Fiskerapport Tromsö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskerapport Tromsö

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fiskerapport Tromsö

Var uppe i Tromsö och fiskade sex dagar. Fisket var lite trögt med relativt liten aktivitet i vattnet, men de fiskar som kom upp var det bra storlek på – lite som fisket i Saltströmmen de senaste åren m.a.o.

Vi lyckades lura upp tre hälleflundror: en liten krake på ca tre kilo som fick gå på återväxt, en på 20 kg prick och en fantastiskt vacker flundra på 41,7 kg.

Tio havskatter varav endast två vägde under fem kilo. Den största vägde 8,34 kg. Därtill lyckades vi få nio rödspättor under riktat fiske efter hälleflundra, alla på Gulpapterad jigg. De tre största vägde 3,84 kg, 3,12 kg och 2,84 kg – ingen dålig trio!

Nu laddar vi om för en vecka hos Kristian på Röst och eventuellt ett kort stopp på Arctic Seasport i Saltströmmen. Återkommer med rapport.

/DaButt

Kul, jag är lite nyfiken på det där med trolling efter hälleflundra.

Är det 385 grams stormjigg man ska ha och är det nån färg som går bättre än andra?

Hur långa trollingpass körde ni?
    Ola

Kommentera

Jag tvivlar på att det inte ska gå att få på de mindre stormjiggarna med samma utfall men jag kanske har fel?

Uppe vid röst förra året fiskade alla med stora och fick ju naturligtvis hälleflundror. Jag provade med mindre och annan färg och fick visserligen inte upp någon men rejäla firrar hängde i kroken.

Det som gällde var guldbrun, stor, för de som undrar

Jag vill också testa trolling efter de stora(vi köre driftning 2knop så det var inte riktig trolling). Vore sjukt kul!

Kommentera

Ola,

Vi fångar våra flundror på spinn eller vertikalfiske, inte trolling.

JohnH,

Vad gäller storleken på bete så går det givetvis att fånga stor fisk även på små beten - stor lax på (relativt) liten fluga är kanske det bästa exemplet. Jag tror dock att du maximerar dina chanser att fånga stor fisk genom att fiska med större beten. Det är resurseffektivt för rovfisken att äta så stor fisk som möjligt vid varje jakttillfälle. Jämför också storleken på en sej eller torsk på ett kilo med dina största jiggar. En stor torsk eller flundra slukar med lätthet en torsk eller sej på 2-3 kg!!! Min tro/övertygelse är att stort bete sorterar bort den mindre fisken och är du ute efter att fånga stor fisk så är därmed valet enkelt - fiska med så stora beten som din utrustning medger. Det senare är enligt min mening det som till sist och syvende avgör. Du måste ha en balanserad utrustning, d.v.s. anpassa storleken och vikten på ditt bete till spöt, rullen och linan du fiskar med så att du effektivt kan fiska på det djup du väljer att söka fisken på...

/DaButt

Kommentera

DaButt, har du lust får du gärna ge lite tips på vart man söker och lite fisketeknik.

Jag trodde de flesta flundrorna togs på trolling men kan man vertikalfiska efter dem så är ju det intressant.

Men jag misstänker att min norgeresa i sommar blir att släppa ner nåt till botten och se vad som hugger.
          Ola

Kommentera

Ola,

Givet att du ofta hittar flundra på släta sandbottnar så är trolling ett tacksamt sätt att fiska flundra på. Jag tycker dock om att hålla i spöt när det hugger samt att fiska aktivt varför trolling och latmete inte ligger speciellt högt på min lista...

Lite tips hur du fiskar efter hälleflundra.

Platser:
            1. Sandbottnar
            2. Sandbottnar
            3. Sandbottnar
            Visst kan du hitta flundra på andra typer av bottnar också, men vill du maximera dina chanser att fånga flundra så skall du söka dem på sandbottnar - punkt slut! Sandbotten är ofta synonymt med jämn djupt, d.v.s. utan tydliga ståndplatser och med relativt lite annan fisk (i mängd tminstone) varför det är ett slitigt och ofta otacksamt fiske att bedriva, i alla fall tills det hugger! Tidvattenströmmarna gör dock att det fungerar alldeles utmärkt att driva av stora områden och antingen spinnfiska (kasta) om djupet är lagom (5-20m) eller vertikalfiska då det är lite djupare (>20m). Du kan dessutom öka dina odds genom att fiska på grund/grundområde, i sund eller vid uddar som har sandbotten. Det begränsar ytan som du skall söka av.

