Redskap och beten för landfiske på västkusten? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Redskap och beten för landfiske på västkusten?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Redskap och beten för landfiske på västkusten?

Hej, i sommar tänkte jag och familjen åka till västkusten och campa och jag har aldrig tidigare fiskat vid kusten. En plats vi kikat på är Unda camping vid Uddevalla. Där kan man fiska i Byfjorden. Vad för spön/beten och metoder rekommenderas?

Jag brukar mest fiska abborre i våra insjöar och metar gärna också arter som Sutare och Braxen. Så har några matchspön, lättare feederspön och ett gäng abborrespön mellan 2g till 28g i kastvikt och självklart beten till abborrefiske som diverse jiggar/creaturebaits och mindre hårdbeten.

Fungerar det eller bör jag titta efter lite längre/grövre grejer kanske? Är inte ute efter någon speciell art eller så utan ska mest bli kul att få fiska annat än sötvattensfiskar.

Funderar också på om jag kanske bör köpa en rulle specifikt för detta så jag slipper få salt i mina abborrerullar?

Välkomnar även diverse tips och diskussioner kring landfiske vid västkusten!

Edit: rättade till titeln samt blev dubbelpost p.g.a. något error som poppade upp?

Matchspön funkar bra till mete efter makrill/öring, feederspön är lämpliga för strandnära bottenmete. De tyngre abborrspöna bör duga till makrill, öring, torsk m.m. För spinnfisket kan mjukbeten vara bra för t.ex. torsk och små blanka långsmala drag/pirkar är bra till makrill och öring.

Kommentera

Ursprungligen postat av Stefanr72 Visa inlägg
      Matchspön funkar bra till mete efter makrill/öring, feederspön är lämpliga för strandnära bottenmete. De tyngre abborrspöna bör duga till makrill, öring, torsk m.m. För spinnfisket kan mjukbeten vara bra för t.ex. torsk och små blanka långsmala drag/pirkar är bra till makrill och öring.
      Tack för svar. Kanske räcker med det jag har då.

Angående saltvatten och rullarna, sliter det väldigt hårt på dem eller är det lugnt om jag spolar av dem efter fisket? Vill helst inte skada mina Stradic och Vanford.

Gäller även samma typ av beten där som i sötvatten vid metet? Dvs majs, maggot, mask, bröd o.s.v. eller ska man försöka ta sånt som finns i vattnet typ musslor, krabbor m.m.?

Kommentera

Ursprungligen postat av Krisochpanik Visa inlägg

Tack för svar. Kanske räcker med det jag har då.

Angående saltvatten och rullarna, sliter det väldigt hårt på dem eller är det lugnt om jag spolar av dem efter fisket? Vill helst inte skada mina Stradic och Vanford.

Gäller även samma typ av beten där som i sötvatten vid metet? Dvs majs, maggot, mask, bröd o.s.v. eller ska man försöka ta sånt som finns i vattnet typ musslor, krabbor m.m.?
        Rullarna är bara att spola av.

Som bete skulle jag köpa med en påse räkor för att vara säker på att ha ett bra bete som funkar till det mesta i havet. Annars funkar alla snäckor och annat du hittar vid stranden bra som bete.

Kommentera

jag tog med mitt haspelkit för havsöring och körde med kompakt litet skeddrag och en makrillhäcka ovan. Gav utdelning bl a från djup gästhamn i Lysekil samt från klippor.

Kommentera

Du kommer med största säkerhet inte få några fiskar som kräver grova spön: Fisket mitt på sommaren kan vara väldigt trögt då det gäller artfisket då många fiskar går ut på djupare vatten. Makrill är ju ett säkert kort iaf, du kan säkert få näbbgädda också och havsöring är nog störst chans på kvällen.. Vet inte vad du tänkt satsat på för fiskar men fisket kring Lysekil är betydligt roligare enligt mig iaf. Då kan du även testa fisket uppe vid Basteviksholmarna strax norr om Lysekil som kan vara riktigt bra. Men det beror ju på hur stort fokus ligger på fisket.

Angående utrustning brukar jag köra LRF fiske med mitt -10g spö och det räcker oftast gott att bända berggylta och de torskar som nappar. Har även med mig mitt -25g spö nu i helgen när det är dags för årliga Lysekilsresan. Brukar mestadels köra med gulpmask(favorit hos berggylta) och isome. Kommer även köra lite räka men den sitter inte lika bra på kroken.
            Senast ändrad av crowax; 2025-05-21, 21:10.

Kommentera

Ursprungligen postat av Krisochpanik Visa inlägg
              Hej, i sommar tänkte jag och familjen åka till västkusten och campa och jag har aldrig tidigare fiskat vid kusten. En plats vi kikat på är Unda camping vid Uddevalla. Där kan man fiska i Byfjorden. Vad för spön/beten och metoder rekommenderas?

Jag brukar mest fiska abborre i våra insjöar och metar gärna också arter som Sutare och Braxen. Så har några matchspön, lättare feederspön och ett gäng abborrespön mellan 2g till 28g i kastvikt och självklart beten till abborrefiske som diverse jiggar/creaturebaits och mindre hårdbeten.

Fungerar det eller bör jag titta efter lite längre/grövre grejer kanske? Är inte ute efter någon speciell art eller så utan ska mest bli kul att få fiska annat än sötvattensfiskar. Geometry Dash Lite

Funderar också på om jag kanske bör köpa en rulle specifikt för detta så jag slipper få salt i mina abborrerullar?

Välkomnar även diverse tips och diskussioner kring landfiske vid västkusten!

Edit: rättade till titeln samt blev dubbelpost p.g.a. något error som poppade upp?
              Dina abborrspön funkar okej för makrill och mindre fisk, men jag skulle ta med ett längre spö (upp till 60g kastvikt) för bättre räckvidd. Skeddrag och pilkar funkar fint. Skaffa gärna en separat rulle för saltvatten – saltet sliter snabbt på grejerna. Lycka till på västkusten!

Kommentera

Ett aborrspö och några skeddrag/kustwobblers i 10-15 gram bör klara öring och makrill ypperligt. Du kanske även kan ta med popper om de jagar i ytan? Betänk att ett flugkast sällan är längre än 20 meter i praktiskt fiske och du går iväg dragen mycket längre än så Skitfiske!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Gäddgubben, 2017-03-02, 10:34
                5 svar
                959 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg davidmartin  
                Startad av Kaell, 2025-01-21, 19:15
                4 svar
                734 visningar
                0 gillar