Favoriterna - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Favoriterna

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Favoriterna

    Vad har ni för favoritutrustning när ni åker ut på havsfisket?
    Skulle vara spännande att se vilka grejer som gillas bäst av er gamla rävar och kan säkert ge bra hintar när det är dags att byta ut nån del av sin utrustning....

    Rulle
    Använder nu en Shimano Torium 30, gillar den för att den saknar linspridare, har 6,2:1 i utväxling, jämn och fin broms

    Spö
    Har fastnat helt för Savage gears spön och i norgefisket använder jag nu deras Jig Stick 6´6" 20-40 lbs, det är lätt och har bra känsla, men ändå starkt nog så mankan hänga på en 500g pilk om det krävs, normalt fiskar vi mest med 300g dock

    Beten
    Det bete som följer med varje år när vi åker är svenskepilken (200-500g), vi provar nånting nytt varje år men hittills så har denna levererat klart bäst för oss...

  • #2
    Själv så åker jag aldrig till Norge utan mitt gäddspö! Ett 8,5 fots Shakespeare Ugly Stik 15-70g haspelspö. På den monteras en Abu Sorön SX 60. Kanske inte ett spö man förknippar med fiske i Norska havet men ack så festligt det är att drilla fisk med det!(säger jag tills statistiken kommer ikapp och det hugger nåt så dramatiskt att spöt knäcks). För dryga månaden sen så dög det alldeles utmärkt till att vinscha upp en romstinn 18 kilos Torsk som högg på en 200 grams rundpilk. Det är såna stunder man gläds åt att man envisas med att använda gäddprylarna. När man fiskar vertikalt med det spöt så ligger den övre gränsen på betesvikten nånstans mellan 250-300 gram, fast då är det rätt så "svampig" känsla, men det funkar.

    För tyngre grejer använder jag ett 7 fots Shakespeare Alpha-X boat 20-30lbs med en Okuma Magda Pro MA 45DX med linräknare(vilket är mycket användbart när den som har koll på lodet informerar om att det går fisk i frivattnet), dock så har den kombon än så länge inte behövt hantera några direkta utmaningar så jag känner mig inte direkt kvalificerad att ge nån recension. Funkar bra med betesvikter upp till 500 gram.

    Gammal räv kan man knappast kalla mig då jag blott har 24 havsfiskedagar fördelat på fyra resor på mitt cv.

    Då det gäller beten så är min känsla att det mesta(inom rimlighetens gräns)funkar bara man hittar fisken. Förra sommaren så var det en som fick en 13 kilos Sej på en liten fjäderhäckla, att linan höll är jag dock fortfarande förundrad över. Dock så hade snubben som i stort sett uteslutande använde 25cm Savagear Cutbait Herring högsta snittvikten på torskarna på senaste resan, med 3-4st strax över 9kg. Den generella visdomen är väl att jiggar av större modell är en bra metod för att filtrera bort småfisken.
    All you need is Lubb.

    Kommentera

    Foton

    Collapse

    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

    Relaterat

    Collapse

    Ämnen Statistik Senaste inlägg
    Startad av Usling, 2022-02-27, 10:41
    6 svar
    1 023 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg Öresundsfiske  
    Startad av JJFisher, 2023-05-05, 07:44
    10 svar
    605 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg Lejestrand  
    Startad av RSpecial, 2023-07-16, 14:36
    0 svar
    123 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg RSpecial  
    Startad av Småland Outdoor, 2023-08-16, 08:50
    5 svar
    463 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg Peter B
    av Peter B
     
    Startad av Ganglari, 2023-08-27, 14:19
    6 svar
    541 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
    Arbetar...
    X