rulle för torsk - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

rulle för torsk

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • rulle för torsk

    Hej!
    Är det någon som vet en bra rulle för lite tyngre torskfiske i Öresund? Jag använder ett kinetic godspeed 7,3 fot 20-30lbs och har till det använt en ambassader 7000i red, men nu vill jag köpa en ny rulle. Pilkarna väger mellan 170 och 250g. Jag använder enbart flätlina.
    Tack på förhand för svar!

  • #2
    Topp 3 enligt mig om man ser till vad man får för pengarna. Har själv ägt en tld star 15/30s som ja bänt upp en del torsk med tsm med ett sportex sea star light trolling 15-20lbs. Bromsen är mjuk o fin utan hack. Har även haft en charter special. Den har kraftigare broms o linspridare.

    1. Shimano tld star 15/30 alt 20/40
    2. Shimano tld 15 alt 20
    3. Shimano charter special(typ tld med linspridare).
    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Skrubbakungen Visa inlägg
      Hej!
      Är det någon som vet en bra rulle för lite tyngre torskfiske i Öresund? Jag använder ett kinetic godspeed 7,3 fot 20-30lbs och har till det använt en ambassader 7000i red, men nu vill jag köpa en ny rulle. Pilkarna väger mellan 170 och 250g. Jag använder enbart flätlina.
      Tack på förhand för svar!
      Varför byta?

      Kommentera


      • #4
        Jag undrar detsamma ? Till dom pilkvikterna duger en vanlig Ambassadeur 7000 mer än väl. En Shimano Tld 15/30 som nämns är också lagom i storlek, men jag föredrar en Ambassadeur 7000 om det behövs t.ex underhandskast från turbåt.

        Kommentera


        • #5
          ambassader 7000i red,
          Jag kör med en Shimano tranx som jag är väldigt nöjd med men som har nämnts här tidigare borde en 7000 räcka mer en väl,,

          Man får bättre grepp om en Tranx jämfört med en 7000 tack vare det är en LP rulle, den har även betydligt mer kraft i i veven och snabbare invevningshastighet..

          http://www.sporting.se/item.php?pid=14045
          Senast ändrad av jorgen.mansson; 2013-01-29, 07:28.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av stiva Visa inlägg
            Varför byta?
            Jag trivs inte riktigt med den rullen och vill ha en rulle utan linspridare.

            Kommentera


            • #7
              Jag trivs inte riktigt med den rullen och vill ha en rulle utan linspridare.
              Har du provat fiska med en stor rulle utan spridare ???

              Skall du inte fiska i Norge eller andra platser med riktigt stor fisk tycker i alla fall jag du skall köra med spridare, om inget annat så av bekvämlighetsskäl..

              Om du frågat mig om Amb. till fisket i sundet hade jag sagt Record HC, vill du ha utan spridare finns ju CT rullar i lite olika varianter där 6500 TSR ska va den starkaste...

              http://shop.lundgrensfiske.com/produ...?product=13367
              Senast ändrad av jorgen.mansson; 2013-01-30, 13:35.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                Har du provat fiska med en stor rulle utan spridare ???

                Skall du inte fiska i Norge eller andra platser med riktigt stor fisk tycker i alla fall jag du skall köra med spridare, om inget annat så av bekvämlighetsskäl..

                Om du frågat mig om Amb. till fisket i sundet hade jag sagt Record HC, vill du ha utan spridare finns ju CT rullar i lite olika varianter där 6500 TSR ska va den starkaste...

                http://shop.lundgrensfiske.com/produ...?product=13367
                Ok, några andra som jag frågat tyckte att man inte ska ha linspridare vid havsfiske. Kanske denna rullen passar: http://www.olssonsfiske.se/shimano-t...810-c-773.aspx

                Kommentera


                • #9
                  Kan dom motivera varför man inte ska ha linspridare ? Annars är det som Jörgen skriver ovan..... Själv fiskar jag också med en Amb. 6 - 6500 större delen av året om det gäller kastfiske. Shimano Tekota som du länkar till är en fin rulle, men jag personligen hade inte lagt dom pengarna extra för att få en räkneverksrulle. Anser inte att jag har nytta av det vid fiske i Sundet. Enda skulle vara när torsken jagar i mellanvattnet, men då kan man räkna slagen på linspridaren istället. Tekota finns utan räkneverk också.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Drisse Visa inlägg
                    Kan dom motivera varför man inte ska ha linspridare ? Annars är det som Jörgen skriver ovan..... Själv fiskar jag också med en Amb. 6 - 6500 större delen av året om det gäller kastfiske. Shimano Tekota som du länkar till är en fin rulle, men jag personligen hade inte lagt dom pengarna extra för att få en räkneverksrulle. Anser inte att jag har nytta av det vid fiske i Sundet. Enda skulle vara när torsken jagar i mellanvattnet, men då kan man räkna slagen på linspridaren istället. Tekota finns utan räkneverk också.
                    De tyckte bl.a att det gick snabbare att komma ner till botten utan linspridare. Men det kanske inte har någon betydelse när man sällan fiskar djupare än ca 35m?

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Usling, 2022-02-27, 10:41
                    6 svar
                    1 046 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Öresundsfiske  
                    Startad av JJFisher, 2023-05-05, 07:44
                    10 svar
                    606 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lejestrand  
                    Startad av RSpecial, 2023-07-16, 14:36
                    0 svar
                    124 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RSpecial  
                    Startad av Småland Outdoor, 2023-08-16, 08:50
                    5 svar
                    464 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B
                     
                    Startad av Ganglari, 2023-08-27, 14:19
                    6 svar
                    542 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                    Arbetar...
                    X