Harpunering i Saltströmmen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Harpunering i Saltströmmen

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Harpunering i Saltströmmen

Hej !

Hittade den här filmen på YouTube o tyckte att de gräsligt o harpunera fiskar!
    Tycker det e samma sak som fisket i Öresund!
    Vad tycker ni o hur ställer ni er till det här med harpunering???

Mvh/Vilden

Har inget att invända mot harpunering (sålänge det inte är rovfiske).
    Tycker inte att det är samma sak som fisket i öresund :P det kan inte ens liknas. Känner mig osäker på om du nånsin varit i Öresund och vet vad det handlar om.
    Det är dagens härliga sanning!

Kommentera

Snyggt gjort, speciellt med tanke på att dom fridök utan lufttuber - ingen invändning från mig i detta fall.

Kommentera

Ursprungligen postat av VildeBill Visa inlägg
        Hej !

Mvh/Vilden
        Jag tycker ocså att det är vidrigt - kanske inte på samma sätt som bulefiske...snarare ilikhet med jänkarnas pilbågefiske. Som tur är är det förbjudet i sverige (om man har tuber iaf - vet inte hur det är med fridykning)

Kommentera

Ursprungligen postat av VildeBill Visa inlägg
          Hej !

Mvh/Vilden
          det är så bedrövligt hur vissa kan kalla sig fiskare,1 annan sak om fisken har huggit,förbjud detta vidriga slakten nu,ännu jävligare var att 1 som ska skydda torsken var med o röck själv,sparka fanskapet direkt.

Kommentera

Jag tycker de är riktigt modiga, finns väl de som ljustrar fisken också.
            Har för mig att det stod nånstans om en havskatt på mer än 10-kilo som ljustrats av en fridykare.
            Det skulle jag aldrig våga mig på.
            Ola

Kommentera

Jag ställer mig neutral i frågan eftersom datorn jag sitter vi inte tillåter mig att öppna filmen.

Men jag har för mig följande:
              Ljuster förbjöds i Sverige för ett antal år sen för att det ansågs barbariskt och att en hel del fiskar skadades men kom undan...

Har väldigt lite erfarenhet av harpunering men kan tänka mig att liknande resonemang kanske borde användas där...

Att dyka med tuber förstår jag inte riktigt att det skulle ändra handlingen till det sämre, ska du nu döda ett djur, i detta fall en fisk så ska du väl skaffa dig dom bästa förutsättningarna man kan ha. Utan tuber ökar risken till ett hafsigt skott som bara skadar fisken eftersom du måste tänka på syretillgången på ett annat sätt än med tuber...

Kommentera

Ursprungligen postat av Ola Visa inlägg
                Har för mig att det stod nånstans om en havskatt på mer än 10-kilo som ljustrats av en fridykare.

vad är en havskatt på 10 kilo? http://www.users.on.net/~abowie/Marlinteam1.jpg

Kommentera

Ursprungligen postat av Ola Visa inlägg
                  Inte för att jag vill förhäva mig själv, men jag tror inte att det är mer farligt att ljustra en havskatt än en torsk. Vad gäller harpunering så beror det ju på hur Du gör det. Minns att jag en gång stötte på några norska dykare som med harpun sopade rent på fina rödspättor utanför Fedje. Sen var dom borta, men använder man det med rim och reson så är det väl ok..
                  Hälleflundrafiskare

Kommentera

Ursprungligen postat av JohanP Visa inlägg
                    vad är en havskatt på 10 kilo? http://www.users.on.net/~abowie/Marlinteam1.jpg
                    En sån där kan man åka på fötterna efter om man skulle harpunera antar jag.

BBRF: Har fått för mig att havskatten har lite aggresivare bett än torsken.
                    Ola

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Feskar-Per, 2025-07-26, 16:47
                    4 svar
                    344 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B

Startad av Havetsgäddkonung, 2025-12-28, 20:11
                    0 svar
                    109 visningar