Havsfiske - 05 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Havsfiske - 05

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Börja med att skriva konsekvent så blir nog allt bra skall du se!!!

Sedan har jag inte nämnt Röst överhuvudtaget ---> Geografilektion!!!

Och detta är ett forum att där alla skall kunna vara delaktiga, inte alltid som alla kan ha samma åsikt, men alla bör kunna ta inlägg som vuxna och inte bli irriterade och stötta för småsaker.
    Finns absolut inte ett påhopp i något inlägg, så försök inte dra den valsen här tack!!!
    Uppskattar inte alls sådan påståenden, hoppas att du lär dig av misstaget och inte gör om det.

En stor punkt i dina inlägg du har gjort, är att försöka nedvärdera andra lokaler i Norge till förmån för Söröya, absolut inget annat. När så någon opponerar sig så tål du inte det.

Fröja är ett av de absolut bästa ställena i Norge för ett variationsrikt fiske, de flesta GHFK har varit där i alla fall någon gång, många har varit där flera ggr och är nöjda med resultatet.

Men så fort någon (så som Brosme) påpekar detta så kommer det upp att det inte fångas någon stor fisk där, eller inte i samma mängd som kring Söröya vilket säkert är sant. Säger inte ens att fisket på Fröya på något område är bättre än det på Söröya, MEN det är lik väl bra fiske kring Fröya.

Vid min citering av dig ville jag ge dig ett perspektiv till din holmgång mot Fröya, något som du uppenbarligen inte snappade upp.

Bulan; Det var 50-50 vad gäller Torsk och Sej över 10 kg.

Mvh Kristian Seth

Originally posted by Anders (Team Lilla My)
    Det var väldigt vad många har svårt att begripa vad man pratar om.

Sturgeon>
    "Brosme har en helt annan insikt än vad ni har, det är inte bara fisk som blir över tio kg som räknas, finns massor av arter som väger under denna gräns som är spännande."

Brosme>
    "Jo, vad man räknar som bra fiske är givetvis olika, och det är uppenbart att du och dina polare sätter likhetstecken mellan bra fiske och många fiskar över tio kilo... och därmed utesluter ni långt över 75% av alla arter som normalt fångas på sportfiske i Norge från att vara intressanta."

Det känns tråkigt att skriva här när vissa bara ägnar åt påhopp p.g.a. att de har förutfattade meningar...
    Jag skrev tidigare:
    "Mycket variationsrikt fiske där också med chans på riktiga specimenexemplar på många fiskarter... Massor av havskatt, stor och lite uer, fin sej, gott om kolja, stor hälleflundra... "

Vilket av orden i denna mening förstod ni inte? "Variationsrikt fiske"? "många fiskarter"? Jag bara undrar! Eller läser ni bara det ni vill se?

Sturgeon> Varför denna citering av mig:

"quote:
    --------------------------------------------------------------------------------
    Originally posted by Anders (Team Lilla My)

Vi 7 man hade 132 fiskar över 10 kg på 10 dagar. Tas det så många över 10 kg på Fröya årligen?
    MVH Anders Team Lilla My"

när du sedan skryter om fisket på Röst? Jag jämförde med Fröya och inte Röst. Det är två vitt skilda ställen! Håll dig till saken!
    Jag vet att fisket på Röst är extremt bra, speciellt om man har turen att vara där när storsejen går till. Jag kan bara gratulera dig till ditt kanonfiske. Du prickade rätt tid med både mycket fisk och bra väder förstår jag. Annars är ju vädret ett stort problem på Röst medan fisket för det mesta är bra. Grattis!
    Alla har inte samma tur speciellt med vädret. Carlo & Co låg väl inblåsta en hel resa för några år sedan.

Annars är det precis som Jimmy säger. Det finns mycket variationsrikt fiske på Söröya och vi fiskade en hel del annat och bara hade semester ibland. Hade vi stensatsat på bara stor torsk hade vi haft hundratals över 10 kg. Vi tog 74 över på en tur - vi kunde åkt på fler sådana turer...

Brosme> Visst kommer man inte ut på Storskaltaren alltid. Precis som man inte kommer ut på andra ställen som Fröya heller. Vi hade dock bra fiske precis utanför hamnen, torsk över 10 kg, hälleflundra, kolja, sej... Det går nästan alltid att komma ut på bra fiske på Söröya.

