Nybörjarvadare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nybörjarvadare

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nybörjarvadare

Hej,

jag är helt ny på flugfiske och har precis blivit lyrisk ägare av ett gäddflugspö.
    Nu behöver jag hjälp med hur jag ska tänka med vadare.

Av det jag läst här på FS är andningsvadare det bästa men även dyrast, neopren rätt billigt och varmt medan PVC är kallt och billigt.

Jag har en tight budget och har aldrig testat att vada. Mitt val står därför mellan neopren och PVC. Hur dåligt är PVC och hur hållbart är det? Jag har kollat på jula o där finns Abu neoprenvadare för 895kr och PVC för 399kr.

Gör jag bort mig om jag börjar med ett par PVC vadare? Jag kommer att fiska i höst.

Hoppas på lite kloka synpunkter för att guida mig rätt!!!

Satsa på noepren.
    A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Neoprene helt klart!
      PVC är aldrig bra.
      Sedan när du har råd i framtiden så köp ett par andningsvadare
      [FONT="Impact"]Mvh:
      /Johan[/FONT]

Kommentera

PVC är väl inte dåliga men blir kallt nu på hösten. PVC kan du köra när det blir varmt på sommaren.
        Använda andasvadare på höst och vår är egentligen ganska onödigt då man ändå måste dra på sig en massa värmade kläder under.
        A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Du får tänka på att båda inte andas och då kommer du att svettas mycket. Du behöver klä dig ”korrekt”, alltså lager på lager. Närmast kroppen ska du ha ett lager som transporterar bort svetten och därefter andra lager som hjälper dig att hålla dig varmt typ fleece mot vadarna och minst en lager som kan ta hand om svetten.

Men innan att du bestämmer dig för vad du ska köpa du måste veta hur och var ska du fiska. Ska du fiska i havet och/eller i kallt vatten och ska du vada djupt (över höfterna) då ska du ha neopren. I sådana situationer vattnet kyler ner dig så mycket att du skulle behöva klä dig jätte tjock och då kan du få svårt att röra dig och du blir fort trött. En annan aspekt är att om du halkar och ramlar har du svårt att resa dig och om du kläderna blir blöta blir de jätte tunga. I det fallet köp alltid neopren.

Neopren är lättare att laga.

Jag vet inte hur PVC klarar av kyla som material men jag har för mig att den blir styv och kan spricka så småningom. För att köpa PVC-vadare du måste satsa på bra sådana och då kommer du upp i samma nivå som neoprenvadarna som är redan bättre i sådan situation.

Alltså först måste du veta hur djupt ska du vada, hur långa fiskepass ska du köra, om det är rinnande vatten (kyleffekten är kraftigare då), etc.

Lycka till!
          Tight lines!
          CDan

Proffs på att lära masken att simma.

Kommentera

PVC är enligt min mening inte bra under någon årstid; sommaren så blir dom alldeles för varma och svettiga p g a att dom inte ventilerar, och på vintern så är dom för kalla utan en massa tjockt under.
            Visst, budgeten avgör, men jag hade satsat på ett par neoprenvadare för mina pengar eftersom dom kan jag ju ha från september till åtminstone i början av juni, i princip, utan att det blir för varmt och läskigt
            [FONT="Impact"]Mvh:
            /Johan[/FONT]

Kommentera

Ta hellre neoprene i så fall. Och skaffa andas vadare nästa säsong. PVC, är is kalla när vattnet är kallt. Och vadar du i strömmande vatten? Då fungerar PVC vadaren som vatten / ström fång också i och med att pass formen är modell sop säck.

Glöm inte att skaffa ett vadar bälte och kläm ut så mycket överskotts luft ur (PVC och andas ) vadarna du kan innan du drar åt bältet. Mycket luft i vadarna kan göra att du hamnar upp och ned i vattnet om du råkar vada ner i en håla. En stadig vadar stav är en viktig säkerhets detalj. Köp ingen billig vikbar modell. Med en billig sådan så brukar någon sektion lätt dela sig när du minst behöver det. En hel dragen vadar stav är litet otymplig att transportera. Men är stadig.

Här har du en hel dragen / odelbar från Pool 12: http://www.wittlock.se/sv/utrustning/vadningstillbehor/

En vissel pipa och en vass kniv i vadar hängslet är en bra säkerhets grej också. Då kan du sprätta upp vadarna vid anklarna om det går riktigt illa när du vadar. Helst ska man aldrig vada ensam över huvud taget.
              Senast ändrad av Jock Scott; 2011-09-13, 09:27.
              What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ja ni det var mycket bra synpunkter! Tack!!
                Jag har inte varit ute på första gäddflugfiskesvängen ännu, ev ska jag i väg i kväll och då blir det nog en å.

Jag ska ta och fundera igenom var och hur jag kommer att fiska men jag tror det blir endel i vasskanter i sjöar och nån sväng till kusten. Troligtvis blir det ett par neopren.

Kan dessa fungera? Bra pris om inte annat.

Kommentera

DAM, är ju ett gammalt tyskt sportfiske märke. Så de kan vara o.k. för det priset. Håller de sedan bara en eller 2 säsonger? Så har de ju inte kostat så mycket iaf. Annars är ju faktiskt ABU vadarna pris värda.

Tänk på att köpa iaf en storlek större än du normalt drar. Du ska ju ha plats för några lager kläder och strumpor / sockor också. Vad du än gör! Köp inte neopren handskar. De är inte alls bra på att hålla värmen till skillnad från dito vadare.
                  Senast ändrad av Jock Scott; 2011-09-13, 11:17.
                  What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

dom där neoprenvadarna är nog ok men jag skulle köpa med socka istället för stövel,ordentliga vadarskor är bäst, mkt skönare å gå med, passar även till andasvadarna du ev köper sen.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                    2 svar
                    152 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Jansson00  
                    Arbetar...
                    X