Utrustning för turbåtsfiske i Öresund - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Utrustning för turbåtsfiske i Öresund

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Utrustning för turbåtsfiske i Öresund

För 15-20 år sedan var jag ute en del med bland annat Pelle och Ekeskär på Öresund och fiskade torsk, sedan dess har jag bortsett från horngäddefiske för något år sedan inte fiskat i havet.

För drygt ett år sedan återupptog jag fisket, lätta spinnspö för insjöar där jag förvisso också tagit lite gädda i 3-4 kilosklassen.

Nu funderar jag på att återuppta fisket i Öresund med utgångspunkt Malmö. Om det finns någon mening med det - både från kust och från turfiskebåtar.

Vad rekommenderas i utrustningsväg om jag inte vill börja att lägga ner en förmögenheten på utrustning som platsar i Norge osv också, utan som primärt och förmodligen enbart kommer användas i sundet? Spö, rulle, lina, pilk/drag osv? Och när vi ändå har ämnet på tapeten - någon som vet lämplig turfiskebåt för en nybörjare? :o)

Oj, svårt att kombinera allt i ett spö och rulle. Du kan ju ha ett lättare spö med kastvikter upp till cirka 120 gram för pillemete (plattfiske och liknande från båt) som även går att jigga torsk med på det grunda (fiske efter torsk på grunt vatten, 3-15 meter). Detta fiske är vanligt förekommande nere vid Malmö. På sommaren åker ofta turbåtarna i Malmö norrut, omt Ven och djupare vatten. Då skulle du kunna använda utrustning som är mer dimensionerad för norgefiske (vad menar du med norgefiske? Hälleflundra och dyl.). Jag hade satsat på ett lättare spinn eller haspelspö, med kastvikt upp mot 60-140 gram och matchande rulle. Detta om du kommer att fiska mestadels med turbåtarna i Malmö. Flätlina är ett måste, enligt mig. Jiggar i röd och svart, gula och svart, röda och gula brukar vara gångbara. även drag i samma färger. Samt även vanliga blanka drag. Lämpliga vikter på dragen och jiggarna, mellan 50-100 gram, allt beroende på strömstyrka.
    KNÆK OG BRÆK

http://trosansfiske.blogspot.se/

Kommentera

Tycker faktiskt man till och med kan ha ännu lättare utrustning än så när vi pratar det grunda fisket. Haspel i 4000-storlek och ett "gäddspö" funkar utmärkt. Alternativt en Ambassadeur 5000/6000 med spinnspö i motsvarande klassning. Turbåtsfisket fisket blir roligare med lätta grejer.

Kommentera

Håller med föregående, runt Malmö kör du beten mellan 60-100gr mestadels 60gr beten, sedan kan du ha med några 150gr om dom kör lite längre upp mot Landskrona,,, Jiggar med 60gr skallar är också bra att ha.

Dom flesta använder orange beten, ett vanligt wiggler med färgen krabban funkar alltid där ute.

Tycker du skall skaffa ett spö som då tar 150gr beten men inte är allt för kort och styvt, det skall gå att kasta 60 gr drag med, blir ju nästan inget pilk-fiske utan spinn så du måste kunna kasta en bit.

Sedan blir det väl så att rullen avgör linval, köper du en liten haspel så blir det att använda flätlinor för brotts-styrkans skull, men annars kan du lika bra köra en 0:35-0:40 nylon mer behövs inte finns ju hugg-krok på båten.

Butikerna i Malmö har en del färdiga paket som inte kostar så mycket och fungerar alldeles utmärkt till det fisket.

Kommentera

Det är upp till var en vilken typ av lina man använder, givetvis Men jag rekommenderar ändå starkt att använda flätlina oavsett rulltyp. Det är stor skillnad på krokningsprocent mellan flät och nylon när man jiggar.

