Öresund - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Öresund

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Gå in på Eniro , sök karta tex Helsingborg , ändra till sjökort så ser du den Svenska sidan .
    Jag har även laddat hem gamla pappers sjökort från ett känt ställe på nätet.
    Senast ändrad av RK99; 2015-10-21, 18:58.
    "HalvDan var här"

Kommentera

Rekommenderar dig att köpa en plotter. Inte bara för att se farlederna utanför att du då kan lägga in positioner på ställen där du haft bra fiske och hitta tillbaka till dem. Du kan också få positioner av andra som du kan fiska på.

Just nu är det massor av sill och det finns ganska ofta torsk under eller ovanför sillstimmen. Sedan har grundvattensfisket börjat. Du kan läsa om det på Landskronabåtarnas hemsida.

Du använder då inte tunga pilkar och grov utrustning utan kastspö och lätta pilkar typ Hallbäckaren eller jiggar. Efterso mdu fiskar grunt på 6-15 m då behövs det ingen grov utrustning.
      Team Lilla Mys hemsida: http://www.teamlillamy.se

Kommentera

Tack för era tips! Hur har ni era tackel om man ska bottenmeta? de vanliga två krokarna med tyngd?

Kommentera

En plotter är inte så dyr. Annars funkar vanlig gps p papperskort oxå bra.
          Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Att kunna sätta ut exakta markörer å grejor på lodet är guldvärt, dem första 5-10 gångerna kan vara ett riktigt helvete (om man inte vet nåt så när redan) innan man vet var fisken brukar vara, har du sen lagt ut markörer i en rad där du sett fisk elr något annat intressant så är de bara köra längst med där varje gång du ska ut. De är dock alltid kul å upptäcka nya grejor!

Tänk även på, om du nu skaffar lod... Oftast har inte lodet så bred kona som man kan tro när man kör på 200khz och jag har inte lyckats bra med 82khz... Tycker bara de ger för mycke information åt alla håll så man vet inte vart fasiken man ska börja leta haha, man lär sig antagligen... men allt på 200khz är oftast rakt under båten.

Men som någon sagt i tråden redan vill jag minnas, "följ" efter turbåtarna...
            Men ligg INTE i vägen för dem elr onödigt nära, har sett idioter som lägger sig så nära så de skulle räckt med att en fiskare från turbåten bara släppte pilken så skulle den landat i båten...
            Har själv varit med om båtar (Andra sportfiskare) kommit å cirkulerat så nära min båt så man fick hålla in spöet när man jiggade efter torsk...

Lite respekt å hänsyn får man visa, dem försörjer sig på detta de gör inte vi andra...
            Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Kommentera

Jag har köpt lowrance elite 7 alltså med plotter.. Men nu till helgen blir de att lag lite små skruvhål först. Sen blir det ut o testa de nya lodet/plotter

Kommentera

Ursprungligen postat av johanbergqvist Visa inlägg
                Jag har köpt lowrance elite 7 alltså med plotter.. Men nu till helgen blir de att lag lite små skruvhål först. Sen blir det ut o testa de nya lodet/plotter
                Då har du guldläge , när du lärt dej lodet och plotteren så kommer problemet vara var du skall göra hän all fisk.
                Öresund är ett oerhört bra fiskevatten men lokalkännedom är mycket viktigt.
                "HalvDan var här"

Kommentera

Lodet ska jag nog klara av då ja ägt Lowrance lod nu i några år.. Dock plottret kommer nog vara lite problem, har även köpt sjökort för Öresund. Ser man fartleder och allt på det? Är de lätt att markera var det finns fisk osv, osv osv..

Kommentera

Ursprungligen postat av johanbergqvist Visa inlägg
                    Lodet ska jag nog klara av då ja ägt Lowrance lod nu i några år.. Dock plottret kommer nog vara lite problem, har även köpt sjökort för Öresund. Ser man fartleder och allt på det? Är de lätt att markera var det finns fisk osv, osv osv..
                    Man ska kunna se fartleder, jag gör de på mitt kort i alla fall. Man lär sig efter ett tag, håll dig borta från enorma vidunder bara... Dem stannar inte i första taget

Hur lätt som helst å sätta makörer, vill du sätta där du är så är de bara å trycka enter... Sen har jag för mig att de kommer upp en ruta med namn å vilken makör de ska vara... Jag brukar bara trycka två gånger snabbt så den sätter en makör om jag kör förbi något intressant som ajg vill tillbaks till senare...
                    Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Kommentera

vidunder? , ah jaja.. Jag lär mig väll..

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Havetsgäddkonung, 2025-12-28, 20:11
                      0 svar
                      222 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Havetsgäddkonung  
                      Startad av Fiskarn_0383, 2026-07-15, 00:15
                      0 svar
                      96 visningar
                      0 gillar