bulefiske är inte lika med ryckfiske med överdimensionerade krokar efter lektorsk
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Jaga bulor i Sundet?
Collapse
X
-
något som man skall tänka på med just Öresunds torskarna är att mycke fisk är stationär och finns alltid på plats..Just nu finns det massviss med torsk i sundet har jag sett från både svenska och danska fiskesidor, men man bör ändå tänka på att torsken är hotad och fiske, speciellt nu vid leken, tycker jag bör undvikas..
Om man skall ut så tycker jag att småbåt är bästa alternativet, då man kan släppa tillbaka fisken och ta med några matfiskar hem..Totalt onödigt att fylla hela frysen tycker jag, bara ligger där och tar plats..
_____
Nått man borde göra igentligen, för fiskeriverket, är att stänga av sundet för fiske under lekmånaderna, nog för att det aldrig kommer hända pga den ekenomiska situationen i Öresund och var det inbringar både sverige och danmark i pengar. Men om man vill ha ett fortsatt hållbart fiske efter torsk, måste det göras nått..inte den första som säger detta och inte den sista heller..Specimen fishing for life
Kommentera
-
vid turbåts fiske när det står 30 man o släpper ner pilk samtidigt på en bula kan jag förstå att det kommer upp en del fel krokad fisk
har man som ni påstår förstora krokar så är det helt klart oetiskt
storlek 7/0 är tillräklig
har själv 15 års erfarenhet av bulefiske i sundet och procenten felkrokad fisk är inte högre vid bulefiske än vid drivfiske om strömmarna är dom rätta
märker man att fisken blir felkrokad så går det att avbryta fisket
gå in på grund vatten o jigga istället
Kommentera
-
Utgångshamn
Vi har skaffat en beg båt nu sent hösten 06. Det är bara en helt öppen styrpulpetare på 5 m. Den är inte riktigt redo för Sundet vid denna årstiden.Ursprungligen postat av snickarnvar går ni ut från själv går jag ut från råå
tanken är att prova nästa helg om inte strömmen är för stark
annars blir det trolling istället
Vi har satt in ekolod o fixat sjökort o sånt men vi behöver förnya flytelementen och skaffa startmotor o ladare till batteriet. Det känns ju int ehelt rätt att ligga mitt i Sundet o inte orka rycka igång motorn... *S*
Jag har i stort sett bara fiskat med Vandia innan. Whittskär en gång, men den turen var inte kul så det lär dröja innan jag åker med där.
Har du båten liggande eller trailar du? Vi ska traila. Sundet o Blekinge blir det nog till våren.
Vore väldigt nyttigt at få följa med ut o lära mig hur man läser ekolodet rätt o hur man lägger sig i förhållande till bulorna.Den gamle och navet
(han som e ute å cyklar)
Kommentera
-
Ingen vill väl ha flekrokad fisk. Hade nog bara två felkrokningar på torsk 2006, , på 8 turer. Sillen är svårare att låta bli att kroka fel.
Dels sommar bulor o dels drivfiske m Vandia, den ena var en torsk som jag felkrokade när jag gjorde mothugg på ett spättenapp.
Nästan lite komiskt att kämpa med en felkrokad torsk o en spätta. Kändes som värsta storfisken i början.
Uttern_Den gamle och navet
(han som e ute å cyklar)
Kommentera
-
ja nu skäms jag, ärligt talat skulle inte ni kunna ta reda på lite fakta till mig om vad bulefiske är.Ursprungligen postat av CalleXHAHAHA - huvudet på spiken Olof!
betyder det riktat ryckfiske efter lektorsk
isåfall när leker torsken?
jag bulefiskade senast i september söder om ven leker torsken då eller man borde kalla bulefiske utanför januri till mars för något annat än bulefiske?
Kommentera
-
Ursprungligen postat av snickarnja nu skäms jag, ärligt talat skulle inte ni kunna ta reda på lite fakta till mig om vad bulefiske är.
betyder det riktat ryckfiske efter lektorsk
isåfall när leker torsken?
jag bulefiskade senast i september söder om ven leker torsken då eller man borde kalla bulefiske utanför januri till mars för något annat än bulefiske?
Ni gör precis som ni vill men kom inte och försök få mig att tycka att det är OK för det gör jag inte...
Kommentera
-
dom kanske menar just nu pga att torsken samlar sig i Större bulor nu vid leken, men visst..Bulefiske e Bulefiske..Året om..Men just nu vid lektid kanske man skall tänka lite mer på framtiden!
Har själv fiskat i sundet sen jag var 7, e snart 19, så har också en del erfarenhet om sundet och just att Fiska efter torsken när dom samlas i större bulor e fel för mig, men detta är min åsikt och ingen som inte vill behöver inte ta del av det..Specimen fishing for life
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Havetsgäddkonung, 2025-12-28, 20:11
|
0 svar
222 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg