Den som spar han har. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Den som spar han har.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Den som spar han har.

Ja, i dag så stämde verkligen det gamla ordspråket.

Som några av er kanske minns? Så hade jag ju vrål turen att komma över ett fint, begagnat 10 fot #4 RST M3 för en strunt summa i sammanhanget. Och jag är mycket förtjust i det.

Men när jag var iväg och fiskade sist så upptäckte jag till min förtvivlan att den bakre rull fäste, bak kappan hade ramlat loss (gammalt lim tydligen). Och jag kunde inte hitta den någonstans på gräsmattan mellan parkeringen och där jag stannat till för att fiska vid Björka dammen hur jag än letade.

Super trist!!! Men jag satt inte med skägget i brevlådan för det. Jag har alltid ett annat och ganska likvärdigt spö med som reserv. + lämplig extra rulle och lina. Så jag kunde ju iaf fullfölja min fiske tripp.

Det kändes ju förstås en aning surt att behöva beställa en liten aluminium bak kappa och så troligen stå och betala lika mycket i frakt som själva grejen kostar.

Men så i går kväll, så kom jag på att jag har ett gammalt Kingfisher spö som har stått hur länge som helst i förrådet med bruten topp. Jag hade väl ambitionen att försöka fixa en ny topp till det så småningom? Men det blev aldrig av.

Och jag hade ett svagt minne av att det hade en sådan bak kappa / rull fäste klack det med.

Sagt och gjort! Ner i källaren i eftermiddags och rota i bråten. Och till slut så hittades det gamla spöt i en hörna. Och till min feta lycka så hade den just den del som saknades!

Upp i lägenheten och börja fundera över om hur få loss bak kappan nu då?

Den var säkert limmad med något slags lim och måste värmas upp en hel del för att limmet skulle släppa. Tänger och andra mer brutala verktyg var ju inte att tänka på med det ganska tunna aluminium material denna kappa är gjord av. Nu har jag heller ingen gasol platta eller dylikt i min ägo. Men väl en ny el spis. Så jag lade själva bak kappan på snabb plattan och lät den hettas upp rätt ordentligt medan jag sakta roterade spö delen.

Och voila! Den släppte rätt lätt från rull fästet. Hurra! Tänkte jag belåtet. Men mina bekymmer var inte riktigt över än. Det visade sig nämligen att RST M3 fästet var ett par mm tjockare i trät och därmed var ju även orginal kappan större i inner diametern förstås än den som jag demonterat från Kingfisher spöt. Pest också!

Men o.k., litet vågade jag tälja bort för att få fästet / bak kappan att passa. Super limmet som jag skulle kleta på skulle ju ytterligare förstärka det hela när det hade torkat räknade jag med.

Så fram med Mora kniven och försiktigt tälja bort några löv tunna spån på bak änden av trä rullfästets bak kant i taget. Och sedan försöka passa in bak kappan.

Till slut så hittade jag rätt och kunde slutföra renoveringen genom att med milt våld knacka ner bak kappan i botten med hjälp av kniv handtaget.

Så nu är spöt helt igen och ordningen återställd.

Men det hela gav mig tanke ställaren att man ska inte ha för bråttom att slänga bort gamla och till synes obrukbara grejor.

Man kan som i mitt fall hitta den räddande reserv delen i sådana kasserade saker.

Den del som lossnade:

Senast ändrad av Jock Scott; 2011-10-27, 14:16.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Den som spar, han har, aldrig lika roligt.... (Gäller på puben...) ;-)

Kommentera

He, he, he! Nej, där är det väl precis inte lika giltigt förstås.

Kommentera

Jag brukar spara gamla grejer. Knäckte mit haspelspö en gång. Va bara att leta igenom prylarna så hittade jag en gammal spötopp som passade. Spötoppen va från ett spö som rullfästet pajat på. Har även lyckats knäcka en haspelvev. Men jag hade en annan vev på en trasig rulle som passade. Fast de e inte alltid uppskattat att spara på massa saker.
        Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Låter som om du också har haft god nytta av ditt sparande. Men som du säger, det uppskattas inte alltid av andra familje medlemmar. Men kanske vid något tillfälle? Är även den personen tacksam för ditt sparande.

Kommentera

Jag brukar också spara på saker och ting: skruvar, muttrar, väggskivor, reglar, gamla spö, rullar, etc. Men jag lagar också allt hemma och nästan allt på bilen: hänga upp väggskåp, byta avgassystem, måla, tapetsera, laga fiskerullar, etc. Plus att jag tycker om att modifiera sakerna (läs förbättra) som inte riktigt passar med det som jag behöver.

Men med jämna mellanrum rensar jag bland "skiten" och kastar. Ibland händer att saken som jag slängde igår behöver jag idag, men jag kan inte spara i all evighet saker som är "bra att ha". Mitt största problem är alla kvitto jag sparar. Jag har det svårt att kasta kvitto och fakturor, och liknande. Men vartannat år rensar jag även där.
            Tight lines!
            CDan

Proffs på att lära masken att simma.

Kommentera

Nej, någonstans får man ju sätta någon slags gräns för spar ivern. Men det svider litet ibland när man kastar grejor av utrymmes skäl ändå. Precis som du sade. Man kastade en grej i går som man sedan behöver i dag.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Jag, Sture, 2025-02-28, 19:53
              3 svar
              603 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg engqvist  
              Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
              2 svar
              92 visningar
              0 gillar