2 hands flugspö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

2 hands flugspö

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• 2 hands flugspö

Jag skall inhandla ett 2 hands flugspö vad skall det vara fot spö linna fiska lax.

Budget?
    A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Guideline Visa inlägg
      Budget?
      Och Var ska du fiska?

Kommentera

Jag undrar också det. Är sugen att börja med tvåhands så hade tänkt inhandla ett sådant, dock vet jag inte vilket.. Vill gärna att det ska vara ett helt ok tvåhandsset runt 2-2500kr. Hade tänkt fiska i Lagan och Mörrum. Någon som kan föreslå något bra?

Kommentera

Hmm, för det priset kan det var knepigt att få ihop ett nytt kit. Mellan 3 - 4000:- är nog mer vad du får räkna med om du ska ha vettiga grejor. Om jag vore i dina kläder? Så skulle jag kolla "sälj sektionen" på Edge flugfiske forum. Eller fråga folket där om de har något vettigt att sälja till dig för den pengen?

Men 13 till 14 fot längd och klass 9/10 är en vettig all around pinne.

Rullen behöver kunna ta runt 150 - 200 m, 30 pund backing och ha regäl mekanik så att den klarar rusningar från större Lax utan att säcka ihop.

Vision och Guideline t.ex har några rullar som inte är tok dyra men ändå o.k. att fiska Lax med.

En flyt eller intermedite lina + en snabb sjunkande bör du ha. Alternativt, skjut lina / running line och ett antal olika klumpar. s.k. Shooting heads.

Vettiga sådana linor (WF 10 eller SH 10 klumpar till ett # 9/ 10 spö) kan du få billigt här:

0.031 eller 0.038 är lagom grovlek på skjut linan.
          Senast ändrad av Jock Scott; 2011-10-24, 10:36.
          What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ja okej. Men jag är inte så erfaren när det gäller linor medmera, har fiskat enhands i ca 2 år, kör nästan enbart flytlina..
            Men om jag köper en rulle? kan jag ha extra rullar då? tex att på ena rullen har jag flyt lina, den andra intermedite lina och den tredje sjunklina? så
            att jag enkelt kan byta om så vattnet är högt eller lågt?
            kan du förklara vad skjutlina/ running line och klumpar samt shooting heads är?
            Tacksam för all hjälp!

Kommentera

Du bör ju ha en snabb sjunk lina också. Denna för att kunnna komma ned till fisken när det är mycket vatten i älven eller ån. En flyt eller en intermediate ( mycket sakta sjunk ) lina, används vid låg eller normal vatten föring på sensommaren eller hösten.

Skaffa ett par extra spolar. Eller köp en rulle med så kallat "kassett system" typ Vision Koma Kasett av största modellen i ditt fall. Där får du med 3 st kassetter / spolar med rullen.

Running line / shooting head linor, är en flexibel lin typ där du kopplar ihop den flytande running linen / skjut linan med olika typer av klumpar via ett ögle system. På så sätt så behöver du bara skifta den ca 12 m långa klumpen till flyt eller olika sjunk versioner. Denna lin typ passar bäst till 2 hands spön. Men du bör trä en bit av någon slags mjuk och tunn plast slang över själva skarven så att du slipper "huggen" från skarven i spö ringarna.

EDIT. Sedan finns det ju ytterligare en fördel med en flytande skjut lina och en sjunk klump. Det är ju att det är lättare att menda linan i och med att det mesta av linan flyter.

En vanlig snabb sjunk lina suger ju liksom fast i vattnet på ett helt annat sätt.
              Senast ändrad av Jock Scott; 2011-10-24, 12:25.
              What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Göran anderssonspöt är kanon.
                A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Ja okej, då vet jag lite mer hur det ligger till. Men om ni hittar något bra 2handsset för 3-4000kr så skicka länk

Kommentera

kan detta vara något bra set? http://malmo.beoutdoors.se/se/art/laxset-exclusive.php

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jag, Sture, 2025-02-28, 19:53
                    3 svar
                    607 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                    2 svar
                    131 visningar
                    0 gillar