Håller med om att ett spö som inte är för kort och styvt är att föredra. Anledningen till att jag förespråkar att spöt ska kunna ta uppemot 120 gram är att vid relativt stark drift (och ibland ström) så är det lättare att fiska med tyngre grejor. Det krävs lite träning att behärska de lättare vikterna lika bra i trixiga förhållanden.
          KNÆK OG BRÆK

http://trosansfiske.blogspot.se/

Kommentera

Tackar för er input! Innan jag skrev inlägget sökte jag efter aktuella liknande inlägg och hamnade mycket i utrustningsfrågor där det handlade om tungt fiske i Norge, torsk, hälleflundra osv fast i betydligt grövre kaliber än vad som simmar i Öresund. Därav min passus för det fisket :o)

Men då har jag i alla fall lite att börja med när jag går ut i butikerna för att kika. Tack på förhand!

Kommentera

Jag jobbade tidigare på M/S Pelle i Limhamn, då använde jag ett Shimano Nexave 9 fot med kastvikt på 15-40 gram. Med en ambassadeur 5500. Använde oftast Wiggler 30-40 gram eller jiggar i samma vikt. Funkade bra när det var lagom ström, men i extrema fall hade jag ett Bela jerkbait spö med samma rulle. Mycket roligt när man drar torskar på 2-6 kilo, en riktig kamp.

Kommentera

om du vill ha ett haspelspö. men inte bara använda det till turbåtarna så kan detta vara något http://www.fiskeokapellservice.se/215/bft-strike-giant

hade själv ett sånt som jag bytade bort till förmån för ett annat spö. och jag gav 1400 för mitt och tyckte det var väldigt prisvärt redan då.

till diverse torskdrag i sundet fungerar det fint. och det är även ett väldigt bra allround gäddspö. tillsamman med en bättre rulle i 4000 storlek har du ett väldigt flexibelt fiskeset som klarar de mesta inom 20-30 gram upp mot 100. ska du bara så och pilka med större rörpilkar så kan man kliva på med tyngre än 100 grams. har själv kastat 120 grams bulldwag och det gick galant.

Kommentera

Jag åker rätt mycket med turbåtarna i sundet. Ibörjan körde jag enbart med haspelspö, men jag tyckte det blev för jobbigt och tungt när man var ute på det djupa eller när det var för mycket ström och man var tvungen att ha lite tyngre pilkar. Så jag gick och köpte mig ett billigt havs/båtspö med rulle (ca 500kr).

Så nu kör jag med haspel när det fiskas på det grunda delarna med 40-70g, och havskitet när man går på de djupare delarna eller när det är helt galen ström med pilkar på 100-300g, 150g brukar vara lagom.

När jag fiskar med haspelspöt med de lättare så kör jag med jigg någon gång ibland men annars nästan uteslutet med wiggler 60g i färgen krabban då det har klivit på havsöring någon gång.

På det lite djupare brukar jag oftast köra med någon av dessa:

men varierar mer när det gäller pilkarna, har oftast även någon häckla på.

Jag har varit ute med de flesta av båtarna här i sundet, men måste helt klart säga att jag överlag får mest när jag är ute med [url=http://torskturer.se/]amigo[url/] (han som hade ekeskär tidigare). Vissa man har pratat med när man har varit på de andra båtarna tror att man ljuger när jag säger hur mycket man brukar få när man är ute med den. Men självklart varierar det så som allt fiske gör. Är väldigt nyfiken på den nya båten som drar igång imorgon. http://oresundsfiske.se/
                  Antal arter tagna på fluga i Sverige: 32
                  Abborre, Benlöja, Bonito, Bäckröding, Elritsa, Gråsej, Gräskarp, Guldfisk, Gädda, Gärs, Harr, Lake, Makrill, Mört, Näbbgädda, Piggvar, Regnbåge, Röding, Rötsimpa, Sandstubb, Sik, Sill, Sjurygg, Skrubbskädda, Stensnultra, Större kantnål, Svart smörbult, Torsk, Tånglake, Vitling, Ål, Öring

Har du några tips på heta ställen för de arterna jag saknar så skicka gärna ett pm.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Kaell, 2025-01-21, 19:15
                  4 svar
                  775 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg dianereese  
                  Startad av Krisochpanik, 2025-05-14, 15:14
                  7 svar
                  570 visningar
                  0 gillar