Okuma Andros rullarna - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Okuma Andros rullarna

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Okuma Andros rullarna

Funderar på att köpa en av dessa så jag får prova på spakbroms på rullen.
    Använder mest en Shimano Torium 30 idag till havsfisket som är helt ok...
    Det jag velar mest mellan är en eller två-växlat, har ingen extra växel på rullen jag har idag och kan inte känna att jag saknar det heller.
    Vad är den stora fördelen med att ha två växlar kontra med teknik som kan svika en, känner att det är mer i rullen som kan tänkas gå sönder med 2-växlat.

Skulle vara skoj att höra från nån som testat rullarna och kan berätta för och nackdelar med dom, alt tips på bättre rullar i samma prisklass...

Jag har själv varit sugen på att testa spakbromsat ett tag även om jag nästan lyckats bli övertalad om stjärnbromsens överlägsenhet vad gäller pålitlighet och robusthet. Är dock lockad av spakbromsen för att det är enkelt att ställa in förinställd bromsverkan utan att testa med våg el dyl.

Men jag var väldigt sugen på en Okuma Cedros LD. Väldigt lik Andros men enväxlad. Går att få med två olika utväxlingar, en hög och en "normal". Den största skillnaden mellan Andros och Cedros vad jag kan hitta är dock själva bromsen. På Cedros finns en bromsskiva på båda sidor av spolen vilket gör att kraften och bromsen fördelas jämnare på spolen. På Andros sitter skivan endast på ena sidan (vilket ju är normalutförandet på spakbromsar).

Har dock inte sett Cedros i annat än stjärnbromsutförande i Sverige så det blir väl att beställa utifrån.

Kollade även på detta utlåtande vilket lät positivt:

A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

Kommentera

Du gjorde ju mitt val ännu svårare, den där rullen såg ju mints lika trevlig ut (för att inte säga bättre) men priset fick styra denna gång så jag har nu betällt och fått hem min nya LILLA Okuma Andros, såg ju nästan ut som en leksaksrulle i storleken.
      Däremot känns allt robust och starkt i den och handtaget ligger bra i handen, men har lite svårt att smälta att den där lilla grejen ska spöa stora sejar och hälleflundror i sommar...=)
      Senast ändrad av Kirshim; 2013-06-25, 09:49.

Kommentera

Ja, snart är det nog svårt att skilja på UL-rullar för bäcköring och 30lbs rullar för hälleflundror...
        A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

Kommentera

Fiskade 10 dagar med min nya Andros i nordnorge nyligen.
          Riktigt trevlig rulle. stabil som f-n
          Hade tänkt att köpa en Accurate bx400nx till nästa säsong, men det blir troligen en Andros( dock en "narrow") till( Inte för att den nödvändigtvis är bättre än Accurate, snarare är Accurate onödigt bra/dyr för mitt sporadiske Norgefiske).
          10 dagar är ju inte något långtest men jag har svårt att se den rullen fallera, två-växlad eller ej en väldigt robust och "enkel" konstruktion, svårt att hitta några svaga punkter.
          Skulle vara click-konstruktionen till broms-spaken då(plast) men jag tror det är nylon, så det är nog bara ögat som lider lite av den detaljen.

Kommentera

jo håller med om att "click-konstruktionen" för bromsen ser lite plastig ut, men känslan är bra trots det...
            Är lite fundersam till om jag kommer gilla veven på rullen, känns som om jag skulle vilja ha en lite längre vev så det känns som om man tar i...;P

Kommentera

Sitter precis och letar igenom nätet efter en vev som skulle kunna passa på andros:en, en något längre sådan.
              Dock får man nog vara försiktig med sådana modifieringar, kan bli skapligt stor belastning om man tar i lite på låg växel...

Kommentera

säg till om du hittar någon...=)

Kommentera

Ursprungligen postat av Kirshim Visa inlägg
                  jo håller med om att "click-konstruktionen" för bromsen ser lite plastig ut, men känslan är bra trots det...
                  Är lite fundersam till om jag kommer gilla veven på rullen, känns som om jag skulle vilja ha en lite längre vev så det känns som om man tar i...;P
                  Varför längre vev? Den har ju lågväxel.

Jag är för övrigt väldigt nöjd med min Andros. Den går för tredje året på västkusten och funkar strålande. Har inte bärgat nåt monster än, men den är väldigt smidig och lätt för sin linkapacitet.
                  Senast ändrad av Låg_Profil; 2013-06-28, 21:18.
                  Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

Kommentera

Helt riktigt, men när jag fiskade på lite större djup och bara skulle veva upp snabbt med hög växel för att tex. undersöka tackel så kändes det som att en något längre vev hade gjort det lite enklare. Men det är ingen stor grej, mest en tanke.
                    Tror jag provar att tillverka en själv, mest av nyfikenhet.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddgubben, 2017-03-02, 10:34
                    5 svar
                    962 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg davidmartin  
                    Startad av Kaell, 2025-01-21, 19:15
                    4 svar
                    750 visningar
                    0 gillar