Flugfiske set? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flugfiske set?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flugfiske set?

Hej, jag har skrivit här förut om ett vision flugfiskeset med som hette zulu men jag har läst att den inte har en extra spole eller så, men ändå är helt okej att börja med.
    Nu till frågan är detta (http://www.nordisktflugfiske.se/Prod...0;2850;0;0;0;0)
    Flugspö mkt bättre än zulun och har denna så man kan köpa extra spole?

Mvh Henry!

Hej! Inget fel på Atom setet. Men du kan hitta lika bra grejor billigare.

Det här spöt etc. är vad jag föreslår,som ger dig bra valuta för pengarna:

Jag utgår från att det är Regnbåge, Harr Öring och Röding du ska fiska? Då blir klass 5 utmärkt.

Rulle, lina och backing:

Rullen, ska vara modell 5/6 då. Dan Tackel, kan fixa fram extra spolar åt dig om du säger till i samband med beställningen. Har för mig att de kostar ca 350:-

Hi float WF 6: http://www.dan-tackel.com/product.asp?product=3190

Sjunk WF 6: http://www.dan-tackel.com/product.asp?product=261 "Sjunk " är normal sjunk linan.

20 pund backing 100 Yards: http://www.dan-tackel.com/product.asp?product=120

Tafs 0.18 och 0.16: http://www.dan-tackel.com/product.asp?product=1091

Totalt med 2 st tafsar = 2401 Kr. Verkar ju kanske inte som någon större vinst mot Atom kitet? Men då får du ju 2 linor i stället för bara en flyt lina som med Atom kitet.

EDIT.

Nä, spola det jag skrev ovan! Hittade till slut ett av de få ställen som fortfarande rear # 5 ACT 4 kiten. http://www.cykelochfiskecenter.se/fi...duct_3700.html

Köp sedan en extra spole och så Dan Tackel, sjunk linan så är du i mål till ett bra pris.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2012-02-06, 14:20.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Är det en bra rulle?, jag gillar inte hur den ser ut men om den gör sitt jobb bra så då spelar det ingen roll.

Kommentera

Guideline Reelmaster rullen, är fullt i klass med Vision Deep rullen.

Den är dessutom snyggare i verkligheten än på den bilden.

Linan i ACT 4 kitet är ungefär som den du får med Atom eller Zulu. D.vs. en helt o.k. lina men ingen höjdare. Men det är ju å andra sidan mycket sällan att kit linor är någon rysare över huvud taget.

Men med insikten om att man oftast brukar banka sönder sin allra första lina ganska snart som nybörjare p.ga. bristande kast teknik. Så är det ju trots allt en sund politik att ha en litet billigare och enklare lina i ett kit av tillverkarna.

Men det finns ju alltid möjligheten att uppgradera den om man vill?
        Senast ändrad av Jock Scott; 2012-02-06, 15:22.

Kommentera

Har du testat den, eller har du bara hört?, jag vet att du är proffs men jag vill vara säker så jag inte köper skit..

Kommentera

flugor.se har ju 20% på allt. Hade kollat på ett classic complete set, om jag var dig. Riktigt bra grejjer för den pengen, så du slipper byta ut något. Har nog aldrig hört något negativt om SAMEOS prylar. Inte ens här på FS och det säger ju en del

Kommentera

Vad jag har hört ska detta va ett killer kit för pengarna, ska till o med rasta atom kitet från samma tillverkare!

Enda som kanske inte är så kul är rullen.

Kommentera

Ursprungligen postat av gäddfiskarn123 Visa inlägg
                Har du testat den, eller har du bara hört?, jag vet att du är proffs men jag vill vara säker så jag inte köper skit..
                Tack för komplimangen,

Har inte testat den personligen. Men har en kompis som jag fiskar med i bland som har ett sådant ACT 4 kit sedan 2 säsonger tillbaka. Och han är fet nöjd med alltihop i det. Och Reelmaster rullen har ju funnits några år, så jag är säker på att du inte behöver oroa dig för kvaliteten på den. Över huvud taget, så är ägarna till ACT 4, både när det gäller endast spö köp såväl som de som köpt kiten helt nöjda så vitt jag vet iaf?

Reelmaster rullen i kitet säljs ju även separat för ca. 700:- - 800:-

Betänk då att Vision Deep rullen ( som nu har gått upp 100:- i pris sedan års skiftet ) Kostade runt 500:- förut och är en bra rulle den med. Som en liten jämförelse pris mässigt kontra kvalitet menar jag då.

Guideline och Vision följs ju väldigt mycket åt vad det gäller kvalitet över hela linjen.

Man kan t.ex. säga att ACT 4 spöt och Vision Nite är 2 st jämn bördiga spön.

Guideline Reelmaster LA, vilken är den något dyrare och nyare varianten av Reelmaster rullarna och Vision Koma är också lika bra. Pris mässigt skiljer de sig heller inte mycket åt.
                Senast ändrad av Jock Scott; 2012-02-06, 21:09.

Kommentera

Ursprungligen postat av nerylf Visa inlägg
                  Vad jag har hört ska detta va ett killer kit för pengarna, ska till o med rasta atom kitet från samma tillverkare!

Enda som kanske inte är så kul är rullen.
                  Det är säkert ett o.k. kit det med. Men rullen, ser misstänkt lik ut den i Zulu kitet. Undrar hur det är med tillgången på reserv spolar? Nu är väl Zulu rullen hyfsad iof. ska det sägas. Men som sagt, finns det spolar till Keeper rullen?
                  Senast ändrad av Jock Scott; 2012-02-06, 20:52.

Kommentera

Ursprungligen postat av Wadman Visa inlägg
                    flugor.se har ju 20% på allt. Hade kollat på ett classic complete set, om jag var dig. Riktigt bra grejjer för den pengen, så du slipper byta ut något. Har nog aldrig hört något negativt om SAMEOS prylar. Inte ens här på FS och det säger ju en del

http://www.flugor.se/
                    Nä, det finns absolut inget ont att säga om något av det Sameo gör. Tvärt om. Men pris lappen är å andra sidan ganska fet i stället då.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Davbos, 2025-02-05, 13:05
                    8 svar
                    563 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Classe69  
                    Startad av Jag, Sture, 2025-02-28, 19:53
                    3 svar
                    591 visningar
                    0 gillar