Funderar på att strunta i att skriva här om inte forumsanvändarna orkar ta sig tid att läsa vad man verkligen menar och skriver. Det är inte kul att behöva förklara sig hela tiden.

Skärpning!

MVH
    Anders Jonasson Team Lilla My
    sigpic

Kommentera

Kan ju säga bara för att hoppa in i disskutionen.. att jag var vid fröya förra veckan.. Jag och 3 polare till alla lika gröna på havsfiske..

Trots dåligt väder blev ändå resultatet i mina ögon godkänt.. Vi fick den matfisk vi ville ha med oss hem och vi fick alla nya arter och erfarnhet.. Ok för att ingen "stor" kom upp men tycker ändå i vårat "team" som desutom är så gröna man kan vara och ändå får torsk upp till ca 7kg, sej upp till ca 5kg och även långa, lubb, kungsfisk, kolmule, sill mfl.. vi slog även brosmes PB på knaggrocka och vi fisk flera knaggrockor som i recordfisken skulle vara en guldnål.. alltså knaggis över 4kg blev sammanlagt 32 st om jag ska nämna antalet så jag tycker fröya var helt klart godkännt även om vädret den här veckan inte var det!

Sen om andra ställen som nämt "Söröya" skulle leverera stora torskar, sejar är inget jag betvivlar men "orka" rensa all den här fisken också.. Tycker det var lite små drygt att rensa 3st "Baljor" med sej, torsk, långa, lubb , och kungsfisk efter en dags tur med storbåten..
      Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

Kommentera

Hmmmmmm....Nog verkar det som om Anders sökte marknadsföra Söröya, inget fel i det i o f s, men det är nog fel taktik att racka ned på andra fiskeplatser som t ex Fröya. Resultatet blir ju att eftersom Fröya är Brosmes favoritfiskeplats så går han givetvis i svaromål vilket i detta fall ledde till smågruff. Summa summarum. Ska man gör reklam så ska det göras smart och effektivt utan att reta upp andra.
        Hälleflundrafiskare

Kommentera

Jag skriver det igen! Det är beklagansvärt att vissa har så svårt att förstå vad man menar.

Jag rackar inte ned på Fröya. Jag jämförde det bara med Söröya!
          Rubriken här var ju Havsfiske 2005, d.v.s. var forumsfiskarna ville och tänkte åka nästa år. Det skrevs mycket positivt om Fröya och Fedje i början på den här tråden. Jag ville bara ge lite perspektiv på det hela då jag själv varit på Fedje och känner folk som varit på Fröya och vi är alla besvikna på dessa resor medans vi blivit mycket nöjda med fisket på Söröya. Ursäkta om jag har en annan åsikt än er. Jag trodde annars att det kunde vara intressant för de läsande här på forumet att höra att alla kanske inte är helt nöjda med nämnda ställen. Att vi haft sämre fiske på Fedje och Fröya är bara FAKTA jag förmedlade. Tyvärr föll detta tydligen inte i god dager hos några som kanske har nämnda ställen som sina favoritplatser och jag blev genast (av Brosme), i inlägget efter kallad "enkelspårig" och "trist" och anklagad för att ha "ekonomisk vinning att pusha för Söröya"!

Jag ber om ursäkt om det uppfattas så, men tyvärr sattes redan tonen i denna debatt i och med Brosmes inlägg. Det är inte jag som förde ned debatten på denna låga nivå... Jag har sedan dess blivit tvingad att ideligen försvara mina inlägg något som jag tycker är mycket tråkigt.

Sturgeon> Att du menar att "jag saknar insikt" som du skrev tar jag faktiskt som ett påhopp. Jag kan diskutera som vuxen - kan du det. Jag diskuterar sak - inte person.

