Hajfiske - Inte populärt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hajfiske - Inte populärt

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hajfiske - Inte populärt

Var nyligen på Mauritius på semester där jag passade på att hyra en en sportfiskebåt under några dagart . Fisket var helt fantastiskt! Fick olika varianter av tuna, wahoo, dorado. Lyckades oxå tappa en marlin ( ). Eftersom vattnen lär krylla av hammarhaj, mako och tigerhaj var jag också nyfiken på att prova det. Här blev det lite kärvt. Besättning (som pratade rasslig engelska) verkade rejält ovillig till detta. Efter en del tjat gick de motvilligt med på detta och tog in trollinggrejerna och langade ut ett par hajtacklade tonfiskar (i tvåkilosklassen!). Driftade omkring några timmar men fick inget, tyvärr. När vi gick över till trolling igen och vevade in betena såg vi att den ena tonfisken klippts av på mitten. Något stort hade tydligen varit där och smakat. Den här oviljan att fiska haj, är det något som är vanligt i sportfiskebåtsbranschen? Hade trott att dom skulle gilla det då det går åt betydligt mindre soppa (det var en rejäl båt med runt 500 hk motor!) än vid högfartstrolling? Fick lite känsla att besättning såg på haj so9m dalmasar på varg: med rejäl ovilja? Eller är det bara så att hajfiske anses vara mindre spännande?

För övrigt var just den här båtens rekord en mako på 890 lbs!!

Kan förövrigt rekommendera Mauritius å det varmaste! Under fiskdagarna såg vi massor med val! En mäktig känsla när en fullvuxen kaskelot kommer upp bara några meter från båten och blåser
    Senast ändrad av wahoo; 2006-11-19, 23:42.

jag har stött på den typen av fiskefolk och även andra ej fiskande speciellt i australien var många emot haj fiske pg av att hajfen fiskare brukade ta upp skära av fenorna för att sedan kasta tillbaka fisken igen ett mycket grymmt sätt att låta fisken blöda till döds

Kommentera

Att fiska haj är ett ekologiskt klavertramp av imponerande dignitet. Haj förökar sig extremt långsamt och är mycket känslig för påverkan. Jag hoppas att det var anledningen till guidernas ovilja. Det kan dock vara svårt att motstå vita, penningstinna turister som tjatar i och med att guiderna är beroende av att du sprider rykten om dem som vänliga och tillmötesgående...

Kommentera

det går utmärkt att utföra c&r även på hajar

Kommentera

Ursprungligen postat av bastard
          Att fiska haj är ett ekologiskt klavertramp av imponerande dignitet. Haj förökar sig extremt långsamt och är mycket känslig för påverkan. Jag hoppas att det var anledningen till guidernas ovilja. Det kan dock vara svårt att motstå vita, penningstinna turister som tjatar i och med att guiderna är beroende av att du sprider rykten om dem som vänliga och tillmötesgående...
          reproducerar de sig långsamt jämfört med andra pelagiska rovfiskar som marlin osv?

Kommentera

Haj är tråkigt att fiska!

Ursprungligen postat av wahoo
            Var nyligen på Mauritius på semester där jag passade på att hyra en en sportfiskebåt under några dagart . Fisket var helt fantastiskt! Fick olika varianter av tuna, wahoo, dorado. Lyckades oxå tappa en marlin ( ). Eftersom vattnen lär krylla av hammarhaj, mako och tigerhaj var jag också nyfiken på att prova det. Här blev det lite kärvt. Besättning (som pratade rasslig engelska) verkade rejält ovillig till detta. Efter en del tjat gick de motvilligt med på detta och tog in trollinggrejerna och langade ut ett par hajtacklade tonfiskar (i tvåkilosklassen!). Driftade omkring några timmar men fick inget, tyvärr. När vi gick över till trolling igen och vevade in betena såg vi att den ena tonfisken klippts av på mitten. Något stort hade tydligen varit där och smakat. Den här oviljan att fiska haj, är det något som är vanligt i sportfiskebåtsbranschen? Hade trott att dom skulle gilla det då det går åt betydligt mindre soppa (det var en rejäl båt med runt 500 hk motor!) än vid högfartstrolling? Fick lite känsla att besättning såg på haj so9m dalmasar på varg: med rejäl ovilja? Eller är det bara så att hajfiske anses vara mindre spännande?

Kan förövrigt rekommendera Mauritius å det varmaste! Under fiskdagarna såg vi massor med val! En mäktig känsla när en fullvuxen kaskelot kommer upp bara några meter från båten och blåser
            Anledningen till detta är att vi som jobbar inom big game fisket ej vill fiska haj då vi kan fånga marlin. Marlinsäsongen är oftast bara några månader och då vill man ju inte fånga haj. Dessutom är haj tråkig att fånga, fightar riktigt dåligt!

Mvh
            Johan Pettersson

Kommentera

Om jag säger så här: Det är bättre att ha provat att få en marlin istället för att fånga en haj.

Hajar kämpar inte på något sätt lika bra som marlins. De är mest tunga och tråkiga. Förrutom Mako hajen som är direkt livsfarlig....

Är det marlinsäsong så är det!

Mvh
              Johan Pettersson

Kommentera

å farligt hehe

sigpic

Kommentera

Nu snackar vi C&R på HÖG NIVÅ!!!!
                  Mitt filmarkiv, Big game, extreme sports m.m.

Fannigan! Oreily! Your beard is notning compered ti mine!

Andrej Look at my ear! It`s even colder!

Kommentera

Ursprungligen postat av wahoo

Kan du inte berätta mer om din resa...priser platser e.t.c e.t.c, jag är mycket intresserad.
                    Mitt filmarkiv, Big game, extreme sports m.m.

Fannigan! Oreily! Your beard is notning compered ti mine!

Andrej Look at my ear! It`s even colder!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Feskar-Per, 2025-07-26, 16:47
                    4 svar
                    423 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B

Startad av Havetsgäddkonung, 2025-12-28, 20:11
                    1 svar
                    202 visningar