Havsfiske - 05 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Havsfiske - 05

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Havsfiske - 05

tala om att få blodad tand på havsfiske man börjar planera för nästa säsong 3 dagar efter hemkomsten!
    Röst blir det igen, sugen på torsken och hälleflundrorna och givetvis sejfisket det är ju beroendeframkallande!

Sen får jag se Havskatten i saltströmmen lockar precis som rocka och långafisket vid Fröya!

Jojo... du är allt biten du! Själv skall jag definitivt tillbaka till Fröya även nästa år, förhoppningsvis två veckor. Rocka och långa lockar, men även massor av andra roliga arter. Sen hoppas jag på en vecka till Fedje också. Där kan det kanske bli lite havskatt, men framför allt plattfiskmete, gyltefiske och en rejäl djupfiskesatsning efter blålånga, glasvar och annat som fattas på min lista.
    Salt slår allt!

Kommentera

E klart sugen på en tur till :d Kan dock vara svårt att få med sig någon. Och jag är osäker på när det går pga av att jag inte har något fast arbete!! "Studerar"
      Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

Kommentera

Skojar du? Man sitter redan och kollar in tidvattenstabeller o s v.......Problemet är att det är så mycket som drar....Hälleflundra och stortorsk på Vaeröy, långa och rocka vid Fröya, uer utanför Andenes mm, mm.....Få se vad som blir av..
        Hälleflundrafiskare

Kommentera

Ta en storsattsning en vecka på vardera ställe Skulle vilja testa fisket vid saltstömmen eller liknade efter större sej, torsk men inte minst hälleflundra!!
          Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

Kommentera

Kan rekomendera er alla att åka till Söröya. Finns inget ställe som slår det när det gäller torskfisket. Mycket variationsrikt fiske där också med chans på riktigta specimenexemplar på många fiskarter... Massor av havskatt, stor och lite uer, fin sej, gott om kolja, stor hälleflundra...
            Kom ihåg att mycket av fisket från Vannöya som blivit så omskrivit har försigått ute på grundet Storskaltaren och det är mycket närmre dit från Söröya. Det är här nästan alla stora torskar och hälleflundror anmälda från Vannöya är tagna. Det togs ju en på 190 kg i sommras.... Det var också här vi knäckte Mats Persons & Co "oslagbara" rekord från Vannöya med 50 torskar över 10kg på en tur. Vi tog en mer med en man mindre...
            Jimmy Anderssons jättetorsk på 33,65 togs strax utanför Söröya. (Norska rekordet på 37,5 är också taget här. Har sett bild på torskar upp till 47 kg tagna av yrkesfiskare på ön!)
            Söröya är troligen Norges säkraste ställe att komma i kontakt med rariteten - fläckig havskatt. Det finns bra möjligheter att fånga plattfisk här också, rödspätta, sandskädda, rödtunga...

Jag har själv varit på Fedje, men var ganska besviken på stället. Kattfisket var faktiskt direkt dåligt, trots att jag fått positioner på de heta ställena av Björn "Carlo" Karlsson. Plattfiskmetet var inte heller bra och då ska ni veta att jag är en mycket van plattametare här nere i Öresund. Vi fick en del fin långa och bleka dock.
            Fröya är väldigt osäkert att åka till. Fisket där kan slå till och leverera fina rekordfiskar som sejen på 22 kg i somras men fisket är långa perioder uselt. Har pratat med flera som varit där och de var besvikna. Ett gäng hade en största fisk på 3,5 kg... Det finns större fiskar i hamnen här hemma! Saltströmmen är ganska utfiskat. Dock kan stället fortfarande producera riktigt stor fisk men antalet fiskar är dåligt.

Röst har mycket bra fiske men är extremt väderkänsligt. Kan väl säga att Pike 85 - killarna som var där i år troligen ska till Söröya nästa år...Vaeröy låter intressant men jag rekomenderar ändå Söröya. Jag ska dit nästa år igen. Det är inte tal om något annat ställe för min del.

Kolla in på följande länkar:

MVH

Anders Jonasson Team Lilla My
            Team Lilla Mys hemsida: http://www.teamlillamy.se

Kommentera

Visst, Söröya är klart intressant, bra chans på stor torsk och en fläckig havskatt tackar man ju inte nej till....Hur stor uer går det där? Testade ni något djupfiske?
              Hälleflundrafiskare

Kommentera

Hmmmm...Topp på 3,5 kg på en veckas fiske vid Fröya? Verkar som om KG? redan testat Norgefisket.......
                Hälleflundrafiskare

Kommentera

BBRF var en man nu och utforska Rolföya...;-) Saltströmmen är på sätt och vis ett häftigt ställe, helt klart nervkittlande med straumvirvlarna, men ett ställe kanske på gränse till överreklamerat? Ok det tas en hel del fin fisk där men sånt får man ställa i relation till antelet besökare också, liksom Fröya etc. Finns nog en hel del smultronställen kvar att besöka, det krävs dock lite mod att söka sig till nya okända områden...

Kommentera

Hej
                    Jag läste först fel på rubriken- och tyckte det stod Fiske-OS... är man miljöskadad eller!!!
                    För övrigt: Fröya - ja tack
                    cheers / Fisho

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Feskar-Per, 2025-07-26, 16:47
                    4 svar
                    345 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B

Startad av Havetsgäddkonung, 2025-12-28, 20:11
                    0 svar
                    109 visningar