Teknik:
            Vid spinnfiske har vi haft framgång med följande teknik: kasta ut i den riktning (rakt/snett) som båten driver. När betet når botten tar vi hem det längst botten med flera spinnstopp, kan ofta låta jiggen ligga på botten i någon sekund innan du påbörjar inspinningen igen. Variera också inspinningshastigheten. Den klasiska "veva-dra-stoppa-dra-stoppa-veva-kombinationen" som har så många gäddor på sitt samvete fungerar alldeles utmärkt även på hälleflundra. Jag brukar säga att fiskemetoden påminner lite om en kombination av att fiska trög vårgädda och spinna efter lax i älv. Hälleflundran är väldigt nyfiken och ofta har du följe ända upp till båtkanten. Extra stor uppmärksamhet skall läggas när du vevar hem de sista metrarna. Ofta hugger flundran när du börjar veva upp draget från botten. Vi brukar avsluta med att speeda hem betet när det är rakt ned under båten (om det inte huggit någon flundra precis när betet börjar lämna botten). Stanna upp när det återstår ca 2m och titta om du har följe. När så är fallet gäller det att locka flundran till hugg. Om inte flundran hugger när du håller jiggen stilla så frikoppla spolen och låt jiggen singla ned mot botten. Det är avgörande att betet sjunker mot botten i LAGOM takt. Här tror jag att de flesta fiskare missar sin chans till att fånga flundra. De fiskar med tunga jiggar som sjunker för snabbt. Det resulterar i att flundran tappar kontakt med betet och simmar sin väg. Fiskar du med en tung jigg så sätt tummen/pekfingret på spolen (berende på om du fiskar med spinn- eller haspelrulle) och se till att DU har visuell kontakt med betet. Har du det, så har flundran också det. Det är oerhört spännande att se en flundra cirkla efter ditt drag ned i djupet. När betet har kommit halvvägs ned till botten alternativt strax efter det att du förlorat betet ur sikte så stannar du upp linan med fingret och lyfter sakta upp spötoppen. Om det inte hugger då (inom några sekunder) så låter du betet singla ända ned till botten och upprepar manövern. Hugget känns ofta som en "surpling". Fäll över spolen och gör mothugg - ha inte för bråttom för då rycker du antingen ut betet ur munnen på fisken alternativt fäster du kroken i läppen, vilket kommer resultera i tappad fisk, fast senare och därmed än mer frustration. Tro mig jag har råkat ut för det flera gånger... Gäddmothuggsreflexen är just det - en reflex och sitter djupt rotad i ryggmärgen. Antar att ****** skulle kunna fungera men då jag är emot droger så fortsätter jag att brottas med problemet.

Vid vertikalfiske som sker på lite större djup så byter vi sida på båten. Här släpper vi ut betena bakom båtens driftriktning. När betet når botten så bankar vi jiggen i botten några gånger och håller den därefter stilla 0,5-1m ovanför botten. Därefter vevar vi upp den genom vattenlagren med flera spinnstopp på vägen. Vi varierar längden på spinnstoppen och inspinningshastigheten hela tiden för att hitta den för dagen fungerande tekniken. När betet hängt stilla en stund brukar jag lyfta/vagga lite med spötoppen innan jag fortsätter inspinningen. När fisken är i stöten brukar vi ta hem betet ända upp till båtkanten. Samma tips för följen etcetera gäller även vid vertikalfisket (se ovan). Om fisket är lite trögare så låter vi betet sjunka till botten redan när vi kommit halvvägs upp och börjar om proceduren. Viktigt att tänka på är att inte låta betet falla till botten handlöst utan även här skall du se till att eventuellt efterföljande flundra har chans att bibehålla kontakten med betet, d.v.s. se till att betet singlar till botten i lagom/kontrollerad takt. Det kommer garanterat att öka antalet hugg. Flundran följer ofta betet under lång tid innan den bestämmer sig för att hugga. Därför är det viktigt att se till att du presenterar betet på sådant vis att flundran har möjlighet att göra just det – följa betet tills du lyckas trigga huggreflexen. Ibland låter vi betet släpa ett tag strax ovanför botten alternativt 4-5m upp från botten, innan vi börjar om proceduren med att veva upp jiggen mot båten. Ju högre upp från botten du har ditt bete desto större område på botten fiskar du av. Mot detta skall du ställa siktdjup och ljusförhållanden. Genom flitigt experimenterande har vi funnit att just 4-5m ovanför botten är lagom – i alla fall när fiskdjupet är upp till 25m. Vi vet att flera flundrafiskare som fiskar djupare än oss (50-100m) ofta dubblar detta avstånd, d.v.s. låter betet dingla 8-10m ovanför botten.

