Jaga bulor i Sundet? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jaga bulor i Sundet?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Uttern_
    Är det nån som ska ut och jaga bulor i Sundet närmsta två veckorna och har plats för en till i båten?
    I s f hänger jag gärna med. Betalar naturligtvis min del av drivmedel o sånt.
    Onsdag ser ut att bli lugnare väder.
    Behöver verkligen komma ut på havet snarast. Fiske är bonus.

Newbi på stortorsk, men villig att lära mig allt!

Skriv PM eller maila till Uttern_@hotmail.com

Uttern_
    Jag har bokat hela Vandia söndagen den 28 januari. Heldagstur mellan 8.00-15.00 och ärtsoppa till lunch.
    Det finns platser kvar om du är intresserad. Hör av dig.

Kanske fel inlägg att börja den moraliska diskussionen men visst. Visst skulle igentligen allt fiske efter lekande fisk vara förbjudet. Det gäller även gädda, abborre, karp, sik, m.m. som vi fiskar efter. Även om det är CR vi bedriver så är jag nog ganska övertygad om att en del fiskar skadas allvarligt. När det gäller felkrokningnprocenten så är inte den höögre än under övrigt torskfiske. En och annan blir tyvärr felkrokad men de som tror att det är ett riktat ryckfiske har fel för sig.

Ha det bra
    Ambjörn

Kommentera

Ambjörn, det e faktiskt lite skillnad ändå mellan torsken och dom andra arterna du nämnde. Och det är just att Torsken är hotat, rödlistan mm och kommer att ha svårt att klara sig om inte det sker förändringar inom Eu att göra nått snabbt för att minska upptagandet av torsk av yrkes..
      Som tur är är Sundet trolfritt och det e fan tur de..Tänk om dom stora trollarna hade varit där..Shit, vågar knappt tänka mig..
      Specimen fishing for life

Kommentera

Ursprungligen postat av Ambjörn
        Jag har bokat hela Vandia söndagen den 28 januari. Heldagstur mellan 8.00-15.00 och ärtsoppa till lunch.
        Det finns platser kvar om du är intresserad. Hör av dig.

Kanske fel inlägg att börja den moraliska diskussionen men visst. Visst skulle igentligen allt fiske efter lekande fisk vara förbjudet. Det gäller även gädda, abborre, karp, sik, m.m. som vi fiskar efter. Även om det är CR vi bedriver så är jag nog ganska övertygad om att en del fiskar skadas allvarligt. När det gäller felkrokningnprocenten så är inte den höögre än under övrigt torskfiske. En och annan blir tyvärr felkrokad men de som tror att det är ett riktat ryckfiske har fel för sig.

Ha det bra
        Ambjörn
        Hur mycket CR utförs på dessa turer? Det var inte länge sedan jag såg en bild i fotoalbumet på en full back med oätlig fisk som hade kastats...

Kommentera

Ursprungligen postat av weberg
          Ambjörn, det e faktiskt lite skillnad ändå mellan torsken och dom andra arterna du nämnde. Och det är just att Torsken är hotat, rödlistan mm och kommer att ha svårt att klara sig om inte det sker förändringar inom Eu att göra nått snabbt för att minska upptagandet av torsk av yrkes..
          Som tur är är Sundet trolfritt och det e fan tur de..Tänk om dom stora trollarna hade varit där..Shit, vågar knappt tänka mig..
          Ja precis!

När torsken äntligen får en "frizon" för att om möjligt kunna rehabilitera sig från det grymma överfisket som fläckvis helt slagit ut fisket, då åker vi fiskare dit ist och mosar upp en massa fisk!

Visst sportfisket är en liten del o.s.v men den lilla delen har nog faktiskt betydelse för framtida fiske? Eller vad tror ni?
          sigpic

Kommentera

som Flode säger, så har sportfisket stor betydelse för framtiden! Rent ekonomiskt så e det överlägset yrkesfiske på alla sätt, inte minst dom moraliska!
            Sen så har detta stor betydelse för mig och mina klasskompisar, då vi förhoppningsviss kommer jobba med just sportfiske i framtiden, så för mig så e detta en väldigt stor fråga som jag gärna håller min uppdaterad på hela tiden!

