Tips vinterförvaring av fluglinor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips vinterförvaring av fluglinor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tips vinterförvaring av fluglinor

Dags att linda av fluglinorna från rullen för att slippa krullig fluglina. Har ni bra tips på nåt att linda linan runt för att slippa trassel?

Hej!

Jag brukar, efter att ha tvättat linan i ljummet vatten och några droppar grön såpa + smort linan igen. Linda upp den mellan tum vecket och arm bågen. Och knyta ett par snör stumpar om den. Sedan bara upp på en krok med lin paketet. Rullen, hänger jag i en påse bredvid i garderoben. På så sätt slipper jag koppla isär flug linan och backingen.

De flug line vindor som säljs är kassa i allmänhet. Wobblar och har sig + är tröga att veva. Alternativet vore ju attt snickra till 2 st "X" med en diam på 50 cm. Och sedan skruva ihop "X":en med bitar av rund stav en bit in mellan "armarna". Och slutligen borra ett 2 - 3 cm hål i centrum. Då kan man köra igenom en käpp där när man ska spola på linan på flug rullen igen.

Edit. Det senare, förutsätter ju att du tar av flug linan från backingen dock. Märk även den del av flug linan som är kopplingen till backingen med en bit tejp, märk penna eller dyl.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2011-11-24, 21:27.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Brukar linda upp dem som Jock, sen hänga på en galge.

Tycker dock inte att det är lönt att hänga upp dem nu, fortfarande fiske väder i skåne & HÖ premiär om 36 dagar!!
      Skitfiske!!

Kommentera

Jag har använd linvindare i många år, jag tycker att det är mycket smidig å använda. efter varje fiske tur lindar mina linor eller lina i en ca 25cm i diameter cirkel, sen knyter med en snöre på två eller tre punkter.
        Jag har kopplad fluglinan till backing med en hjälp av en stor ögla som gjord av själva backinglinan, öglan är tillräckligt stor för att flugrullen går igenom det.
        jag tar av fluglinan spolar den ordentligt med vatten(broende på var och hur många dagar har använd de) det kan behövas lite rengörings medel tex grön såpa som Jack sa eller lite schampo(jag är lite slarvig).
        Efter rengöring låter den lufttorkas å sen får den liga i lådan hos sina kamerater.
        Linmedel är en måste för livslängden på linan 2-4 gånger per år broende
        på hur ofta har den används.Click image for larger version

Name:	images.jpg
Views:	1
Size:	6,1 KB
ID:	1761544
        Senast ändrad av Mickefinn; 2011-11-25, 20:09.

Kommentera

Tack för alla tips, det uppskattar jag. Då är väl det bara sätta igång med linvården innan våren är här..

Kommentera

http://www.fiskesnack.com/forum/show...ur+g%F6r+linor Här kanske du hittar något du kan ha nytta av också.

Gjorde en egen linvinda efter tips från Jock där jag hängt upp mina på. Smidigt som fasen går det nu när man ska både hänga upp den och sedan spola på linan igen.
            Dock skulle nog det bästa vara att ha en sådan linvinda som Mickefinn. Så man kan linda upp linan på samma sätt som dem är när man köper den och lägga undan dem i någon låda. Sen är det ju smidigt när man väl ska spola på linan på rullen igen. Då kan man ju planera sin fisketur dagen innan med vilken/vilka linor man ska ha påspolad på sin rulle/rullar, om man nu inte har en rulle för varje lina dvs :P

Och det där med ögleknut på backingen+fluglina ska jag nog börja med också så man snabbt kan byta.

Eller kanske man ska bygga sig en sån här =)

Senast ändrad av Asys85; 2011-12-06, 22:28.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Brobaits Thomas, 2024-06-28, 09:34
            7 svar
            404 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Peter B
            av Peter B

Startad av haggis82, 2024-09-01, 14:03
            8 svar
            276 visningar