Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Är detta en besa eller ej?
Collapse
X
-
Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
&
Fiskesnacks AbborrFemma 2020

Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."
-Okänd
Kommentera
-
-
Skulle släppt tillbaks den på första bilden, finns tjockare fiskar i vattnet. Så jag säger halvbesa!
En besa har oftast kropp lika "tjockt" som huvudet och har en svullen/röd anal.
Man ser dessutom ofta att stjärtfenan är otroligt stor för resten av fisken speciellt på laxbesor.
Har fått runt 25 öringar i början på denna säsongen, inte behållt en enda.
Fast vissa av dem varit runt 55cm o vägt runt 3kg, stadiga pjäser med andra ord. Jag är dock ganska kräsen, speciellt när jag vet att någon annan kommer ha minst lika roligt som mig när dem får den nästa gång.
SkitfiskeObservera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.
Kommentera
-
Och de är så "vi" inte ska tycka en besa ska se ut, en besa är en besa.Ursprungligen postat av fajsen Visa inläggHej.tycker inte att en lax llr öring är en besa om den är silverfärgad.besa för mig är en fisk som är lätt lekfärgad och inte fått tillbaka-silverfärgen.
Smal som en slips, oftast röd sprängd anal, kan både vara blank och lekfärgad.
Att den blivit silvrig är bara för den varit ute i havet o vänt, men kanske inte ätit upp sig, vilket för mig är lika illa som att ta upp en smal brun öring.
Brukar alltid kolla på två grejor, analen och tjockleken. Huvudet ska vara de minsta på fisken.
Så denna är helt okej att ta upp enligt dig? Lika gott kött på den som en mört antagligen.

På bilden ser ni att stjärtfenan är otroligt stor till skillnad från resten av öringen, fortfarande silvrig med ack så smal.

Här är en lekfärgad öring, en stadig pjäs med fortfarande brun... Vilket verkar vara så folk ser om de är en besa...

Där är en lagom öring, helt okej att ta upp enligt mig.
Man märker ganska snabbt på fighten när man får en besa o en "normal" öring.
Går inte o förklara, men man märker stor skillnad när man testat båda.Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Feskar-Per, 2025-07-26, 16:47
|
4 svar
337 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg