Tänkte köpa mig en ambasadeur 10000 inför norgeresan nästa sommar, men är osäker om den pallar påfrestningarna som den förhoppningsvis kommer utsättas för. Nån som vet? Är det även nån som kan säga något om fenwicks saltstick så blir jag glad.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
ambasadeur 10000
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av JagTänkte köpa mig en ambasadeur 10000 inför norgeresan nästa sommar, men är osäker om den pallar påfrestningarna som den förhoppningsvis kommer utsättas för. Nån som vet? Är det även nån som kan säga något om fenwicks saltstick så blir jag glad.
kontakta Dr:Rob här på forumet, det han inte kan och vet om STORA multirullar är förmodligen inte värt att veta.achilles
Brokeback Fishing Team
http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/
--------------------------------------------------
\m/
-
[QUOTE=Jag]Tänkte köpa mig en ambasadeur 10000 inför norgeresan nästa sommar, men är osäker om den pallar påfrestningarna som den förhoppningsvis kommer utsättas för. Nån som vet?
En god kamrat köpte en ny 10000 Big Game inför sin trip till Norge i Aug. Den gav upp efter ett par timmar då den inte tålde att stoppa en 250grams pilk genom att slå till veven. Kopplingen hade blivit sallad!
En 7000 som var där för 2:a gången funkade däremot utmärkt hela veckan och visar inga spår av våld eller onormalt slitage trots samma behandling.
Kommentera
-
Ingen ambassadeur mår gott av annat än spiggpimpel. Min 7500 C3 orkade inget vidare i norge i somras, bromsen kackade ihop. Men nu är bromsen uppdaterad.
Edit: inte ensam om den upplevelsen!!!
Annars så fungerade den bra, rå men hyggligt robust. MEN uppdatera bromsen så blir det bra.sigpic
Kommentera
-
Den 7000 jag nämnde hade jag pillat igenom bromsen på och riktat och lagrat upp spolen ordentligt, så den var väl inte riktigt original. Men den höll...
Kommentera
-
Min 7000 C syncro beckade bromsen ihop på efter några dagar i Norge....sen körde jag 5 dagar med calcutta 400, fungerade klockrent och gör fortfarande (tror inte ens jag gjort rent den sen dess heller)Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se
Kommentera
-
"Jag är alltså inte ute efter en rulle för torskpilkning. Och vad skiljer egentligen trolling och havsrullar åt teknikmässigt?"
Okej... En sak i taget, då..
Du är alltså ute efter något lite kralligare än sedvanliga Ambassadeur 7 o 10-tusen, vad jag förstår. (Därmed inte sagt att inte torskar kan väga en del). Finns ju en del att välja på. Saken är väl den, att ungefär i den storleksklassen börjar stjärnbroms / lättviktsrullarna ta slut, och spakbromsrullarna ta över. Även de mindre spakbromsrullarna är betydligt bastantare i sin konstruktion än de större Ambisarna. Ungefär som att jämföra en VW Golf Kombi Extra Large med pickupar o lastbilar.
Det är kanske något åt det hållet som du lutar åt. Man kan ju ta en titt på rullar såsom Shimano TLD eller Charter Special ifall man önskar linspridare. (Vilket ju kan vara bekvämt ifall man ska hissa grejorna upp o ned hela da'n.) Okuma har ett par nya rullar som efter några år på marknaden har fått antingen-eller kritik: Antingen fungerar den utmärkt eller så faller den sönder i småbitar. De äldre Okuma Titus 90-rullarna är nog dock inget att satsa på. AVET är en relativt ny Amerikanare som har flera modeller i din storleksklass. Italienska Everol har ett några lämpliga: 4/0 Special, S12-20 och 6-12 som varit uppskattade världen över. Penn och Shimano har sina International och Tiagra i 12 och 16 storlek; de skulle passa. Har du kollat Penn Senator? En Senator 113 HL skulle nog göra susen. Biligt o bra.
Tog en närmare titt på Ambassadeur 7000 LD häromda'n. Positivt överraskad, måste jag säga men inte helt övertygad. Någon som har stridserfarenhet i fält av denna?
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Fiskespö - NorgeresaHar ett odelat Battle Cat V-twist för tungt vertikalfiske efter Mal i Sydeuropa. 2 meter och kastvikt...2 Foton
-
Kanal: Havsfiske - Utrustning
2025-01-22, 08:19 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av pehea, 2017-01-22, 21:42
|
7 svar
1 277 visningar
0 gillar