Jaga bulor i Sundet? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jaga bulor i Sundet?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

det här blev visst hett stoff. Kul att det finns synpunkter. Men det var värst vad man drar alla över samma kam här. Lite urskiljning om jag får be annars måste man nog betrakta annars pålästa som lite fördomsfulla.

För egen del så återsätter jag allt som är rätt krokat när jag tagit upp vad vi behöver av matfisk.
    Min första tur efter midsommar renderade i ca 15 torskar vara de 5 första fick åka med hem o bli matfisk. Ingen felkrokad!
    Jag har inte och ingen jag fiskat med, har slängt någon fisk för att den blivit dålig.
    Just nu sä är det ebb på torskfronten i min frys.

PÅ turbåtsfiske händer det att turister inte har kylväskor med sig för att förvara sin fångst. Är det så varmt som i somras så blir den snabbt oätlig. Men det kan man ju knappast lasta sportfiskarna för eller hur.

Det är ju tämligen gott om torsk året om i Sundet så det beståndet mår förhållandevis bra. Men så råder det också trålningsförbud i där.

Ska man resonera på samma sätt några gör i denna tråden borde man i samma andetag klaga på laxfisket efter lax som går upp för att leka i våra åar o älvar.

Uttern_
    Den gamle och navet
    (han som e ute å cyklar)

Kommentera

Visst kan det vara så. CR skonar fisken ganska bra men betänk alla andra som inte bedriver CR. Därför hade varet bra om vi fiskade på icke lekande fisk och sen beskattade räntan av kapitalet.
      Pratar vi om framtidens fiske så är det ingen tvekan om att ekonomiskt sett så är ett utvecklat och reglerat sportfiske överlägset allt annat. Därför får vi inte i heller förringa ett visst uttag av "matfisk" och moralisera att det enda moraliskt rätta skulle vara CR.
      Tänk själv Flode vilken enorm betydelse t.ex Öresund skulle ha för sportfisket om man tillsammans på båda sidorna kunde komma överens om att göra Öresund till ett marint reservat och endast tillåta sportfisket. Det skulle få turistnäringen att blomstra och inbringa mångdubbla belopp jämfört med det som yrkesfisket inbringar, vilket det nog redan i dag i och för sig gör.
      När vi pratar om sportfiskets kontra yrkesfiskets uttag av fisk så kan vi nog vara överens om att vår andel är ganska liten jämfört med yrkesfiskets men för det inte ovässäntlig och därför bör "matfisken" alltid beskattas med omsorg.
      För 5-6 år sedan tog kustbevakningen några danska trålare (svenskarna tjuvtrålar också) som tjuvtrålade nattetid i sundet. Den beslagtagna fångsten var lite mer än 20 ton.... Suck man kan bli trött för mindre.
      SAmma trötthet kan man uppleva när man ser alla dessa öringnät som pryder våra kuster. Ju duktigare vi är på att bedriva fiskevård dessto fler nät har det blivet och inte har jag sett några yrkes- eller fritidsfiskare som hjälpt till med fiskevårdsarbetet och så kan man ju undra hur mycket fisk som fritidsfiskarna orkar äta.....????
      Senast ändrad av Ambjörn; 2007-01-13, 22:43.

Kommentera

Ursprungligen postat av Uttern_
        det här blev visst hett stoff. Kul att det finns synpunkter. Men det var värst vad man drar alla över samma kam här. Lite urskiljning om jag får be annars måste man nog betrakta annars pålästa som lite fördomsfulla.

För egen del så återsätter jag allt som är rätt krokat när jag tagit upp vad vi behöver av matfisk.
        Min första tur efter midsommar renderade i ca 15 torskar vara de 5 första fick åka med hem o bli matfisk. Ingen felkrokad!
        Jag har inte och ingen jag fiskat med, har slängt någon fisk för att den blivit dålig.
        Just nu sä är det ebb på torskfronten i min frys.

PÅ turbåtsfiske händer det att turister inte har kylväskor med sig för att förvara sin fångst. Är det så varmt som i somras så blir den snabbt oätlig. Men det kan man ju knappast lasta sportfiskarna för eller hur.

Det är ju tämligen gott om torsk året om i Sundet så det beståndet mår förhållandevis bra. Men så råder det också trålningsförbud i där.

Ska man resonera på samma sätt några gör i denna tråden borde man i samma andetag klaga på laxfisket efter lax som går upp för att leka i våra åar o älvar.

Uttern_

Håller med dig uttern. Ta vara på det man behöver och returnera resten när fiskebestånden klarar det.

