Val av havsfiskerulle. Shimano Torium vs Okuma Cortez CZ-10CS?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Val av havsfiskerulle. Shimano Torium vs Okuma Cortez CZ-10CS??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Val av havsfiskerulle. Shimano Torium vs Okuma Cortez CZ-10CS??

    Hejsan!

    Ska skaffa mig en ny rulle inför sommarens tripp till Nordnorge och behöver lite tips av bättre vetande...

    Fisket kommer riktas efter både stor sej och torsk men även med jigg efter hälleflundra. Valet står mellan två prisvärda rullar som jag har hört mycket gott om; Shimano Torium och Okuma Cortez CZ-10CS. För och nackdelar? Om valet faller på en Torium, vilken storlek är då värd att satsa på vid tyngre havsfiske?

    Är inte riktigt mitt område detta så jag är mycket tacksam för svar!!

    Hälsningar

    Jakob

  • #2
    Toriumen alla gånger om valet står mellan den och Cortezen. Cortezen är iofs en trevlig rulle, men Toriumen är stabilare byggd. Stl 16, om jag minns rätt, borde vara en bra storlek.

    Kommentera


    • #3
      Torium om valet står mellan dom. Annars hade jag valt en shimano tld15.
      Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

      Kommentera


      • #4
        Ja det var väl lite vad jag kände rent spontant på förhand också. Det ända som oroar mig lite angående Torium 16 är att linkapaciteten endast är klassad till 0,12mm/230m vilket känns lite klent i mina ögon. Torium 20 däremot är lite bättre på den fronten (0,12mm/330m) och väger enbart 10 gram mer än 16 så det borde kanske funka...

        Tycker iof att 0,12mm/330m fortfarande låter lite iom att jag tänkte dra på en 0,25-0,30mm lina vilket borde förminska antalet meter avsevärt. Vill ju kunna fiska uer och långa på djupet också

        Kommentera


        • #5
          Då skulle jag köpa 2 rullar alla gånger. O på djupet brukar tunnare lina användas för minsta möjliga påverkan av strömmen. 0,20 lina klara det mesta
          Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Jacke-85 Visa inlägg
            Ja det var väl lite vad jag kände rent spontant på förhand också. Det ända som oroar mig lite angående Torium 16 är att linkapaciteten endast är klassad till 0,12mm/230m vilket känns lite klent i mina ögon. Torium 20 däremot är lite bättre på den fronten (0,12mm/330m) och väger enbart 10 gram mer än 16 så det borde kanske funka...

            Tycker iof att 0,12mm/330m fortfarande låter lite iom att jag tänkte dra på en 0,25-0,30mm lina vilket borde förminska antalet meter avsevärt. Vill ju kunna fiska uer och långa på djupet också
            Själv hittade jag dessa uppgifter om linkapaciteten på en Torium 16: 320yds 20lb-lina och 450yds 16lb-lina. Motsvarar, om jag inte minns fel, 291m 0,40mm mono och 410m 0,35mm mono.

            Kommentera


            • #7
              Tycker dom siffrorna som du nämner känns mer rimliga men eftersom det bara skiljer 10gram så blir det nog 20:an! Ska bli riktigt kul o testa den!
              Tack för svaren!

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Usling, 2022-02-27, 10:41
              6 svar
              1 054 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Öresundsfiske  
              Startad av JJFisher, 2023-05-05, 07:44
              10 svar
              610 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Lejestrand  
              Startad av RSpecial, 2023-07-16, 14:36
              0 svar
              124 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg RSpecial  
              Startad av Småland Outdoor, 2023-08-16, 08:50
              5 svar
              464 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Peter B
              av Peter B
               
              Startad av Ganglari, 2023-08-27, 14:19
              6 svar
              545 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
              Arbetar...
              X