Tidpunkter:
            Du kan fånga flundra under alla strömförhållanden och under dygnets samtliga timmar. Dock har flundrorna mycket tydliga och relativt korta huggperioder som ofta infaller då du har stigande eller fallande vatten. Särskilt bra fiske har vi haft i perioder kring ny- eller fullmåne då starkaste strömmen (ebb/flod) har inträffat mellan tiderna 20-00-23.00 och 03.00-06.00. Med strömmen kommer ofta betesfisk vilket triggar flundrornas nyfikenhet och jaktinstinkt. När du ser eller fångar en flundra så lönar det sig att fortsätta fiska aktivt i området. Ofta har vi haft följe av inte bara en flundra utan två och vi har flera gånger lyckas fånga många flundror de dagar när de är i stöten. På en vecka så har du ofta en dag som är riktigt bra. Ofta har vi lyckats gneta upp en flundra sex av veckans dagar och fångat mellan fem och tio flundror just de dagar som varit bra. Att inte sluta fiska när de yttre förutsättningarna är rätt kan vara nyckeln till ett framgångsrikt flundrafiske…

Betesval:
            Angående betesval och färger så har vi haft framgång med jiggar av märkena Storm och Relax (ShadXperts).

Skaffa Storm WideEye Giant Jigging Shad-jiggar i storlekarna 385 g (23 cm), 264 g (18 cm) och 135 g (15 cm) så har du tre bra vikter som du kan alternera mellan beroende på fiskedjup och strömförhållanden (främst för vertikalfiske). Köp dem i färgerna GT (självlys), RCW (svart/guld/röd) och BSD (blå/pärlemo/glitter) så har du tre riktigt bra flundrafärger. En riktigt bra jigg att spinnfiska med är Storm WideEye med inbyggt blyhuvud. Vi har använt 23 cm/195 g samt 15 cm/54 g storlekarna med stor framgång.

Köp därtill några Relax XtraSoft 23 cm jiggkroppar i färgerna (färgkod): Svart/pärlemo/glitter (032), Blå/pärlemo/glitter (035), Chatreuse/pärlemo/glitter (036), Svart/orange/glitter (074) och Svart/grön/glitter (067) så har du full täckning även här. Till dessa kroppar rekommenderar jag jigghuvuden med laserslipad krok i strlk 10/0 resp 12/0 från Ivar Gustafsson i vikterna: 140 g, 220 g och 300 g. Färg på jigghuvud som fungerat bra för oss är metallblå.

Flundran har ett utmärkt doftsinne och fr.o.m. i är har vi börjat aptera Gulpmaskar på våra jiggkrokar. Det tror jag är särskilt bra då fisket är lite trögare. Gulpmaskarna är dyra men har fördelen att de är så pass smala att de inte påverkar gången på jiggen samtidigt som du inte är beroende av att fånga betesfisk.

Det blev ett rätt långt svar men jag hoppas att det kommer till nytta när du jagar flundra senare i år. Hör gärna av dig om du har någon framgång.

/DaButt

Kommentera

Tack för svar ett riktigt bra svar, Jag ska testa detta och har nu höga förhoppningar om en hälleflundra.
              Ola

Kommentera

Tänkte prova Salmo´s Giant Darter på flundror om jag åker upp det (grymt sugen) och sätta dit jigg på svansen...
                How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Såg till min stora förvåning (och skam) att jag skrivit fel vikt på min stora rödspätta. Den vägde 3,58 kg och inget annat. Som "bot" har jag lagt in en bild på fisken i fotoalbumet, under "övriga saltfiskar"...

/DaButt

Kommentera

Tromsö

Hej,

Vilken tid var du i Tromsö? Av din rapport gissar jag naturligtvis att du var där i slutet av maj eller början av augusti men det vore kul att veta exakt, ska själv dit 3-10 juni nästa år.

Fanns det några möjligheter att få torsk och sej på vikter över 3 kg?

Har du några andra bra tips på platser för hälleflundra, rödspätta och havskatt?

"Trögt fiske" vill man ju undvika...

/Andreas

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Feskar-Per, 2025-07-26, 16:47
                    4 svar
                    324 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B

Startad av Havetsgäddkonung, 2025-12-28, 20:11
                    0 svar
                    89 visningar