Kommentera

Ursprungligen postat av weberg
              som Flode säger, så har sportfisket stor betydelse för framtiden! Rent ekonomiskt så e det överlägset yrkesfiske på alla sätt, inte minst dom moraliska!
              Sen så har detta stor betydelse för mig och mina klasskompisar, då vi förhoppningsviss kommer jobba med just sportfiske i framtiden, så för mig så e detta en väldigt stor fråga som jag gärna håller min uppdaterad på hela tiden!

Bättre att klaga på yrkesfisket och sedan göra samma sak själv, bidra till en utfiskning. Även om det så är 0.000000000000001% så är man ju faktiskt delaktig, och det gör skillnad! Kolla bara på växthuseffekten, hade alla dragit sina 0.0000000000000000001% till stacken skulle världen sett annorlunda ut idag.
              sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan
                Bättre att klaga på yrkesfisket och sedan göra samma sak själv, bidra till en utfiskning. Även om det så är 0.000000000000001% så är man ju faktiskt delaktig, och det gör skillnad! Kolla bara på växthuseffekten, hade alla dragit sina 0.0000000000000000001% till stacken skulle världen sett annorlunda ut idag.

Nu är det ju inte riktigt på det sättet när det gäller ett uttag från en population av det här slaget. För att man ska påverka en populartion negativt så måste uttaget vara av en viss storlek - en kritsk storlek kan man kalla det. Mindre uttag än så så kan populationen reparera det utan problem. Om det "sport"-mässiga uttaget i bulefisket överskrider den gränsen eller inte har jag ingen som helst aning om men det verkar faktiskt som att den är under eftersom torskpopulationen har återhämtat sig väldigt bra i öresundsregionen. Mina invändningar var av annorlunda slag i det här fallet...

Kommentera

Ursprungligen postat av CalleX
                  Nu är det ju inte riktigt på det sättet när det gäller ett uttag från en population av det här slaget. För att man ska påverka en populartion negativt så måste uttaget vara av en viss storlek - en kritsk storlek kan man kalla det. Mindre uttag än så så kan populationen reparera det utan problem. Om det "sport"-mässiga uttaget i bulefisket överskrider den gränsen eller inte har jag ingen som helst aning om men det verkar faktiskt som att den är under eftersom torskpopulationen har återhämtat sig väldigt bra i öresundsregionen. Mina invändningar var av annorlunda slag i det här fallet...
                  Även en population på stark nedgång? Att det råder ett fiskeförbud delvis måste väl i grund och botten baserats på att det varit utfiskat? Eller har jag fått det hela fel?
                  sigpic

Kommentera

Självklart Flode så baseras fiskeförbud på stark nergång av en art i ett område..Men så e inte fallit i Öresund då populationen, som CalleX säger, är på uppgång och man hittar både stor torsk och massa små i Öresund..Än en gång. Tackar Gudarna för Trollförbud i Öresund

Kommentera

absolut jag håller med er till 100 % men vad jag tog åt mig var att jag kände att jag ifrågasattes som sportfiskare för att fiskesättet kallas bulefiske en form av fiske som många förknippar med ryckfiske efter torsk i sundet
                      det har inget med ryckfiske att göra !

många tror att det är enbart vid leken som torsken ställer sig i bulor .
                      det är fel bulor uppträder under hela året, det är beroende av ström tid på dygnet vad vilken typ av byte som finns mm
                      har sett en torskbula vid ven på 10 meters djup som var 5 meter hög och 20 meter lång detta var runt midsommartid !
                      vi fick ca 200 torskar av dom behöll vi ca 20 st resten simmar vidare och kan ragga upp en lämplig partner nu till mars någon gång

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Havetsgäddkonung, 2025-12-28, 20:11
                      0 svar
                      225 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Havetsgäddkonung  
                      Startad av Fiskarn_0383, 2026-07-15, 00:15
                      0 svar
                      99 visningar
                      0 gillar