Plattfisk Öresund - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Plattfisk Öresund

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Plattfisk Öresund

Jag var ute i helgen på Öresund vid Helsingborg och tänkte fånga plattfisk ,drev med båten i ca 1-1,5 knop och fick inte en enda .Hade räka som bete och fiskade på olika djup från 7-20 m fick endast några småtorskar. Ankrade en gång och fick inget då heller , fiskade i 6 timmar.
    Varför fick jag inget? blev knappt inte ens av med räkan när jag drev ,så några missade hugg verkade jag inte heller ha haft .Har tidigare på året fått olika plattisar ganska enkelt på detta viset.
    "HalvDan var här"

Hej!

Tror att Borstmask är överlägst räka i Sundet, är ingen expert, men har en känsla av att jag alltid har bättre fiske när jag använder borstmask.

Mina 50 öre!

Kommentera

Ursprungligen postat av RK99 Visa inlägg
      Jag var ute i helgen på Öresund vid Helsingborg och tänkte fånga plattfisk ,drev med båten i ca 1-1,5 knop och fick inte en enda .Hade räka som bete och fiskade på olika djup från 7-20 m fick endast några småtorskar. Ankrade en gång och fick inget då heller , fiskade i 6 timmar.
      Varför fick jag inget? blev knappt inte ens av med räkan när jag drev ,så några missade hugg verkade jag inte heller ha haft .Har tidigare på året fått olika plattisar ganska enkelt på detta viset.

Vad använde du för tackel. Typ av botten där du fiska? Räcka kan va bra på skrubba ibland. Märkt att störe skrubba gärna tar räka ibland före borstmask. Finns en tråd om tackel vid båty fiske efter platfisk. Eller titta på www.teamlillamy.se finns många bra tips på tackel bete plats mm .. Driften ca 1 knop är inga problem vad hade ni för linor?

Kommentera

tidigare fungerat

Jo jag vet att inte räka är det allra bästa betet alltid men eftersom det är så enkelt att få tag i och billigt så fiskade jag med det .Jag har ju fått endel på det innan både skrubbor ,skeddor och rödspättor .
        Jag använde vanligt paternostertackel med ett bete alltid på botten och ett lite längre upp ovan sänket ,det tacklet som tidigare fungerat .
        Botten var varierad eftersom jag provade flera ställen med olika djup .
        Jag hade 0,25 flätlina ,tacklet 0,35 nylon och sänke så jag höll botten .
        Senast ändrad av RK99; 2009-11-10, 20:21.
        "HalvDan var här"

Kommentera

Ursprungligen postat av RK99 Visa inlägg
          Jo jag vet att inte räka är det allra bästa betet alltid men eftersom det är så enkelt att få tag i och billigt så fiskade jag med det .Jag har ju fått endel på det innan både skrubbor ,skeddor och rödspättor .
          Jag använde vanligt paternostertackel med ett bete alltid på botten och ett lite längre upp ovan sänket ,det tacklet som tidigare fungerat .
          Botten var varierad eftersom jag provade flera ställen med olika djup .
          Jag hade 0,25 flätlina ,tacklet 0,35 nylon och sänke så jag höll botten .

Vanliga "köpe" modell på paternoster tackel brukar inte fungera så bra från båt i frift. Kör med pärlor ock krafs och slang för att undvika trasel. Testa pilk typ wiggler i stället för bly 100 gr brukar va lagon behöver du tyngre bromsa båten med drivankare. Tycker själv det känns som tyngre bli/pilk skrämmer plattfisk mm när de studsar i botten, Vet inte om det är så men kanske.

Kör med släp 30-50 cm och en upphängare i samma längd så ska det fungera med både räka, borstmask, makrill eller sill.

har själv noja mott gula linor använder inte det vid bottenmete kanske ingen saning i det io heller men jag har fått för mig att fisken reagerar på det hm men all salg mm e bra haha vet inte. Men har jag gul lina målar jag alltid ca 5m med svart sprit penna Sen är det bätte med tunnare lina 0,15-0,20 är bra. Kör själv 0,15-0,17 till metet. Fast tackel i 0,40 då de inte har något trevlig liv på botten!
          Senast ändrad av Havsfiskenytt.Patrik; 2009-11-10, 20:42.

Kommentera

Ursprungligen postat av oringen Visa inlägg
            Vanliga "köpe" modell på paternoster tackel brukar inte fungera så bra från båt i frift. Kör med pärlor ock krafs och slang för att undvika trasel. Testa pilk typ wiggler i stället för bly 100 gr brukar va lagon behöver du tyngre bromsa båten med drivankare. Tycker själv det känns som tyngre bli/pilk skrämmer plattfisk mm när de studsar i botten, Vet inte om det är så men kanske.

