Tvådelat båtspö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tvådelat båtspö

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tvådelat båtspö

Mitt första inlägg här och jag har en massa frågor och måste börja någonstans.

Jag är mycket ute med turbåtar i Öresund , mestadels spinnaren (oresundsfiske.se) och är duktigt trött på mina spön. Det jag använt till båtfiske de senaste 15 åren har varit ett Abu Garcia Five Star SC70 2ml som har fungerat bra, även om det varit för klent i starka strömmar och att dra upp stora fiskar. Men det mest irriterande är att det inte är delbart vilket gör det bökigt var gång med transport i bilen och det är svårare att förvara.

Jag använder uteslutande gamla Ambassadeur 6000C och 6500 rullar till mitt sundsfiske och är nu på jakt efter ett tvådelat 7-fot spö att ha på turbåt, eller ett endelat 6-fot så att det blir lättare att transportera.

Har inte hängt med på spöfronten på de senaste 30 åren så jag undrar om någon kan rekommendera ett hyfsat båtspö i djungeln därute?

Till kustfiske använder jag ett Abu Atlantic 460 och det kanske är dags att byta det med? Köpte det första halvan av 1970-talet.

Med tanke på beskrivningen på sidan du refererar till (oresundsfiske.se) så skulle jag välja ett spö -20 lbs, skaffar du för kraftiga grejer så blir inte fisket särskillt skoj...
    Det bästa du kan göra är att besöka en välsorterad butik och klämma och känna på grejerna, tänk på att det hänt mycket på materialfronten när det gäller spön, så även om grejerna ser ut som gamla UL-grejer som är dom starka och har bra ryggrad...;P
    Finns det ingen butik i närheten med lite service, dom lär ju i så fall känna till turbåtarna och vet vad som fångas där....
    Kom själv över ett Savage Gear 8 fots trollingspö 12-25lbs som jag ska prova lite på vinst och förlust just för lättare havsfiske när vi är i Norge, kan tänka mig att det blir lite mjukt men jag gillar å andra sidan långa spön normalt...
    Senast ändrad av Kirshim; 2014-05-13, 14:03.

Kommentera

Jo, det finns butiker i Malmö men det är sällan jag är på de andra sidorna av staden men får ta en avstickare och känna på spöna. Det är rätt mycket som har hänt på utrustningsfronten eller så är det jag som hållit mig dåligt uppdaterad med mitt hobbyfiskande. Linor verkar det ju finnas gott med alternativ nuförtiden och inte bara 0.40 fiskelina som jag alltid använt i Öresund så jag får beta av den biten med. :-D

Kommentera

Gå till Giganten, de har en hel del lämpliga spön inne vet jag.

För båtfisket i Öresund kan ett havsfiskespö i 20 lb-klass passa, som Krishim säger, men även spön som egentligen är gjorda för tyngre gäddfiske, med en kastvikt uppåt 100-150 gram, funkar bra. Till kustfisket vill du kanske ha ett spö på 9-10 fot och en kastvikt på typ 15-40 gram.

Kommentera

Tack för bra informativa svar.

Ska ta mig bort till Sportfiskegiganten och se vad dem har. Mina Atlanticspön är 9 fot och är en lagom längd tycker jag, men de är lite för styva i mitt tycke i och med att jag bara fiskar upp till 60gr vid kusten.

Om vi nu går off-topic i denna tråden.... Har läst mycket om flätad lina. Vilken grovlek är att rekommendera vid båtfiske runt Limhamn-Barsebäck? Som jag förstår det finns det en uppsjö av olika prisklasser så vilken är bra och prisvärd och gärna vit tråd? Har ju bara fiskat Abus standard gula .040 men tänkte testa något nytt och upptäcka skillnaden.

Kommentera

När det gäller valet av flätlina handlar det mycket om vad har för rulle tycker jag. Till en Ambassadeur i 6000-storlek kan det passa med en flätlina på ca 0,25 mm om du vill kunna få på mycket lina, vilket ju kan vara bra vid djupare fiske. Styrkan räcker och blir över för fisket i sundet.

Kommentera

0.25 kan man bogsera upp stora sjöodjur med utan problem, men är ändå så tunn att den inte påverkas allt för mycket av strömmar.
              Finns dom som köper billig flätlina via E-bay som kan vara bra, men har du otur kan kvaliten vara mindre bra på dessa linor, köper du märkeslina från butik i samband med att du köper spön av dom också så tycker jag inte du ska betala över 1,50:-/m...
              Finns flätlinor som byter färg efter vissa längdintervall så man lättare kan ha koll hur mycket lina man har ute, använder själv lina som byter var 10e meter till Norgefisket, är en praktisk lösning för att slippa linräknare eller hålla på och räkna linspridarens slag osv...
              Tänk på att använda en upphängare av nylon längst ner för att skydda mot nötning mot botten eller som går att dra av vid bottennapp.

Du kommer antagligen uppleva dom nya spöna som smäckrare och framför allt lättare än dina äldre påkar, lycka till i butiken...=)

Kommentera

Vilka kanonsvar man får. Det eldar verkligen på lusten till fiske med nya redskap. En lina som byter färg måste jag ha Ni märker att jag är rejält uppdaterad då mina gamla redskap funkat men känner nu att nya saker är välkomna.

Ska ta mig till Giganten i morgon och se vad de har att bjuda på. Hade vägarna om butiken Fiske & Fiskar som jag handat på mycket i mina dar men såg snöpligt nog att de gått i konkurs. Sen så finns det tydligen en nyöppnad fiskeredskapsbutik i Limhamn vid Ön men jag hittade inte den när jag var runt och snurrade med bilen i eftermiddags. Någon som vet var den ligger?

Kommentera

Kommentera

Tack för länken. Jag var nere och snurrade runt kring båtarna och letade bland de mörka husen på Övägen fann ingen sportfiskebutik. Trodde att det var där gamla Limhamn-Dragör färgorna lade till men det mörka huset var under uppbyggnad och nu ser jag att det är på Sundskajen 22 :blush. Får ta mig dit i morgon igen. Ligger ju bara några minuter från där jag bor, så det får bli vägen om innan jag åker till Giganten.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lyly19, 2026-02-23, 08:40
                    2 svar
                    211 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg HarpoonMan  
                    Startad av rosebl22, 2026-04-01, 08:13
                    3 svar
                    154 visningar
                    0 gillar