J*vla Havsöring :( (Hjälp mig) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

J*vla Havsöring :( (Hjälp mig)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Sturgeon Visa inlägg
    Har den varit sträv på ryggsidan, eller mer slät?

Antalet fenstrålar på analsidan utgår jag ifrån att du inte räknat.

/K

Med risk för att bli bannlyst från detta forum får jag erkänna att jag inte tagit i fisken med bara handen utan använt mig av handskar då lukten av fisk, särskilt rå gör mig rätt illamående men utifrån vad jag minns så har den kännts något strävare när man 'klappat' den mothårs.. Dock med 3 mm greppgummi mellan mig och herr plattfisk.. Känns lite lustigt att älska fiske och hata fisk :P

Kommentera

Ursprungligen postat av Tollan Visa inlägg
      Hej Anders,

Tack så mycket för tipsen och uppmuntran. Flugfiske är något jag planerar att lära mig framöver då det verkar vara en riktig trevlig hobby särskilt eftersom jag gillar småpill med saker runtomkring fisket och då kan börja binda egna flugor och liknande! Dock så verkar det svårt med fluga här allt som oftast då det blåser en del. Bombarda är något jag skall inhandla imorgon, får fråga efter passande flugor när jag väl är i butiken med.

Man ska ha flugfiskelina som taffs efter bombardan va? Bör jag satsa på en helt flytande, sakta sjunkade eller så? Och vad menas 'små' bombardaflöten, aldrig ens hållt ett i handen :P

Mvh,
      Tollan
      Joakim!
      Gillar du små prylar och mycket pill så är flugfisket och bindningen definitivt nått för dig. Men passa dig för det är rätt beroendeframkallande när det väl går upp för dig hur ett flugkast går till och när du får din första fisk så är du ofta fast i träsket. Och det är en mycket dyrköpt och tidsödande drog, tro mig!
      Att fiska med Bombarda är inga märkvärdigheter men det tar ett tag som alla fisketekniker att få till riktigt bra. Vi här i Sverige har ingen direkt tradition att fiska på det sättet medan danskar och fiskare från andra länder längre ner i Europa kan detta fiske på sina fem fingrar. Men det finns lite info på svenska här:

Och om du googlar på bombarda och fishing, så kommer du att många bra tips på hur det går till.
      Jag själv fiskar med en kastdupp(bombarda) från Italienska Milo. Det är det vanligaste märket och funkar riktigt bra. Men det finns även andra märken som är bra. Jag använder aldrig tyngre kastdupp än 10-15 gram och när det gäller havsöring så är det sakta sjunkande som är mest allround. Är du händig så kan du lätt tillverka dina egna bombardas av termoplast kolla här:

När det sen gäller tafsar så använder man inte fluglina utan vanlig nylon eller fluocarbon lina. Min favorit till havsöringsfisket för båda fluga och kastdupp är Mirage från Orvis. En lite dyr lina men mycket smidig och råstark i knutarna. Men det funkar bra med andra billigare linor också. Det räcker gott med 5 kilo i brottsstyrkan för tafsen.
      Viktigt är dock att du fiskar med flätlina i tunna dimensioner på rullen, det är nästan omöjligt att nita fisken på avstånd med nylon.
      Du kan använda dina vanliga spön som du troligtvis redan har men gå inte under 8 fot, då blir det svårt att styra kastet när du fiskar på avstånd.
      Puhh!
      Det var en del info, hoppas det hjälper!!
      Senast ändrad av letsgofishingtoday; 2009-09-08, 01:31.
      sigpic

Kommentera

Med risk för att bli bannlyst från detta forum får jag erkänna att jag inte tagit i fisken med bara handen utan använt mig av handskar då lukten av fisk, särskilt rå gör mig rätt illamående men utifrån vad jag minns så har den kännts något strävare när man 'klappat' den mothårs.. Dock med 3 mm greppgummi mellan mig och herr plattfisk.. Känns lite lustigt att älska fiske och hata fisk :P
        Det där är ingenting tollan jag är dödligt allergisk mot fisk, tål inte ens lukten av stekt fisk!

Kommer också dedikera hela min höst/vinter åt att fånga en havsöring!

Kommentera

Ursprungligen postat av Shaguar Visa inlägg
          Det där är ingenting tollan jag är dödligt allergisk mot fisk, tål inte ens lukten av stekt fisk!

Kommer också dedikera hela min höst/vinter åt att fånga en havsöring!
          En själsfrände! Strålande, haha

Inhandlade precis 4 st bombarda 15,20,25,30 gram, alla 'Sakta sjunkande' och helt genomskinliga. Köpte även på mig 4 st nya flugor och passade på att byta lina på en av rullarna. Fick någon röd flätlina som skulle vara absolut rund och klara upp till 9kg trots den mindre dimensionen (kommer inte ihåg exakt),
          Införskaffade även 2 st gladsax, ser ut som lite tyngre vobblers

Har packat ner is, ginger ale, en skvätt famous grouse, smågodis och en dosa snus och ska fiska tills mörkret faller! Återkommer med utvärdering senare ikväll, tills dess, skitfiske på er alla!

Kommentera

Jahopp, dags att summera gårdagens fiske då!

Började kasta lite med 'Spöket', herregud vilken skillnad det var på kastlängden jämfört med innan. Dock började linan strula nästan omgående, fick en mindre knut på den redan på tredje kastet som inte gick att få upp. Torskade ca 8 meter lina direkt på detta.

