska göra det.
                      Senast ändrad av Jock Scott; 2011-09-17, 19:06.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                      2 svar
                      150 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Jansson00  
                      Arbetar...
                      X