Haspelset till norgeresor??? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Haspelset till norgeresor???

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Fast det där är ju kapaciteten för nylon vilket är rätt ointressant
    Det blir väl runt 0:30-0:35 och om vi pratar om norge fiske skall man ju upp på 0:50 eller mer.

    Jag brukar köra ganska kraftig p.p lina där uppe men visst har du en poäng i att folk överdriver utrustningen...
    Senast ändrad av jorgen.mansson; 2013-02-18, 20:54.

    Kommentera


    • #12
      Hej!

      Har en Penn battle 5000 med ~250m 0.28 fireline TB.
      Var i Lofoten i somras, och bände både Torsk och Sej på 15kg+ Rullen fungerade klockrent till fisket.

      Spöt jag använde Var ett Penn TRQ jig 80-130lbs
      http://www.sportfiskeprylar.se/sv/ar...n-trq-jig.html

      Det är 6 ft, extremt lätt och perfekt om man ska orka med hela dagen.
      Klassningen 80-130lbs känns överklassad, även om spöt har en enorm ryggrad blev drillningarna inte tråkiga för det. Det var rejäl böj på spöt. Till Torsk och Sej fisket fungerade det utmärkt.

      Om du vill ha ett spö som lämpar sig bättre för hälleflundra,kast och även funkar hemma till Gäddan

      Edge Dynamic (haspel) 8ft XH
      http://www.sportfiskeprylar.se/sv/ar...owercast-.html
      Varje vatten har sitt liv.

      Kommentera


      • #13
        polaren körde med En Atalantis i när han vart i norge senast och vart skit nöjd med rullen. drog sej på 15, torsk 15, hälle 32.

        men både han och jag vill lyfta ett finger för Sportex Jolokia spöna. polaren köpte 2 st ett multi och ett för haspel. multi spöt tyckte vi inte riktigt "låste" fast rullen så vi körde med säkerhets bygeln hela tiden. men kändes ändå inte riktigt ok, men vill ju att rullen skall sitta fast riktigt. sedan på haspel spöt där har dom 2 översta öglorna + topp öglan tappat inner ringarna, redan efter 1 månad. Och då har vi spöna i en Bazooka när vi åker någon stans.

        Han köpte då ett TRQ spö och det är helt underbart. rekomenderas starkt.

        Kan starkt rekomendera Atalantisen Och även Stella SW rullarna. 8000 storleken eller kanske till och med 5000. kör med det lite när vi har varit i Södra norge och helt underbara rullar, men kostar ju endel. Sedan på spön så har (Jag och min far) testat Tenryu spöna. och det är helt underbara . lätta spön men grymm ryggrad.
        http://www.mrfishjersey.com/fishing-...-hurlante.html

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
          Det blir väl runt 0:30-0:35 och om vi pratar om norge fiske skall man ju upp på 0:50 eller mer.

          Jag brukar köra ganska kraftig p.p lina där uppe men visst har du en poäng i att folk överdriver utrustningen...
          Har inte hört talas om någon som använder nylon till Norgefisket. Standard är ju flätlina 0,30-0,40 mm, men man kan även gå ner till ca 0,25 mm om man vill få på mer lina/har en mindre rulle.

          Kan tänka mig att det blir svårt att få till bra mothugg på hälle med en stretchande nylonlina, och på djuphavsfiske efter uer etc måste det vara rena mardrömmen att använda, då man nog får gissa sig fram till om man har något på kroken.

          Kommentera


          • #15
            Har inte hört talas om någon som använder nylon till Norgefisket.
            Jag använder inte heller nylon men när jag räknar platsen power pro tar på spolen lägger jag på 25 % jämfört med nylon då vet jag det klarar sig, jag kör med 0:32 vilket blir en 0:40 lina när den är påspolad, jag vet många som tar en 0:40 power pro vilket då självklart blir en 0:50 ..

            Men spolar man på fireline tar den inte alls så mycket plats på spolen, skulle rekommendera TS att köra spunnen lina inte flätlina...

            Kommentera


            • #16
              Hade gärna köpt en atlantis eller ännu finare rulle men så länge jag är sponsrad av csn får jag hålla mig till de billigare modellerna tyvärr.
              För tillfället lutar det åt en penn battle kombinerat med ett penn TRQ jig.

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av -nesse- Visa inlägg
                Hade gärna köpt en atlantis eller ännu finare rulle men så länge jag är sponsrad av csn får jag hålla mig till de billigare modellerna tyvärr.
                För tillfället lutar det åt en penn battle kombinerat med ett penn TRQ jig.
                Kommer nog funka hur bra som helst!

                Kommentera


                • #18
                  Kommer funka hur bra som helst
                  Varje vatten har sitt liv.

                  Kommentera


                  • #19
                    Har inte riktigt kunnat bestämma mig för vilket spö ännu då jag råkade fastna för Penn overseas pro jig men den är klassad som 80lbs. Hur tror ni det spöt är i jämförelse med Penn trq jigg 80-130lbs?

                    Kommentera


                    • #20
                      Penn battle är ofta ganska mycket billigare från USA, även inräknat moms frakt och tull.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Usling, 2022-02-27, 10:41
                      5 svar
                      904 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Usling
                      av Usling
                       
                      Startad av JJFisher, 2023-05-05, 07:44
                      10 svar
                      602 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lejestrand  
                      Startad av RSpecial, 2023-07-16, 14:36
                      0 svar
                      123 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RSpecial  
                      Startad av Småland Outdoor, 2023-08-16, 08:50
                      5 svar
                      460 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B
                       
                      Startad av Ganglari, 2023-08-27, 14:19
                      6 svar
                      539 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                      Arbetar...
                      X