Övergick till fiske med bombarda och fluga, helt dött, inte ett najs. Skickar iväg ett kast, inte speciellt hårt med tanke på att jag bara skulle ut ca 30 meter. Smäller bara till i rullen och världens jävla trassel out of nowhere har satt sig runt 'bygeln' och slitit av linan vid utkastet. Förlorade ytterligare en bit lina och min 15 grams bombarda + fluga.

Lessnade lite på det hela och slentriankastade lite med spöket en halvtimme eller så utan något resultat. Dock så verkar det som ett ställe öringen skulle trivas på. 2 stycken mindre rev skärmar av en liten vik som är sand/sten/tång på botten. Extremt mycket räkor osv i det grunda vattnet mellan stenarna och så med.

Well, det var skönt väder iaf.. Maybe next time

Kommentera

Jahopp, dags att summera gårdagens fiske då!

Dock började linan strula nästan omgående, fick en mindre knut på den redan på tredje kastet som inte gick att få upp. Torskade ca 8 meter lina direkt på detta.

världens jävla trassel out of nowhere har satt sig runt 'bygeln' och slitit av linan vid utkastet.
              Med tunn flätlina, så kan man inte vara nog varsam att den inte har kinkat eller trasslat nånstans. Annars har du snart ingen lina kvar på splolen och får äta makaroner och ketchup ett par veckor till för att köpa en ny.
              sigpic

Kommentera

Hej Trollan!

Jag har själv fiskat mycket havsöring kring Halmstad med bra resultat. Har följande tips:

Vårfisket brukar vara det lättaste från land, april - maj gärna nära mynningarna. Fiskar själv på följande ställen:

- Nedanför simstadion i Söndrum
                - Stenhuggeriet nedanför fotbollsplanerna
                - Tylösand (mellan tjuvahålan och stranden, tylösand)

Fiska gärna med silvriga drag. Viking Herring är en klassisker. Du kan köpa den i de flesta fysiska fiskebutiker eller hos oss på nätet:

18 gram är ganska lagom.

Sommarfisket är svårt. Jag har nästan uteslutande fått öring på natten eller svintidiga mornar under juli och augusti. Fungerar nästan bara om det är stjärnklart.

På hösten har jag haft varierande resultat. Brukar vara bäst när det blåser in mot land och när det är dåligt väder.

Mvh,

Marcus

Kommentera

Tack för tipsen Marcus!

Var precis nere en sväng vid hamnen och skulle fiska. Värsta invasion av brännmaneter jag någonsin sett. Var säkert 7-8 stycken per kubikmeter vatten runtom hela piren. Kände inte för att plocka bränntrådar från linan och draget så flyttade mig till inre piren där det var mindre skräp i vattnet. Kast nummer två så känner jag att det smäller till i rullen någon sekund efter jag skickat draget. Ser mitt nyinköpte spöke segla iväg i en lång båge över viken tillsammans med en bra bit lina och en fin trasselklump nere på rullen. Är det jag som är totalt inkompetent eller är denna lina väldigt strulig? Har ju hänt att bygeln åkt ner någon gång när man kastat men har ofta bromsen lätt ställd så brukar inte vara några problem.. men när det sätter sig pang på blir man lite less.. Min spö var ypperligt nära att få en ny hemvist 3 meter under ytan,,

Funderar på att köpa mig ett flugspö och tar några kurser istället.

Kommentera

Precis som marcus redan nämnt så är kusten mellan tjuvahålan och tylösand stranden att rekommendera. Jag köpte också väldigt tunn (0.15mm) fireline som ska tåla 8kg, fick ett tiotal trassel de första kasten med den men det försvann gradvis efter lite kastande och pillande med knutar/skatbon. Värt att nämna är att man nästan inte ska ta i alls vid kastet utan bara svepa iväg draget eftersom linan är helt stum och saknar "minne"/töjs inte, detta gäller särskilt i motvind har jag märkt. Polaren fick en havsöring igår när vi var ute och det slog/vakade en hel del fisk utanför oss så det är bra läge just nu

Kommentera

Har varit ute i sthlms trakten för och kolla läget om havsöringen är på ingång.....

Mycket riktigt så är den fet på G här. Dock brunfärgade lekfiskar som verkar vara helt galna i att hoppa. Jag har sett en riktigt fet på 5+kg kanske mer 7-8. Svårt och upsskatta fisken i luften .

När fisken ska leka, hugger den inte speciellt bra. Jag kommer testa något som retar dem lite. Tex knalloranga beten med lite flash. Eller varför inte en flashfluga på 8-9cm.
                      Eller varför inte...
                      Tänka lite utanför boxen, testa en vobbler på 20cm + som kan reta storöringen till galenskap. Tog en höstöring på 6,5kg på Zam z tail en november morgon i samband med gäddfiske. Bild på besan finns i mitt fotoalbum.

Jag tror även att lekfiskar också har någon huggperiod då och då under dagen. Då gäller det.
                      Rätt tid, rätt plats, rätt bete och rätt fiskare.
                      Senast ändrad av karki; 2009-09-09, 20:49.
                      http://www.silverbums.com

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Feskar-Per, 2025-07-26, 16:47
                      4 svar
                      357 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B

Startad av Havetsgäddkonung, 2025-12-28, 20:11
                      0 svar
                      112 visningar