Kommentera

Sant som du säger uttern om laxen i älvarna. Det som är positivt idag är att politiker och övriga som ansvarar för yrkesfiske osv har fattat att sportfiske drar inte mycke mer pengar än yrkesfisket..Se bara det senaste dom gjorde..Förbjud drivgarn i Östersjön, kom inte ihåg om det var fler områden, men det e ett steg i rätt riktning för att bevara vildlaxen/öringen och torsk/gädda/abborre mm på kusterna/havet
          Specimen fishing for life

Kommentera

Ursprungligen postat av snickarn
            absolut jag håller med er till 100 % men vad jag tog åt mig var att jag kände att jag ifrågasattes som sportfiskare för att fiskesättet kallas bulefiske en form av fiske som många förknippar med ryckfiske efter torsk i sundet
            det har inget med ryckfiske att göra !

många tror att det är enbart vid leken som torsken ställer sig i bulor .
            det är fel bulor uppträder under hela året, det är beroende av ström tid på dygnet vad vilken typ av byte som finns mm
            har sett en torskbula vid ven på 10 meters djup som var 5 meter hög och 20 meter lång detta var runt midsommartid !
            vi fick ca 200 torskar av dom behöll vi ca 20 st resten simmar vidare och kan ragga upp en lämplig partner nu till mars någon gång
            Helt riktigt Snickarn. Håller med dina invändningar. Förknippa inte bulefisket med ryckfiske.

Kommentera

ja det finns tyvärr många som inte vet men ändå uttalar sig och det gör att folk i almänhet får fel bild av hur det går till
              förra vintern pratade jag med en inte så inbiten fiskare, sa att jag skulle fiska torsk i sundet.
              med stor förvåning frågade han om det fortfarande var lagligt
              han hadde hört att man inte fick ryckfiska torsk i sundet längre!
              var ju tvungen att dra med honom så han fick se hur det ska gå till utan att ryckfiska

Kommentera

Jag har som sagt ingen erfarenhet av bulefiske. Troligtvis drar jag alla över en kam. Om ni tycker detta fiske är etiskt har jag inget att invända mot det. Och att ni kan släppa merparten tillbaka är ju positivt. Skulle vara kul att följa med ut på "riktigt" bulefiske, så man kan bli av med fördomar!
                Skitfiske på er!

Mvh Olof

Kommentera

Ursprungligen postat av Olof
                  Jag har som sagt ingen erfarenhet av bulefiske. Troligtvis drar jag alla över en kam. Om ni tycker detta fiske är etiskt har jag inget att invända mot det. Och att ni kan släppa merparten tillbaka är ju positivt. Skulle vara kul att följa med ut på "riktigt" bulefiske, så man kan bli av med fördomar!
                  Skitfiske på er!

Mvh Olof

javisst du är välkommen sänd ett pm med ditt nr så slår jag en signal när jag har plats i båten

Kommentera

Ursprungligen postat av Ambjörn
                    Visst kan det vara så. CR skonar fisken ganska bra men betänk alla andra som inte bedriver CR. Därför hade varet bra om vi fiskade på icke lekande fisk och sen beskattade räntan av kapitalet.
                    Pratar vi om framtidens fiske så är det ingen tvekan om att ekonomiskt sett så är ett utvecklat och reglerat sportfiske överlägset allt annat. Därför får vi inte i heller förringa ett visst uttag av "matfisk" och moralisera att det enda moraliskt rätta skulle vara CR.
                    Tänk själv Flode vilken enorm betydelse t.ex Öresund skulle ha för sportfisket om man tillsammans på båda sidorna kunde komma överens om att göra Öresund till ett marint reservat och endast tillåta sportfisket. Det skulle få turistnäringen att blomstra och inbringa mångdubbla belopp jämfört med det som yrkesfisket inbringar, vilket det nog redan i dag i och för sig gör.
                    När vi pratar om sportfiskets kontra yrkesfiskets uttag av fisk så kan vi nog vara överens om att vår andel är ganska liten jämfört med yrkesfiskets men för det inte ovässäntlig och därför bör "matfisken" alltid beskattas med omsorg.

Håller helt klart med dig. Enligt många här skall torskbeståndet vara betydligt mkt bättre än vad jag trodde, därför mitt kanke i sammanhanget lite skumma inlägg ovan.

Men om du beståndet är så pass bra som ni säger, varför tilllåter dom inte trålning o.s.v där då? Har det alltid varit ett förbud just där eller hur funkar det?
                    sigpic

Kommentera

trålförbudet i sundet är där för att det är en av världens trafikttätaste sund

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Havetsgäddkonung, 2025-12-28, 20:11
                      0 svar
                      221 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Havetsgäddkonung  
                      Startad av Fiskarn_0383, 2026-07-15, 00:15
                      0 svar
                      91 visningar
                      0 gillar