Kör med släp 30-50 cm och en upphängare i samma längd så ska det fungera med både räka, borstmask, makrill eller sill.

har själv noja mott gula linor använder inte det vid bottenmete kanske ingen saning i det io heller men jag har fått för mig att fisken reagerar på det hm men all salg mm e bra haha vet inte. Men har jag gul lina målar jag alltid ca 5m med svart sprit penna Sen är det bätte med tunnare lina 0,15-0,20 är bra. Kör själv 0,15-0,17 till metet. Fast tackel i 0,40 då de inte har något trevlig liv på botten!
            Jag hade gula pärlor men ingen slang ,blysänke 90-150 beroende av djupet.i övrigt tackel som du beskriver .Tycker fisken om gul slang så borde de inte vara skygga för gul lina som jag hade dock med 2 m nylon tafs .

Problemet är fortfarende att jag har fått innan med samma metod men inte någon alls denna gången .Jag är igentligen en insjöfiskare och har tidigare tyckt att spättorna är ganska dumma och lätt fångade men det var kanske fel .
            Jag har bara fiskat från båt några få gånger tidigare och då fått 10-40 plattfiskar / ggr och trodde det skulle bli ungefär likadant igen .

Årstiden och vattentempen är väl ok ?
            Har plattfiskar perioder då de är svårfångade ?
            Det är inte så att de är samlade för lek och har annat att tänka på ?
            Eller finns det något i överflöd just nu de äter i stället ?
            "HalvDan var här"

Kommentera

Det är högsäsong nu för metet i sundet. När det gäller den gula linan är det nog en riktig noja Patrik jag kör ofta med gul använder ofta en gul jigg också på upphängaren. När vi var ute med Vandia nu i lördags på klubbtävling så tog nog 20 st av dom 30 plattisarna på upphängaren där den gula jiggen satt och när jag inte kör med jigg där uppe så tar dom oftast på släpet. Men jag har också nojor bland annat på att den gröna slangen ska sitta först och sen en röd. Har fått för mig att dom tackel jag gjort tvärtom inte fungerat lika bra sjuka ideer...

Borstmask är nog helt klart överlägset dom gånger vi testat räka vs borstmask så har det varit stor skillnad.
              Team Poseidons hemsida www.teamposeidon.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Patrik (Team Poseidon) Visa inlägg
                Det är högsäsong nu för metet i sundet. När det gäller den gula linan är det nog en riktig noja Patrik jag kör ofta med gul använder ofta en gul jigg också på upphängaren. När vi var ute med Vandia nu i lördags på klubbtävling så tog nog 20 st av dom 30 plattisarna på upphängaren där den gula jiggen satt och när jag inte kör med jigg där uppe så tar dom oftast på släpet. Men jag har också nojor bland annat på att den gröna slangen ska sitta först och sen en röd. Har fått för mig att dom tackel jag gjort tvärtom inte fungerat lika bra sjuka ideer...

Borstmask är nog helt klart överlägset dom gånger vi testat räka vs borstmask så har det varit stor skillnad.
                Så klart det är så! Att det är noja alltså
                Ja fisk finns där ute och hugger gör dom. 10 spätta och ett antal skäddor på en timme för någon vecka sedan. (kom ut sent på så blev bara en timmes fiske)
                hur menar du med slangen. Enligt mig MÅSTE de gröna va närmast kroken annars går det ju inte .
                Men det kan ju va så på riktigt. Rött är väl den färg som förvinner först i några meter ner (kan ha fel)
                På sitta tiden har jag kört med bara grön slang och pärlor på det! Inte märkt att det skulle va sämre ön bara röd men däremot på är bara röd inte trevligt

På tal om slang var fan finns det 3mm grön darts slng att få tag på alla butiker jag varit i har slut. Har ju just gjort slut på förådet

Kommentera

Ja den gröna närmast kroken annars fungerar det aldrig dom har den här i Malmö på sportfiskegiganten hade dom den sist jag var där i alla fall.
                  Team Poseidons hemsida www.teamposeidon.se

Kommentera

Borstmaskar

OK det var alltså betet det var fel på ,just den dagen ville ingen plattfisk smaka på räka .
                    Någon som vet om räka fungerar sämre på sen hösten jämfört med på tidigare på säsången aug - sep ?

Jag har tidigare provat konstgjorda borstmaskar Gulp tror jag de heter och tyckt att de är lika bra eller dåliga som räka .Någon annan som har erfarenhet av dessa beten ?

Var kan man köpa borstmaskar , vad kostar de och hur många behöver man för en fiskedag?

Det finns också frystorkade hur fungerar de då jämfört med andra beten ?
                    "HalvDan var här"

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
                    0 svar
                    132 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Mattiaslindahl  
                    Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52
                    6 svar
                    343 visningar
                    0 gillar