Jag använder flourcarbon lina närmaste dragen sen binder jag på whiplash linan 0,10 som tål 14,1 kg och den har faktvis hållt länge
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
flätlina som tafsmaterial ?
Collapse
X
-
Jag är relativt säker på att flourocarbon nöttes snabbare än alla flätlinor i FJ:s test för något år sedan, men jag kan ha fel...Ursprungligen postat av Cannonball Visa inläggNej, i detta fallet har du 100% fel! Flätlina tål betydligt mindre nötning än en nylonlina, och flourocarbon tål betydligt mer nötning än en nylonlina.
Kommentera
-
Ok, men då använder du ju inte flätlinan som tafs...Ursprungligen postat av Danne82 Visa inläggJag använder flourcarbon lina närmaste dragen sen binder jag på whiplash linan 0,10 som tål 14,1 kg och den har faktvis hållt länge
Jag kör samma som du på vertikalen, blaze orange och 0,35 flourocarbon.
Kommentera
-
Ok, jag har inte läst det testet, men av erfarenhet så vet jag att nylon och flourocarbon tål mer nötning.Ursprungligen postat av Hwergelmer Visa inläggJag är relativt säker på att flourocarbon nöttes snabbare än alla flätlinor i FJ:s test för något år sedan, men jag kan ha fel...
Kommentera
-
en flätlina kan se sliten ut på ytan men den håller betydligt bättre än nylon. Varje säsong med jerkfisket tog jag och klippte bort 20m då den såg sliten ut, men styrkan va det ingen fel på. Jämfört nylon som blivit slitet kapar man bort direkt. Nylon fiskade jag max 2 säsonger med sen nytt. Nu när man kör flugfiske så har man inte samma tafs länge utan den byts ofta. då hinner inte ens ytan på flätlinan bli sliten, sen vad gäller att bita av linan så tror jag att 0.10 nylon vs 0.10 flät behöver man inte ens fundera på vilken lina som går av först.
Nylon linan får en liten knut då är den biten bara o ta bort, händer samma sak med flätlina drar man inte av den med händerna utan att linan skär in i fingrarnaFLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös
Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/
Kommentera
-
MangeM
Ursprungligen postat av mojoman Visa inläggKan bara säga att där har du fått fel info snarare tvärtom, flätlinan tål en hel del stryk innan den går av. Haft gäddor (då man jerkfiskade) som dragit in bland grenar, stenar, vassen osv och har inte varit några problem o få upp fisken trots att linan dragits mot sten och grenar. Flätlinan tål betydligt hårdare behandling jämfört med nylon.
Kort sagt:
Nylon består av en kärna, som är coatad med skyddande hinna.
Flätlina är massa mindre trådar sammanvävda. Dessa är tunnare och går lättare av vid nötning. Så när tillräckligt många gått av förlorar flätlinan sin styrka.
Kommentera
-
känns som denna diskussion kan hålla på i evigheter. Sen om det går att använda som tafs till flugfiske återstår att se. Inte till predator fiske med ubåtar på linspetsen som dyker ner och 100g. Verkar som de flesta här tänker annat fiske än FLUGFISKE.
Till flugfisket fungerar det knappast med wire eller pianotråd (som jag hade när man jerkfiskade) eller en 0.35 fluorcarbon. De minsta flugorna till er som inte vet så får man knappt igenom en 0.15 lina genom öglan.
Problemet med 0.10 nylon är dragstyrkan, för kraftigt mothugg så simmar fisken iväg med en fluga krokad o i gommen. Skulle det fungera med flätlina så slipper man "rycka" loss kroken från FLUGFISKE TAFSEN
TAFS INOM FLUGFISKE = den sista delen på linan där man knuter fast flugan, ca 3m beroede på teknik och flugval
Men kommer att testa detta med gammal flätlina man har på nån UL rulle och återkommer resultatetFLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
Kommentera
-
Den 0,10 linan som tål 14.1 kg är allt annat än så tunn. Den bygger nåt jävulskt på rullen. och känner man på den så den bra grov . Har en rio flätlina som e 0,12 o den e tunn. men som tafs? nej tack kommer aldrig rulla ut ordentligt. Hellre stroft nylon eller GL egor fc, visst egor e dyrare än guld men 6x pallar 2.16kg o då e den 0.16
Kommentera
-
som jag misstänker då, flugan landar hur som helst med flätlina. Har tafsmaterial på rullar från sameo redan men tänkte om man nån vacker dag kommer till vatten där fisken är extremt känslig, så kanske en tunn flätlina skulle va nått just för brottstyrkans skull.FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
Kommentera
-
Skulle kanske funka om man använder en lite stelare lina, typ fireline crystal eller stren microfuse? Har själv funderat på att testa någon av dessa som spets.Ursprungligen postat av mojoman Visa inläggsom jag misstänker då, flugan landar hur som helst med flätlina. Har tafsmaterial på rullar från sameo redan men tänkte om man nån vacker dag kommer till vatten där fisken är extremt känslig, så kanske en tunn flätlina skulle va nått just för brottstyrkans skull.
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
|
2 svar
159 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg