Tips tumlaren limhamn - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips tumlaren limhamn

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Tips tumlaren limhamn

    Hej,

    Hade tänkt att åka ut en dag med tumlaren i från ön. Det kommer bli min första gång och undrar lite saker.

    Beten, Spön, Lina, teknik?

    Eftersom jag inte har så stora kraftiga spön så undrar jag vad man kan hyra på båten om någon vet

  • #2
    Några speciellt kraftiga saker behöver du inte. Det är inga Norgetorskar vi pratar om (tyvärr). Något förenklat (finns andra trådar om detta, sök och du skall finna): Jiggar (shads) i orange/rött/svart är populärt tillsammans med Wiggler i typ samma färger. Runt 60g. Kasta ut, veva in längs botten. Kör du jigg så låt den dunsa i botten då och då. SMACK! så sitter den där.


    Lycka till.
    A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

    Kommentera


    • #3
      Tack,

      Nej men när det gäller spö så har jag bara spön med kastvikter 15-40g så får väll hyra från båten om jag ska köra med drag för 60g

      Kommentera


      • #4
        Är det förutsättningar (djup, strömmar, m m) för att kunna köra med 40g så gör det. Det man brukar få hyra (vet ej vad Tumlaren har) är rätt tunga grejer som visst funkar, men är inte så kul fiska med när men är efter relativt liten torsk på grunt vatten.

        Och ofta kan man pressa spöna lite mer om man är försiktig i kasten. Och kastar man inte utan bara kör rent vertikalt så tål ett 40g spö betydligt mer. Man förlorar lite i kontroll på betena eftersom spötoppen är mjukare och dämpar alla rörelser man gör.

        Jag har varit ute flera gånger med ett 40g spö i sundet och dragit torsk. Inte alltid optimalt då man ibland har fått hänga på tyngre beten för att kunna hålla botten men det är alltid roligare att dra fisk på egna grejer än någon annans.

        Är detta fiske något du kommer fortsätta med så köp ett hyfsat haspelset för det. Ett spö på 7-8", kastvikt uppåt 80-100g kanske. Behöver inte vara några avancerade dyra saker. Flera av affärerna i stan har schyssta set som de pressar priserna på.
        A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

        Kommentera


        • #5
          Det kalle pratar om är när det är grundvattenfiske efter torsken vilket bör vara snart. Annars när den står lite djupare så brukar det vara pilkar på 100-300g beroende på hur stark strömmen är. Det var inte så längesedan det var så mycket ström så till och med 350g pilkarna stack iväg som f-n... Men överlag så när det är grundvattensfiske så 40-70g lite beroende på teknik, kunskap och ström. När den står lite djupare så brukar det vara optimalt med pilkar runt 150g. Det finns spön att hyra på båten. Har för mig att det finns både havsspön för de tyngre och även haspel till de lättare. Är inte helt säker på om han har haspel.

          Men allra bäst är så klart att du ringer till Ulf på Tumlaren och frågar honom vad för fiske han hade tänkt för dagen och om vilken utrustning han tycker är lämplig. Då får du reda på exakt det som du vill veta. Han säljer även drag och pilk på båten.
          Antal arter tagna på fluga i Sverige: 32
          Abborre, Benlöja, Bonito, Bäckröding, Elritsa, Gråsej, Gräskarp, Guldfisk, Gädda, Gärs, Harr, Lake, Makrill, Mört, Näbbgädda, Piggvar, Regnbåge, Röding, Rötsimpa, Sandstubb, Sik, Sill, Sjurygg, Skrubbskädda, Stensnultra, Större kantnål, Svart smörbult, Torsk, Tånglake, Vitling, Ål, Öring

          Har du några tips på heta ställen för de arterna jag saknar så skicka gärna ett pm.

          Kommentera


          • #6
            Nej men när det gäller spö så har jag bara spön med kastvikter 15-40g så får väll hyra från båten om jag ska köra med drag för 60g


            Snacka annars med killarna på Fiskedags. nu på Cypressvägen, dom har prylarna du behöver till vettiga priser.

            Spö 500 kr, ev. flätlina för runt 100 kr och rätt Jiggar samt Wiggler drag,,

            Om du skall hyra spö tycker jag du ska ta med några egna drag, om du mot förmodan skulle sätta något får du betala dragen och då blir det billigare att ha med egna...

            Några krabbefärgade Wiggler 60-100 gr och Shadjiggar i gult eller rött och skallar på 50-60 gr...

            Att fiska effektivt med Jigg tar lite tid att lära sig men kan va riktigt roligt när man får till tekniken...

            Just nu kör dom på grunt vatten vilket jag personligen tycker är det roligaste, på sommaren går dom ofta djupare och då blir det pilk-fiske ofta med häcklor som liknar julgranar, den typen av fiske är inget som roar mig.

            http://www.fiskedags.nu/sv/spo/haspe...eepfire-2.html

            http://www.fiskedags.nu/sv/linor/fla...na-0-08mm.html

            http://www.fiskedags.nu/sv/beten/jig...rop-shot/shad/

            http://www.fiskedags.nu/sv/beten/pil...nal-40g-3.html

            http://www.fiskedags.nu/sv/beten/jig...jigghuvud.html

            Här är lite information om vilken typ av utrustning som gäller beroende på årstiden.
            http://www.torskturer.se/Fisketips.html
            Senast ändrad av jorgen.mansson; 2013-04-08, 10:11.

            Kommentera

            Foton

            Collapse

            Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

            Relaterat

            Collapse

            Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Usling, 2022-02-27, 10:41
            6 svar
            1 057 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Öresundsfiske  
            Startad av JJFisher, 2023-05-05, 07:44
            10 svar
            612 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Lejestrand  
            Startad av RSpecial, 2023-07-16, 14:36
            0 svar
            124 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg RSpecial  
            Startad av Småland Outdoor, 2023-08-16, 08:50
            5 svar
            464 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Peter B
            av Peter B
             
            Startad av Ganglari, 2023-08-27, 14:19
            6 svar
            545 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
            Arbetar...
            X