Jag har inte nedvärderat andra ställen - bara jämfört. Var det inte meningen med denna tråd? Tyvärr så tror jag det är precis det omvända mot vad du säger. Jag har inte opponerat mig då ingen av er nedvärderat Söröya. Däremot har andra i ganska starka ordalag opponerat sig mot vad jag skrev om t.ex. Fröya. Detta i uttryck som tidigare nämnda "enkelspårig", "trist", "saknar insikt" o.s.v. Här diskuterar ni person (d.v.s. jag) och inte sak (d.v.s. fiskeplatsen) Tycker du att jag är lättstött har det kanske sina grunder. Ni skriver att jag nedvärderar Fröya. Med ovan nämnda citat från er känner jag att ni nedvärderar mig som person. Är det bättre? Att det visst förekom personangrepp tycker jag därmed är ganska tydligt! Det är tyvärr inte jag som gjort något misstag. Då hade jag rättat till det. Självinsikt....

Jag har också på flera ställen tidigare skrivit att det är okey att man inte har samma åsikter. Du behöver inte påpeka detta för mig då jag tycker det är självklart. Tycker ni det? Så fort jag skrev något negativt om Fröya resulterade detta i rena personanklagelser om att jag var enkelspårig m.m.
          Delaktighet! Får jag vara delaktig i forumet trots mina avikande åsikter? Men låt detta vara. Egentligen är jag inte stött, bara trött på att bli missförstådd.

Låt mig därför åter upprepa - Jag försöker inte marknadsföra Söröya eller nedvärdera Fröya. Jag vill bara få in lite perspektiv och förmedla lite personliga åsikter då jag trodde detta kunde vara intressant för kommande Norgeresenärer. Allt är inte positivt med Fröya och Fedje som det lät i de första inläggen, det var bara detta jag ville säga. Naturligtvis är inte allt positivt med Söröya heller. Fisket, väder och vind kan man inte råda över. Det kan vara skitfiske och man kan bli inblåst på alla ställen.

Sturgeon> Konsekvent? Jag har väl inte bytt mening och förmedlat självmotsägande åsikter? Du för gärna förklara det för mig.
          Förklara gärna också var det var du hade fått 130-150 över 10 kg.
          Det skriver du ju inte, men både jag och Jimmy fattade det som att det var på Röst. (Jimmys inlägg kom dessutom före mitt! Det var han som började skriva om Röst. Inte jag!) Du svarar sedan dessutom Jimmy som om hans antagande om Röst var riktigt. Var det inte på Röst du menade så skulle det var intressant att veta var! Ett sådant ställe är ju då intressant att besöka.

Det är nog inte jag som behöver en geografilektion utan du som behöver en svensklektion i att uttrycka dig tydligt. Du kanske kan ta med Brosme på svensklektionen

BBRF> Jag gör inte reklam för något. Rekomenderar det bara i motsats till något annat jag fått sämre intryck av. Jag kan ju inte rekomednera folk åka till Fedje eller Fröya om jag själv inte skulle vilja göra det. Att Brosme inte håller med med får stå för honom. Dock kan han ju föra debatten utan personangrepp...

Avslutningsvis måste jag säga att jag tycker det är kul att det är så många som är intresserade av Norgefisket och att ni hittat era egna smultronställen ditt ni vill återvända år efter år. Som Brosme till Fröya. Det är inget jag vill ta ifrån er. Jag kan i viss mån förstå den beska soppa som östs över mig då jag skrivit negativa saker om era speciella ställen. Det är inte kul att få smolk i glädjens bägare.
          Men det är mina personliga åsikter och de måste också få finnas till. Likväl som jag skulle acceptera era åsikter ifall ni åkte till Söröya och blev besvikna. Allt kan ju inte bara vara positivt.
          Tänk om alla bara skrev positiva saker om sina resor under en sådan här rubrik. Har skulle man kunna jämföra och dra några slutsatser om vart man ville åka nästa gång? Gå in på Carlos sida och kolla Fedje-reportagen där allt målas i rosenrött. Utifrån detta planerar man en resa dit och får uppleva ett halvdant fiske som vi hade där. Sådana saker kan kanske, om inte undvikas, så i alla fall förberedas inför, så att man inte efter resan står där besviken då ens förhoppningar inte infriades.

