Haspelset till norgeresor??? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Haspelset till norgeresor???

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Haspelset till norgeresor???

    Har bestämt mig för att inhandla en penn battle rulle men vet varken vilken storlek på rullen eller vilket spö jag ska kombinera med.

    Fisket kommer mest ske efter torsk, sej och hälleflundra. Kör nog aldrig med särskilt tunga jiggar eller pilkar men ska man slänga på en småsej som bete behöver man ju sänken på 300-500 gram.

    Tänkte mig att man köper minst 5000 modellen av rullen men vet inte om fisket är tungt nog för att motivera en 8000?
    Har tittat en hel del på penns jigg spön, hur vet man vilken lbs klass man ska ta om man kör vertikalt med 100-500grams beten? Att kunna kasta är såklart också bra men det kommer lite i andra hand för min del.

    Hur är det med 5-delade spön så som penn overseas pro travel boat och sportex sea star travel, går dom att använda tillsammans med en haspel? Verkar annars grymt med så flexibla spön om man skulle åka på någon längre semester.

  • #2
    Om du vill ha Penn så välj en Atlantis den håller, http://fiskedepan-ebutik.se/Penn-Atlantis

    Men som du säkert misstänker är inte haspel oavsett storlek kul med dom betena du pratar om,, kasta bör du nog undvika om du inte vill skära upp eller kapa ett pekfinger.

    Här är ett spö jag tycker om http://www.jagtogfiskerimagasinet.dk...ALG-2013!.html

    Kommentera


    • #3
      Jiggar och pilkar kring 200 gram lär ju inte vara några problem att fiska på grov haspel? Men mete kanske bara lämpar sig vanlig havsfiske utrustning (båtspö + fet multirulle)?

      Kommentera


      • #4
        Haspel är en smaksak. Körde enbart det i somras i Norge. Skitkul! Fick känna på några hyfsade torskar samt 2 mindre flundror. Kör kombinationen Penn Sargus 6000 med detta spö: http://shop.el-ge.se/sportex--jolokia-p-6244-c-875.aspx
        Ett annat spö som jag valde mellan var Penn Trq jigging. Funka skitbra när jag var i Kenya och matchade GT. Upplevde dock bakhandtaget lite långt om man ska ha spöbälte. Men in å kläm å känn på närmaste butik. Men haspel rekommenderas varmt.

        Kommentera


        • #5
          Kolla in den här:
          http://www.sportfiskeprylar.se/sv/ar...er-e-5000.html
          grym rulle för de pengarna

          Kommentera


          • #6
            Jag gillar haspel bäst till allt fiske men framförallt verkar det så svårt att få tag i någon vänstervevad multi-rulle för havsfiske i min prisgrupp(max 2000kr).

            Krizz vilken storlek på jolokia spöt körde du? Vilka betesvikter är bekväma att fiska med till det spöt?

            Kommentera


            • #7
              Kolla in den här:
              Jättefin rulle till bra pris men linmängden räcker inte på långa vägar,, om du översätter LB 0,20 linan så blir det 240 meter 9 kg lina vilket inte är mycket, skulle tro den tar max 150 meter av den linan du behöver, så en större rulle får det nog bli...

              Kommentera


              • #8
                Halloj Nils !

                Avet har en del trevliga vänstervevade multirullar till bra pris. Fiskekompisen beställde från Usa. Är osäker på modellnamnet, men han tog en liten modell som funkar till både Norgefisket och här hemma.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av -nesse- Visa inlägg
                  Jag gillar haspel bäst till allt fiske men framförallt verkar det så svårt att få tag i någon vänstervevad multi-rulle för havsfiske i min prisgrupp(max 2000kr).

                  Krizz vilken storlek på jolokia spöt körde du? Vilka betesvikter är bekväma att fiska med till det spöt?
                  Har för mig att jag har 30 lb-modellen. Över 3 hg blir lite tungt att veva en hel dag. Körde mest lite lättare jiggar upp till 200 gr samt lite smäckrare speedjigging pilkar. Då orkar man stå med kaffekvarnen en hel dag.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                    Jättefin rulle till bra pris men linmängden räcker inte på långa vägar,, om du översätter LB 0,20 linan så blir det 240 meter 9 kg lina vilket inte är mycket, skulle tro den tar max 150 meter av den linan du behöver, så en större rulle får det nog bli...
                    Fast det där är ju kapaciteten för nylon vilket är rätt ointressant. Kolla istället på vikten på rullen, bromsstyrkan, och linkapaciteten för flätlina. Verkar vara en ganska så bastant pjäs vad jag kan se.

                    Sedan kan jag tycka att det är lite överhypat hur kraftiga prylar man behöver till hälleflundrafiske. Bättre att dimensionera utrustningen efter fiskar på 10-30 kg än på 200 kg, eftersom det tyvärr är rätt så osannolikt att man råkar kroka någon av de senare.

                    En haspelrulle som Daiwan ovan eller t.ex. en Penn i motsvarande storlek och det där Sportex-spöet tror jag blir kalas till flundrafiske. Däremot är nog Siege-spöet som det också länkades till nog främst lämpligt för multirullar.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Usling, 2022-02-27, 10:41
                    4 svar
                    766 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Usling
                    av Usling
                     
                    Startad av JJFisher, 2023-05-05, 07:44
                    10 svar
                    561 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lejestrand  
                    Startad av RSpecial, 2023-07-16, 14:36
                    0 svar
                    117 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RSpecial  
                    Startad av Småland Outdoor, 2023-08-16, 08:50
                    5 svar
                    447 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B
                     
                    Startad av Ganglari, 2023-08-27, 14:19
                    6 svar
                    525 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                    Arbetar...
                    X