Kunde dom hjälpa dig i butikerna och blev du en stolt ägare av ett par nya spön?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Tvådelat båtspö
Collapse
X
-
Ja, jag tittade och kände på en hel del spö och köpte efter allt om och men ett Savage Gear Big Game Travel 20-50lbs. Tyvärr upptäckte jag i efterhand att jag gav ett överpris då det var nersatt i pris i en annan lokal fiskeaffär. Det blev på så sätt rätt många hundringar dyrare än jag hade behövt betala för det.
Jag har inte hunnit fiska med det ännu men det kändes helt rätt med ett 3-delat spö och väska samt att det följde med en extra kraftigare toppdel så att man kan byta ut spötoppen vid lite kraftigare fiske/väder.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Stout Visa inläggJa, jag tittade och kände på en hel del spö och köpte efter allt om och men ett Savage Gear Big Game Travel 20-50lbs. Tyvärr upptäckte jag i efterhand att jag gav ett överpris då det var nersatt i pris i en annan lokal fiskeaffär. Det blev på så sätt rätt många hundringar dyrare än jag hade behövt betala för det.
Jag har inte hunnit fiska med det ännu men det kändes helt rätt med ett 3-delat spö och väska samt att det följde med en extra kraftigare toppdel så att man kan byta ut spötoppen vid lite kraftigare fiske/väder.
Kommentera
-
20-50lbs lät ju nästan kraftigt, kör själv med savage gear 20-40 lbs uppe i norge, men är det 2 olika toppar och den ena är lite mjukare så borde det ju funka bra, lär funka riktigt bra om du får Norge-frossa framöver också...=)
Jag har själv flera olika SG-spön och är riktigt nöjd med samtliga så tror inte du ångrar dig, ser fram emot en rapport efter första turen.
Är det stor skillnad mellan nya och gamla spöt?
Kommentera
-
men är det inte väl kraftigt för fiske i sundet?
Personligen tycker jag ett 12-20 lb är mer lagom eller ev. ett vanligt spinn/triggerspö på -150 gr.
20-50lbs lät ju nästan kraftigt,Senast ändrad av jorgen.mansson; 2014-05-15, 16:15.
Kommentera
-
Jag utgick från mitt andra båtspö som inte är delbart och det ligger på 15-30lb och det fungerar mycket bra med 60gr drag men på djupet och framföllt i strömt och grovt vatten så ser det ut att man har jättetorsken på när man sätter på på ett 100-200 gram drag.
Det nya är generellt styvare men i och med att man enkelt kan växla mellan två toppar så tyckte jag att det kändes rätt. Ena toppen är 20-30lb och den andra 30-50lb och kommer väl inte användas mer än i juli/augusti och vinterfiske runt Ven. Men jag är lite villrådigt faktiskt när jag nu jämnfört stumheten mellan de båda spöna. Svårt at avgöra genom att böja spöt med händerna men Savage Travel känns rätt flexibelt med den "lilla toppen". Om jag ska försöka förtydliga så känns de båda spöna lite som att jämnföra ett fiske 2 med ett fiske 3 spö. Om nu de termerna fortfarande används. Lärde mig ju allt på 70 och 80-talet och har sovit sedan dess när det gäller utvecklingen
Men man har väl alltid 8 dagars öppet köp i affär även om man inte ber om det?
Kommentera
-
Det är inget snack om att du köpt ett bra spö, me risken är att fiske efter makrill och liknande blir tråkigt och helt utan fight om spöt är för styft...
Vi hänger på vikter över 500gr på våra SG jig stick 20-40lbs uppe i Norge utan att spöt viker ner sig totalt och med den styvare toppen så lär du ju kunna det utan problem och såna vikter misstänker jag är lite overkill i sundet (bör tillägga att jag inte har någon erfarenhet av erat fina fiske där nere)
Det trollingspö jag skaffat för lättare fiske är klassat 12-25lbs och jag ränker försöka fiska med vikter runt 50-200g på det just för makrill, lusuer, betes-sej osv
Dom gamla klssifiseringar du nämner kommer jag ihåg från barndomen men kommer inte ihåg så mycket av det så jag kan överföra det till lbs-klassningen...
Ska ju inte vara några problem att byta ut spöt i butiken, tycker det låter lite konstigt att dom säljer på dig ett så kraftigt spö för fisket där nere....
Kommentera
-
Jaha, så klasserna fiske 1, 2, 3 och 4 finns inte längre? Där ser du så försoffad jag är :-D Får läsa på om pund men det är väl ungefär dubbla kilovikten väl?
Jag fiskar mest torsk från båt och makrill får jag tyvärr sällan. Senast jag fick en makrill som är värd namnet var nog för 20 år sedan. Sill är inte kul och horngädda tar jag från kusten. Men det låter onekligen som att jag har köpt på mig ett för kraftigt spö för mellersta Öresund. Har ju inte så mycket att gå på mer än min egen utrustning och den är gammal. Har några 70-tals Abu Atlantic kustspön. 460 och 423 vill jag minnas att de heter. Sen har jag "nyare" (+20 år gamla) kustspön Abu Garcia 400 AGC90 och Abu Rocko samt mitt Abu Garcia Five Star båtspö som är 210 cm 7 fot. Fiskade mycket innan man skaffade familj och fick barn och sedan har det bara blivit sporadiska turbåtturer de senaste 20 åren, förutom horngädda från kusten på försommaren.
Kommentera
-
:-D Jo, det kan det ju bli så småningom när jag fått upp ångan ordentligt med fiskandet. Är sugen på att fiska "stort" och entra en båt i ett värmeglatt land för att fiska tonfisk eller annat exotisk fisk. Sen vill jag pröva på flugfiske också men då är risken att jag börjar snöa in på att tillverka flugor i parti och minut istället för att fiska. Jag känner mig självSenast ändrad av Stout; 2014-05-15, 18:20.
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Fiskespö - NorgeresaHar ett odelat Battle Cat V-twist för tungt vertikalfiske efter Mal i Sydeuropa. 2 meter och kastvikt...2 Foton
-
Kanal: Havsfiske - Utrustning
2025-01-22, 08:19 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av pehea, 2017-01-22, 21:42
|
7 svar
1 264 visningar
0 gillar