Min förhoppningär att ni verkligen läser igenom detta inlägg ordentligt och förstår att jag inte har något personligt emot Fröya och inte för någon holmgång mot stället utan bara vill sätta fisket i perspektiv. Jag hoppas ni också förstår att jag inte är någon småsur och lättstött typ, utan tvärtom tycker om att debattera bara man håller sig till ämnet och inte drar in personen i det hela. Förhoppningsvis kommer vi alla iväg till ett riktigt kanonfiske i Norge nästa år, var det än må vara och vad för fiskar vi än må fånga. Själv ska jag till Söröya igen och detta är vill jag satsa mer på just att bredda mitt fiske. Fläckig havskatt, stor uer och kanske andra spännande djuphavsarter står högst på önskelistan.

MVH

Anders Jonasson Team Lilla My
          Team Lilla Mys hemsida: http://www.teamlillamy.se

Kommentera

Kan du skicka ut lite mer fakta om söröya för dom som inte vet ex jag! Vart det ligger hur långt det är dit från kända svenska städer, priser, boende, båtar osv osv..
            Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

Kommentera

Söröya ligger nordöst om Vannöya och från Stockholm är det ungefär 170-180 mil dit enkel resa.
              Hälleflundrafiskare

Kommentera

Kenta 85> Det är Jimmy i Team Bulan som ska anordna resorna till Söröya nästa år. Jag ska själv upp där med dessa resor. Blev helsåld på fisket däruppe.

Du kan gå in på Jimmys sida för att läsa mer:

Eller läsa reportage från årets resa på min sida:

Det kommer också ett reportage som jag skrivit i tidningen Fiskefeber nr 4.

MVH Anders
                Team Lilla Mys hemsida: http://www.teamlillamy.se

Kommentera

Att "vissa" har svårt att förstå må vara pga dåliga formuleringar eller helt enkelt olika tolkningar = missförstånd.

Sedan håller jag med om att har man en icke positiv upplevelse av en lokal så skall man skriva det. De flesta skriver ju mer om en positiv upplevelse därför att det helt enkelt är roligare att återge denna. Så eloge för det dock.
                  Men det skrivs inte i form av att vi hade dåligt fiske utan, så som - "Saltströmmen är överreklamerat, helt klart men det är Fröya också". Skrivs ett sådan inlägg så önskas ju källor, helt enkelt vilka anser det, för alla gör det ju inte, eller?

Angående eventuellt påhopp så överlåter jag åt var och en att tolkadet som de vill.

Och när det gäller svenskakunskaperna så tror jag mig vara nästan jämnbördig med dig. Måste väl i ärlighetens namn erkänna att allt jag skrivit inte varit helt bra, inge fel på svenskan, men det har inte varit de mest passande och relevanta inläggen i denna tråd.

Min plats för sommarens fiske var Vaeröy.

Vad gäller fisket så är ju Nordnorge mindre artrikt än söderöver, har jag fått för mig iaf. Söröyas spjutspets är ju trots allt Torsken och i ärlighetens namn (håll nu med) det som håller hög internationell klass, samt möjlighet till fläckig kisse, likväl som Sejen och Hälleflundror är Vaeröys riktiga dragplåster. Andörja har sina Spättor och Koljor. Saltströmmen sina kissar osv. Finns ju inget ställe som täcker allt, eller? Ge mig annars namnet på detta ställe så åker jag så snart som möjligt.=)

Nu till det relevanta i tråden!!!
                  Plats för nästa års fiske? Vet inte i nuläget, finns flera ställen som verkar lovande.

De ställen som jag vill till, ja något av nedanstående alltså, inte alla.

Vaeröy =Sej, Torsk och Kveite
                  Fröya- Sula = Knaggrocka, Långa, Vitling, Bleka m.m.
                  Söröya = Torsk och Fläckig havskatt
                  Rolfsöy = Vette fåglarna men ser bra ut=)
                  Mageröy = dito

Skitfiske på er alla!
                  sigpic

Kommentera

Mageröya låter kanon. Roligast är att prova ett helt nytt "ofiskat" ställe.......
                    Hälleflundrafiskare

Kommentera

Får hålla med dig där BBRF skulle tro att det bästa fisket hittar man på inte allt för kända ställen och tror inte det är fel att testa nya ställen.. kan ju vara rena guld stället eller i värsta fall ett rent magplask!!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Feskar-Per, 2025-07-26, 16:47
                      4 svar
                      351 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B

Startad av Havetsgäddkonung, 2025-12-28, 20:11
                      0 svar
                      111 visningar