Edge Dynamic Boat 20-30lbs - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Edge Dynamic Boat 20-30lbs

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Edge Dynamic Boat 20-30lbs

Tjenare! Är sugen på att beställa Edge Dynamic Boat 20-30lbs till Norgefisket men när jag tittade runt så hittade jag det här:
    Finns i 3 modeller:
    FR26120 Edge Dynamic Boat 7’6” H 12-20 lbs./100-300 g 2 sec.
    FR26200 Edge Dynamic Boat 7’6” XH 20-30 lbs./150-400 g 2 sec.
    FR26300 Edge Dynamic Boat 7’6” XXH 30-50 lbs./200-600 g 2 sec.

Alltså 20-30lbs = upp till 400 gram?

Är det någon som har detta spöt som kan svara på om det går att fiska med tyngre jiggar än så (cut bait herring 460g, storm 385g) utan att tappa för mycket känsla då??

Hade nästan bestämt mig för detta spö men nu blev jag lite tveksam.. Vill helst inte gå upp till 30-50lbs modellen då det kanske blir lite för styvt..

Mvh Kaijan

Halloj !

Jag har själv det lite äldre Greys Siege (Edge) 7,6' 24lbs. Ska vara samma klinga som dagens Edge Dynamic Boat 7’6” XH 20-30 lbs./150-400 g 2 sec. Har dock bara fiskat jiggar upp till strax över 300g. Spöet klarar garanterat jiggar på runt 500g, men det blir nog jobbigt i längden.

Var och vad ska du fiska. Har själv bara fiskat riktat efter flundra en vecka i Havöysund. Alla klarade sig galant med jiggar mellan 2-300g. Jag tog t.ex den stora Storm 385g kroppen och monterade på 265g skallen för att få ett större, men lättare bete.

Kommentera

Ok vad bra! Tackar för svaret! Ska oxå till Havöysund å fiska flundra.. Ja man kanske klarar sig med lättare jiggar men om man skulle vilja dynga på en tyngre jigg så är det ju bra om spöt klara det =)
      Skitfiske!

Kommentera

Ok ! Ska du till Havöysund, så behöver du förhoppningsvis inte hänga på jiggar på runt 500g. Vi fiskade mestadels efter flundra på djup mellan ca: 10 - 35 m. och som sagt så klarade vi oss bra med lättare jiggar. Spöet lär klara tyngre med viss minskad känsla. Du lär inte ångra en resa till Havöysund. Där är riktigt fint..... en riktig upplevelse ! Glöm inte lättare meteutrustning. Rödspättabeståndet är inte vad det har varit strax utanför hamnen, men det finns många andra fina platser att meta på.

Ett annat tips på spö som jag tror skulle fungera bra till flundrafiske är Kinetic Goodspeed Boat 20-30 lbs. Billigare, men ett i mina ögon ett prisvärt spö. Fin klinga, bra rullfäste och ringar. Jag har bägge och provade Kinetic spöet till torskfisket på Söröya. Riktigt skönt, men där blev det för jobbigt att fiska med i längden (460g jiggar och många stora fiskar ). Finns både som 2 & 3 delat. http://www.kineticfishing.com/default.aspx?pageId=163

Hoppas du bänder tungt i Havöysund
        Senast ändrad av Drisse; 2012-06-18, 01:13.

Kommentera

Jag har aldrig använt tyngre beten än 300g när jag havsfiskat. Man behöver inte så tunga beten.
          Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Ok Drisse, tack för tippset! Jimmy 85, min fråga var inte hur tunga jiggar man behöver utan om spöt klarar det eller inte. Beroende på djup och ström så kan det finnas tillfälle när man behöver tyngre jiggar för att kunna fiska effektivt.

Kommentera

Jag har fiskat på Röst i 1 vecka under 3 år och använt dels det äldre Greys Siege XS 48 lbs, och i år även Edge Dynamic Boat XXH 30-50lbs, d.v.s. motsvarigheten till mitt gamla.
              90% av fisket i år skedde med Stormjigg 385 gram, ofta i stark ström. Torsk 15 kg var det tyngsta denna gång.
              Båda spöna är enl mitt tycke suveräna för detta fiske, men jag har inget lättare att jämföra med.

Hoppas du blir nöjd med det du fastnar för.

Kommentera

Hej
                Sent svar på inlägget. Jag har både Dynamic 20-30lb och 30-50lb. Jag tycker faktiskt 30-50lb är bättre att jigga med då det svarar lite bättre om man jiggar aktivt. Om man är latmask och bara slövevar lite upp och ned spelar det mindre roll. Båda spöna är mkt sköna med djup aktion.
                Ang jiggar fiskar jag mellan 300-500g. Man får anpassa beroende på ström och vind.
                30-50lb har bra känsla och aktion även vid drillning av "mindre" fiskar. Faktiskt inte så stor skillnad mot 20-30lb förutom som sagt att det svarar bättre vid tex jiggning eller pilkning

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Manowar77, 2007-12-02, 21:09
                8 svar
                3 213 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg davidmartin  
                Startad av Gäddgubben, 2017-03-02, 10:34
                5 svar
                965 visningar
                0 gillar